دیدار معظم له با مسئولان مؤسسه قرض الحسنه بسیجیان

دیدار معظم له با مسئولان مؤسسه قرض الحسنه بسیجیان


آیت الله العظمی مکارم شیرازی روز سه‌شنبه با مسئولان مؤسسه قرض‌الحسنه بسیجیان دیدار فرمودند. معظم له در این دیدار فرمودند: قرض‌الحسنه نهاد مردمی است و باید همچنان مردمی بماند اما باید نامحرمان را بیرون کنید وگرنه آبروی تمام قرض‌الحسنه‌ها خواهد رفت.‌

ایشان افزودند: متأسفانه بعضی از افراد نفوذی و سودجویان حرفه‌ای که از هر نام مقدسی سوء استفاده می‌کنند، از نام قرض‌الحسنه در گوشه و کنار در جهت مقاصد شوم خود سوء استفاده کرده و مشکل ایجاد کرده‌اند.
ایشان در ادامه افزودند: عده‌ای از هر گونه نام مقدسی سوء استفاده می‌کنند، اسم مقدس امام جواد ـ ع ـ را بر خود می‌گذارند، از همه عناوین مقدس استفاده می‌کند و بعد خواستار 28 درصد سود می‌شوند، از رباخواران حرفه‌ای هم رباخوارتر هستند و در پشت نام مقدس قرض‌الحسنه قرار گرفته‌اند.

معظم له فرمودند: اگر این نامحرمان و نااهلان کنار نروند به کلٌ این تشکیلات ضربه وارد می‌شود.
این مرجع تقلید افزودند: شما به دلیل اینکه از موقعیت خاصی برخوردار هستید شاید مشکل برای شما ایجاد نشود، اما بسیاری از قرض‌الحسنه‌های معمولی به خاطر سوء استفاده‌ها ضربه خورده‌اند.
ایشان ادامه دادند: کار به جایی رسیده است که دولت می‌گوید ما باید قرض‌الحسنه‌ها را زیر نظر خود درآوریم و اینها باید تحت برنامه‌های ما باشند. به بعضی از مسئولان صندوقهای قرض‌الحسنه هم سفارش شده است که یک هیأت امنای از ناحیه خودتان برای نظارت تشکیل شود تا خودجوش باشید و مجبور نباشید تبدیل به مؤسسه دولتی یا نیمه دولتی و یا تحت نظارت دولت شوید.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: در اسلام برخورد خوب از کمکهای مادی بالاتر است و برخورد خوب شما باعث افزایش اجر و ثواب شما خواهد شد، از نهادی که رنگ مذهبی دارد انتظار برخورد مناسب می‌رود.
ایشان خدمات قرض‌الحسنه بسیجیان را به دو قسم مادی و معنوی تقسیم کردند و فرمودند: شما با پرداخت وام بدون سود و تنها دریافت هزینه‌ها، خدمت مادی فراوانی به جوانان و مردم می‌کنید و از سوی دیگر اسلام را تبلیغ می‌کنید.
معظم له فرمودند: پس از آنکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید بخشی از سنتهای فراموش شده اسلام، در جمهوری اسلامی احیا شد.
ایشان افزودند: سنت قرض‌الحسنه قبل از انقلاب وجود داشت اما بسیار محدود بود، به این دلیل که نظم و برنامه‌ای نداشت و مردم هم می‌ترسیدند به افراد وام بدهند زیرا نگران مسئله ضمانت بودند بعد از اینکه انقلاب پیروز شد سنت قرض‌الحسنه به صورت گسترده احیا شد.
ایشان اقدامات قرض‌الحسنه بسیجیان را بسیار مفید و مؤثر دانستند و فرمودند: باید به شما عزیزان آفرین گفت که چنین برنامه مفید و سازنده‌ای را انجام می‌دهید.
معظم له به آیاتی از قرآن کریم اشاره کردند و گفتند: خداوند در دو مورد طرف حساب می‌باشد، یکی در برابر شهدا و دیگری قرض‌الحسنه که این نشان دهنده آن است که مقام قرض‌الحسنه مقام والایی است و آیاتش با آیات شهدا برابری می‌کند.
ایشان فرمودند: قرض‌الحسنه از انفاق هم با ارزش‌تر است. زیرا انفاق محدود است اما قرض‌الحسنه محدودیتی ندارد و شامل افراد آبرومندی که حاضر نیستند زیر بار‌ انفاق بروند هم می‌شود، هرچه در این راه حق کار بشود، شایسته است.
معظم له افزودند: اسلام به فکر مردم و نیازمندان است؛ اسلام برنامه‌هایی دارد که همه مشکلات مردم را حل می‌کند، اگر شما صحیح انجام وظیفه کنید، مردم بیشتر به اسلام امیدوار می‌شوند.
ایشان ادامه دادند: اگر مردم از این مؤسسه ضربه بخورند و با آنها بدرفتاری شود، دو کار ناشایست انجام شده است، یکی اینکه در کار مستقیم شما خلاف صورت گرفته و دیگری اینکه می‌گویند این هم از مسلمانان، بسیجیان، انقلابی‌ها و متدینین.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: بنده اگر خلافی بکنم دو خلاف به حساب می‌آید، یکی اصل آن خلاف و دیگری وارد شدن ضربه به اصل عقاید مردم است. در شرایط فعلی باید از مکروهات و مباهات نیز پرهیز شود.
ایشان افزودند: مردم از شما که انقلابی، بسیجی و جبهه‌ای هستید انتظار دارند تمام رفتارها و کردارهایتان بر اساس اسلام باشد و همه اعمال شما و خانواده شما زیر ذره‌بین است. همه آنها ساده باشد، غیر از این باشد تمام پایه‌های عقاید جامعه متزلزل می‌شود.
معظم له در پایان فرمودند: به همان اندازه که ترقی کنید، به همان اندازه مسئولیت دارید، این دو از هم جدا نیست. ممکن نیست که بخواهید مسئولیتی داشته باشید اما محدودیتها را تحمل نکنید.

برچسب ها :
captcha