غیر فقیه نمی‌تواند وارد مجلس خبرگان رهبری شود

غیر فقیه نمی‌تواند وارد مجلس خبرگان رهبری شود


آیت الله العظمی مکارم شیرازی بحث ورود فیر فقیهان به مجلس خبرگان رهبری را بیهوده دانسته و فرمودند: فردی که حتی یک روز هم درس حوزه نخوانده است، چگونه می‌تواند فقیه‌شناس باشد؟‌

آیت ‌الله العظمی مکارم شیرازی که در مشهد به سر می‌برند، در جمع اعضای مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به بحث‌های مجلس خبرگان رهبری بیان کردند: جمهوری اسلامی از دو جزء جمهوریت و اسلامیت تشکیل شده است که تبلور جمهوریت را در انتخابات می‌توان شاهد بود و همه در آن می‌توانند شرکت کنند.

معظم له با بیان اینکه اسلامیت با ولایت‌فقیه نمود و تبلور پیدا کرده است، خاطر‌نشان ساختند: ولی‌فقیه مانع از گسستگی می‌شود و بر خلاف همهمه بعضی که ولایت فقیه را دیکتاتوری فرض کرده‌اند، تابع قانون می باشد و وظایف آن در قانون مشخص است.

ایشان تاکید کردند: دیکتاتوری جایی است که مجلس و انتخاباتی نباشد.

آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه ولی فقیه باید به احکام اسلامی واقف و عادل باشد، افزودند: تشخیص فقاهت فقیه با مجلس خبرگان است، همان طور که تشخیص طبیب ماهر با اهل آن است، نه هر فرد کوچه و بازاری.

معظم له در رابطه با ویژگی‌های مجلس خبرگان یادآور شدند: خبرگان باید فقیه‌شناس باشند و نگفته‌ایم که حتما باید لباس روحانی داشته باشند، بلکه باید فقیه‌شناس و فقیه باشد.

ایشان با اشاره به مطالب چاپ شده در بعضی از جراید، این بحث را که «غیر فقیه نیز در مجلس خبرگان باشد» بحث بیهوده‌ای دانسته و فرمودند: فردی که حتی یک روز هم درس حوزه نخوانده است، چگونه می‌تواند فقیه‌شناس باشد؟ اگر متقی باشیم و بحث‌های فرعی را کنار بگذاریم، در بحث مجلس خبرگان مشکلی نداریم.

برچسب ها :
captcha