دیدار وزیر علوم و رؤساى دانشگاه هاى سراسر کشور با معظم له

دیدار وزیر علوم و رؤساى دانشگاه هاى سراسر کشور با معظم له


آیت الله العظمى مکارم شیرازى در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فن آورى با ابراز خوشحالى نسبت به کارهاى علمى، فرهنگى و پیشرفت هاى تحقیقاتى که در سطح دانشگاه ها صورت گرفته، تأکید کردند: اطلاع رسانى باید از طریق رسانه هاى گروهى بیشتر گردد تا مردم از پیشرفت هاى علمى آگاه شوند و دهان مخالفان وحدت علم و دین بسته شود.‌  ‌

معظم له افزودند: اسلام دین علم و دانش است و اولین جمله اى که بر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نازل شد، درباره علم و دانش بود و به واسطه همین تفکر بود که مسلمانان توانستند در مدت کوتاهى مدارج علمى را طى کنند و به سطح بالایى از علوم دست پیدا کنند.
ایشان در ادامه خاطرنشان ساختند: تاریخ علم را که غربى ها منتشر کرده اند و در آن خود را مبتکر تمام علوم مى دانند، دروغ است و این اسلام بوده که مبتکر علوم بوده و افرادى همچون بوعلى سینا، ابن هیثم، خواجه نصیرالدین طوسى و فارابى ها و شیخ بهائى ها بودند که علوم را منتشر کردند. اگر ما بتوانیم این تاریخ علوم اسلامى را از ابتدا به صورت گسترده تدوین و منتشر کنیم، آنها دیگر جرأت این کار را پیدا نمى کنند.
معظم له در ادامه افزودند: رسانه ملى باید با همکارى حوزه و دانشگاه زندگى نامه هاى بزرگان علوم اسلامى همچون جابر بن حیان، صدرالمتألهین شیرازى و... را به تصویر بکشد و آنها را به نسل جدید معرفى نماید.
آیت الله العظمی مکارم در ادامه به پیشرفت هاى اخیر در علوم پزشکى و هسته اى در دانشگاه ها اشاره نمودند و تأکید کردند: این پیشرفت ها از چند جهت براى ما باعث مباهات است. هم سبب عظمت کشور و نظام اسلامى ماست و هم براى کل جهان اسلام مى تواند باعث مباهات باشد و در عین اینکه یک پیشرفت علمى است، یک پیشرفت سیاسى، اجتماعى و تاریخى خواهد بود و آثار جانبى آن بیشتر از آثار متن آن است.
ایشان با تأکید نسبت به اینکه رابطه حوزه و دانشگاه نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت فراوانى داشته است، افزودند: حوزه و دانشگاه باید باز هم به هم نزدیک تر شده و همکارى تنگاتنگى
داشته باشند، مخصوصاً در علوم انسانى. اساتید و رؤساى دانشگاه به قم رفت و آمد داشته باشند و حوزویان نیز با مراکز دانشگاهى ارتباط داشته باشند و تنها نباید در یک سخنرانى و همایش خلاصه شود، و باید در این رابطه برنامه ریزى وسیعى شود و اگر حوزه و دانشگاه با هم متحد باشند، انسجام در کشور بیشتر خواهد شد.
ایشان تعداد پژوهشگاه هاى علوم اسلامى را در حوزه علمیه گسترده و خوب بر شمردند، و فرمودند: این پژوهشگاه ها باید ادبیات خود را با ادبیات دانشگاهى هماهنگ سازد تا قابلیت عرضه در جهان داشته باشد.
معظم له در ادامه به مسائل فرهنگى دانشگاه ها اشاره کردند و خواستار تلاش بیشتر مسؤولان فرهنگى دانشگاه ها بخصوص در امور اعتقادى و حجاب اسلامى دانشجویان دختر شد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازى در پایان از شهریه زیاد بعضى دانشگاه ها انتقاد نموده و فرمودند: این امر موجب شده تا این شائبه در بین مردم باشد که متمکنین با استفاده از پول خود، مدارج علمى بالایى را طى کنند و بتوانند پست هاى کلیدى را در دست بگیرند و طبقات محروم نتوانند پیشرفت کنند. نباید هیچ جوان با استعدادى به جرم نداشتن امکانات مالى از تحصیلات دانشگاهى محروم شود.

 

برچسب ها :
captcha