دیدار مسئولین موسسه انتظار نور با معظم له

دیدار مسئولین موسسه انتظار نور با معظم له


آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مسئولین موسسه انتظار نور دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم توجه به عمق مسأله مهدویت، پرهیز از اقدمات سطحی و توجه به آسیب‌شناسی مهدویت تأکید کردند.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این دیدار با گرامی‌داشت ایام میلاد حضرت بقیه الله الاعظم ـ عج ـ فرمودند: مسأله مهدویت یک بحث استثنایی است و با تمام بحث‌هایی که در مورد انبیا و اوصیا وجود دارد متفاوت است. هر کدام از پیامبران و امامان معصوم ـ ‌ع ـ برنامه‌هایی را اجرا کردند و از دنیا رفتند، ولی حضرت حجت ـ عج ـ زندگی، امامت و وظیفه‌ای استثنایی داشتند. بنابراین مطالعه درباره حالات پیامبران ـ ع ـ خیلی آسان‌تر از حضرت قائم ـ عج ـ است.

ایشان مباحث مربوط به باورداشت حضرت مهدی موعود ـ عج ـ را در سه بخش پیش، هنگام و پس از ظهور تقسیم و عنوان کردند: تاکنون بیشتر پژوهش‌ها و نگارش‌ها در بخش پیش از ظهور و اقدامات هنگام ظهور بوده است، ولی بحث بعد از ظهور بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است. بر همین اساس شبهات فراوانی از سوی افراد مختلف برای این دوران وارد شده که لازم است مطالعات عمیق‌تری در این رابطه صورت گیرد.

معظم له بحث باورداشت مهدویت را دارای پیچیدگی‌های فراوانی عنوان کردند و افزودند: با سوء استفاده‌هایی که از بحث مهدویت صورت گرفته است افرادی خود را مدعی مهدویت می‌دانند یا در این رابطه غلو می‌کنند. از یک سو ملحدانی هستند که به کل مسأله مهدویت را منکر می‌شوند و از سوی دیگر عوام که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند و هر دو اینها موجب زیر سئوال رفتن اصل مهدویت می‌شود.

ایشان با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری مسأله مهدویت مورد توجه قرار گرفته است، خاطر نشان کردند: در گذشته کشورها به صورت پراکنده از یکدیگر اداره می‌شدند و کسی باور نمی‌کرد روزی دنیا به این شکل در آید که همه چیز جهانی شود. این امر باعث شده است بحث مهدویت که همان حکومت جهانی حضرت حجت ـ عج ـ است بیشتر مدنظر ملت‌ها قرار گیرد. ما باید از این فرصت بدست آمده کمال استفاده را ببریم و با مباحث علمی و منطقی بحث مهدویت را در جهان گسترش دهیم.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اینکه افرادی می‌گویند زمین را باید فساد فراگیرد تا حضرت مهدی ـ عج ـ ظهور کنند تأکید کردند: این حرف کاملاً اشتباه است. نقیض آن را قرآن فرموده است که وعده خداوند در گرو عمل صالح بندگان است. ما باید در صدد پیاده کردن این سخن قرآن باشیم و تا این سخن قرآن محقق نشود زمینه‌های ظهور حضرت مهدی ـ عج ـ به وجود نخواهد آمد.

گفتنی است در آغاز این دیدار مسئول مؤسسه انتظار نور گزارشی از اقدامات علمی و مطالعات این مرکز در خصوص مسأله ظهور و مهدویت ارائه کرد.

برچسب ها :
captcha