در مهریه بانوان بر عندالاستطاعه تأکید شود

در مهریه بانوان بر عندالاستطاعه تأکید شود


آیت الله العظمی مکارم شیرازی، در دیدار شورای فرهنگی اجتماعی زنان فرمودند: راه حل همه مسایل را نباید در فقه خلاصه کرد.‌ ‌

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، معظم له ، 22 شهریور ماه در دیدار جمعی از اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان اظهار داشتند: این شورا با دقت عمل و مطالعه در مسایل فقهی و اخلاقی می‌تواند در حل مسایل زنان اقدامات مؤثری انجام دهد.
ایشان با پیشنهاد تشکیل کمیته فقه توسط بانوان فرمودند: تشکیل این کمیته ضروری است. این که جمعی از بانوان اهل فکر در این عرصه وارد شوند علاوه بر پرداخت مسایل فقهی زنان سبب تقویت و پرورش استعداد بانوان نیز می‌گردد.
معظم له لزوم شناسایی بانوان طلاب و متعهد برای تحصیلات عالی حوزه را مورد تأکید قرار داده و افزودند: لازم است افرادی شناسایی شوند که اینها تا انتهای دروس حوزه را طی کنند و به حقیقت ملا شوند. ما این حرف را در مورد حوزه برادران داریم و باید حوزه‌ای خاص در دل حوزه ایجاد شود.
ایشان با اشاره به موضوعات دیه، ارش، نکاح، ارث و حدود که در آیات وارد شده است، فرمودند: می‌بایست هر کدام از این مباحث به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد و شما می‌توانید موضوعات قابل بحث را معرفی کنید تا در اختیار مراجع قرار گیرد.
آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه با بیان این که راه حل همه مسایل را نباید در فقه خلاصه کرد، توضیح دادند: برخی از مسایل فرهنگی است که ایجاد مشکل می‌کند. در مورد فرزندان ازدواج موقت و موارد دیگر آن، اینها دارای مشکل فرهنگی است نه فقهی، زیرا در این موارد طرفین اسناد مشخص تهیه نمی‌کنند.
ایشان در موضوع بحث عندالمطالبه و عندالاستطاعه مهریه را مدنظر قرار داده و اضافه کردند: حق این است که عندالاستطاعه بودن مهریه تأکید شود و لازم است به ابعاد فرهنگی آن نیز توجه شود.
معظم له تأکید کردند: برنامه‌ها می‌بایست به گونه‌ای پی گیری شود که شائبه غرب‌زدگی و تفسیر به رأی نداشته باشد. ما متأسفانه مصوبات غرب را می‌بینیم ولی عمل آنها را نمی‌بینیم که چقدر با هم تفاوت دارد.
ایشان ادامه دادند: نباید برای اثبات نظر خود به تأویل و تحریف آیات و روایات پرداخت. این امر ما را از اسلام دور می‌کند.
معظم له در پایان افزودند: برای حل مشکلات هم نباید انتظار داشت همه مسایل یک شبه حل شود.

برچسب ها :
captcha