بازنمایی دغدغه های فرهنگی معظم له در سال 1397

بازنمایی دغدغه های فرهنگی معظم له در سال 1397


کتب خطی و ارزشمند علمی شیعه در کتابخانه‌ها زندانی هستند/ توجه به تربیت در نظام آموزشی کمرنگ است؛ ریشه های فرار مغزها/ هشدار نسبت به نفوذ سند ۲۰۳۰ در صداوسیما/ از زبان طنزبرای برنامه های مذهبی و دینی استفاده کنید/ امروز بیش از هر چیز به جهاد فرهنگی نیازمندیم/ جوّ حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست/ مبادا فرهنگ سکولار غربی در کتب دانشگاهی نفوذ کند/ سند 2030 پوششي براي انتقال فرهنگ غربي است/ هر اندازه کتاب خوان کاهش یابد به همان میزان جامعه به عقب می رود/ گروهی برای تضعیف مرجعیت و حوزه‌های علمیه تلاش می‌کنند/ دولت باید مسئله حجاب را از خود آغاز کند/ هفته‌ای به نام «حوزه‌های علمیه» ‌نام‌گذاری شود/ فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها نهادینه شود/ فرهنگ در جامعه مظلوم است/ از میراث فرهنگی برای معرفی فرهنگ دینی استفاده کنیم/ کارگروهی برای پیگیری محور فرهنگی بیانیه گام دوم انقلاب تشکیل شود/ مراقب نفوذی‌ها باشید‌

در سال های اخیر علاوه بر مسائل اقتصادی و معیشتی، موضوعات فرهنگی نیز به عنوان چالش مهم کشور مطرح شده است که بیانگر فعالیت مضاعف دشمن در این جبهه است؛ زیرا فرهنگ روح و جان هر ملت است و صعود و سقوط هر ملتی، بسته به فرهنگ آن ملت است. لذا قدرت های غربی به این نتیجه رسیده اند که برای اثرگذاری تحریم های اقتصادی، باید فرهنگ نیز مورد هجمه قرار گیرد.

در این میان مرجعیت، اصلی‌ترین نهاد اجتماعی و متولی امر دین و عهده‌دار نقش رهبری شیعیان در موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است. این نهاد، که بر اساس اندیشۀ نیابت فقیهان جامع‌الشرایط از امام معصوم علیه السلام شکل گرفته، از مبانی خاص عقلانیت دینی و سیاستگذاری در امور فرهنگی برخوردار است و در سطوح مختلف سرزمینی و فرا سرزمینی، ایفای نقش می‌کند.

در این میان جایگاه بی بدیل منویات و دغدغه های فرهنگی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله العالی، در تقویت معادلات و مناسبات فرهنگی جامعه انکار ناپذیر است.

 این نگاشته در صدد است در راستای بازشناسی بیانات و مطالبات متعالی معظم له در موضوعات فرهنگی در بازۀ زمانی سال 1397، بیش از پیش دغدغه ها و کنشگری فرهنگی معظم له و نهاد مرجعیت و تأثیرگذاری آن نهاد معظم دینی بر پویایی فرآیندها و رویه‌ها و نظام انگاره های فرهنگی کشور را تبیین نماید.

کتب خطی و ارزشمند علمی شیعه در کتابخانه‌ها زندانی هستند

یکی از برنامه‌های کنگره شیعه نشر کتاب‌های خطی ما است، کتاب‌های خطی باید از پرده درآمده و کپی آن در اختیار پژوهشگران قرار گیرد؛ متاسفانه مسؤولان کتابخانه‌های مهم دیگر کشورها و بعضاً کشور ما همکاری خوبی در این زمینه ندارند و اجازه نمی‌دهند کپی این کتب تهیه شده و پژوهشگران از آن‌ها استفاده کنند و این کتب ارزشمند در زندانی به نام کتابخانه نگهداری شده است.[1]

حضور در محافل قرآنی جواب دندان‌شکن به دشمنان اهل بیت علیه السلام است

از مشاهده منظره ترتیل‌خوانی قرآن لذت می‌برم، چراکه هزاران نفر زن و مرد به ویژه جوانان و نوجوانان در این مجالس شرکت می‌کنند و جواب دندان‌شکن به دشمنان اهل بیت علیه السلام می‌دهند که می‌گفتند پیروان اهل بیت علیه السلام رابطه‌ای با قرآن ندارند.

لذا جوانان را به قرآن بسپارید و مراقب حال جوانان و فرزندان خود باشید و از اکنون آنها را به این جلسات دعوت کنید تا عادت کنند. اگر فرزندان شما از اکنون به این جلسات دعوت نشوند فایده‌ای دربرندارد.[2]

هجرت به مسئله اول حوزه تبدیل شده است

امروز هجرت به مسئله درجه یک حوزه تبدیل شده و باید فضلایی تربیت کرد و به شهرستان ها فرستاد.[3]

خانواده‌ها اسامی بی معنا برای فرزندان خود انتخاب نکنند

گاهی پدران و مادران، نام هایی برای فرزندان خود انتخاب می کنند که در هیچ قاموسی پیدا نمی شود، حال آنکه خانواده ها باید اسمی برای فرزند خود انتخاب کنند که وقتی بزرگ می شود، خجالت نکشد؛ بعضی خانواده ها اسامی انتخاب می کنند که نه معنا دارد و نه آهنگی؛ البته خوشبختانه سازمان ثبت احوال، کتابی تهیه کرده و اسامی مورد قبول را در آنجا تدوین کرده است.

بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال، بیشترین نام هایی که خانواده ها می گذارند، اسامی مقدس ائمه معصومین علیهم السلام است و خوشبختانه اکثریت جامعه نسبت به این اسامی توجه دارند.[4]

توجه به تربیت در نظام آموزشی کمرنگ است؛ ریشه های فرار مغزها

پرورش و تربیت در نظام آموزشی ما بسیار کمرنگ است، مغز فرزندان خود را پر از فرمول ها و مسائل علمی می کنیم اما تربیت اخلاقی بسیار کمرنگ است چرا که فقط علم می آموزیم و در تربیت لازم اهتمام نداریم،لذا خدمت به اهل وطن نمی کنند و بخاطر دلار بیشتر به بیگانگان خدمت می کنند؛ ان‌شاءالله این موضوعات با همت متفکران رفع شود.

به راستی چرا چرا مغزهای مستعد فرار می کند و جوانانی که نخبه هستند، می روند نوکری خارجی را می کنند؛ برای اینکه ما علم آموختیم اما ادب نیاموختیم.[5]

اخلاق اسلامی در کتب درسی تقویت شود

اخلاق اسلامی، سیره پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام در کتب درسی باید پررنگ باشد، نه اینکه به صورت کمرنگ باشد و گاهی اشاره شود.

لذا به همان اندازه که به مسائل علمی اهمیت داده می شود، به مسائل پرورشی و اخلاقی هم اهتمام ورزیده شود؛ بنابراین ساعت هایی برای تعلیم اخلاق نسل نوجوان و جوان در مراکز آموزشی اختصاص پیدا کند و معلمان اخلاق و کسانی که نمونه اخلاقی هستند، در مراکز آموزشی تدریس کنند و مزایای اخلاق را بگویند و نسل جدید را پرورش دهند.

هم چنین نظام آموزشی برای مسائل اخلاقی، نمره و امتیازهای خاصی قائل شود، دانش پژوهان را از نظر ادب، صداقت، راستگویی، امانت، نظم و تربیت باید نمره داد. در کنار ستون نمره های علمی، نمره های اخلاقی هم باشد.[6]

رسانه‌ها برای ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق تلاش کنند

 نقش رسانه‌ها در تربیت نسل برومند، آگاه و مسؤولیت پذیر انکار ناپذیر است؛ رسانه‌های اجتماعی شامل مطبوعات، صداوسیما، فضای مجازی، سینما، کتاب و تئاتر ...است که تا اصلاح نشوند، مشکل جامعه و به خصوص نسل جوان پر ارزش ما حل نخواهد شد.

لذا رسانه‌ها باید برای ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت در جامعه تلاش کنند، اگر رسانه‌ها هم به دنبال ثروت بیشتر و مقام بالاتر و تجمل فزاینده بیفتند، اوضاع جامعه خراب می‌شود.[7]

علم منحصر به علوم اسلامی نیست؛ فراگیری علوم موردنیاز جامعه واجب کفایی است

تمام فقهای ما تقریباً اتفاق نظر دارند که یادگیری علوم مورد نیاز جامعه از هر قبیل باشد، واجب کفایی است.

 باید نگاه کنیم جامعه نیازمند چه تعداد طبیب، مهندس و دیگر کارشناسان علوم مختلف است و اگر کمبود وجود دارد، لازم است در آن علم، افراد بیشتری تربیت شوند.
برای تمام علوم دانشگاهی احترام قائلیم و ما حوزویان نمی گوییم فقط علوم اسلامی و علوم حوزوی یادگیری شود.[8]

عزت ملت ایران در حفظ روحیه جهادی است

 روحیه جهادی موجب حفظ نظام و جامعه می‌شود و با روحیه جهادی است که جمهوری اسلامی ایران با عزت می‌ماند.[9]

دولتی کردن مساجد بر خلاف مصلحت مسلمین است

در مذهب شیعه مساجد همیشه مردمی بوده، امام جماعت و هیئت امناء از سوی مردم انتخاب می شده و لازم است همچنان مردمی بماند و هیچ کس حق مخالفت با این کار را ندارد، دولتی کردن مساجد بر خلاف مصلحت مسلمین است و باید از آن به شدت اجتناب شود.[10]

عزاداری‌های نامتعارف خلاف شرع اسلام است

عزاداری های نامتعارف دو ضرر دارد؛ یک ضرر برای خود این افراد است و ضرر دیگر خدشه دار شدن آبروی اسلام و شیعه است. برگزاری عزاداری های سنگین و مجالس و دسته جات آبرومند در جای خودش خوب است اما این چه کاری است که بعضی افراد با قمه زنی هم ضرر به اسلام و تشیع می زنند و هم ضرر به خودشان.

بنده بارها گفتم می دانم کسانی که این کار را می کنند از عشق به امام حسین علیه السلام است اما این عشق را نتوانستند به طور صحیح پیاده کنند.

به جای قمه زدن، به عشق امام حسین علیه السلام به مراکز انتقال خون بروید و خون بدهید؛ این خون شما جان یک انسان را از مرگ نجات می دهد و کسی که یک نفر را از مرگ نجات بدهد، گویی همه انسان ها را نجات داده است.[11]

هشدار نسبت به نفوذ سند ۲۰۳۰ در صداوسیما

باید همه دستگاه ها و نهادها از جمله صداوسیما مراقبت کنند که سند ۲۰۳۰ به صورت خزنده توسط نفوذی ها عملی نشود.[12]

از زبان طنزبرای برنامه های مذهبی و دینی استفاده کنید

از زبان طنز حتی برای برنامه های مذهبی و دینی استفاده کنید از ظرفیت و توانمندی های حوزه علمیه که در دنیا بی نظیر است برای همکاری در رسانه بهره برداری کنید.[13]

زیارت معصومین علیهم السلام دارای فلسفه حیاتی و سیاسی است

بی شک زیارت معصومین علیهم السلام دارای فلسفه حیاتی و سیاسی است؛ بر خلاف وسوسه‌های وهابیون که به دنبال از بین بردن فرهنگ زیارت هستند ما باید بیشتر به این فرهنگ اهمیت دهیم و دهه کرامت نیز فرصت خوبی برای آشنا شدن با مکتب اهل‌بیت علیهم السلام است.[14]

سرمایه اصلی هلال احمر اعتماد مردم است

باید هلال احمر از سرمایه‌ها و امکانات موجود حداکثر استفاده را ببرد، همه افرادی که با هلال احمر همکاری می کنند باید برای استفاده و بهره روی حداکثری از سرمایه‌های موجود تعلیم ببینند تا از اتلاف و اسراف منابع و امکانات جلوگیری شود؛ چرا که امکانات هلال احمر محدود و نیازها گاه نامحدود است‌.

در این بین سرمایه اصلی هلال احمر اعتماد مردم است. این سرمایه است که موجب جلب کمک های انسانی و مادی برای خدمت رسانی مناسب تر به مردم می شود. [15]

حوزه علمیه باید مستقل باشد

ما به کسانی که دست نیاز به سوی دولت دراز کردند و کمک از دولت می گیرند هشدار دادیم که این کار را نکنید، بگذارید حوزه مستقل باشد. صرفه جویی کنیم، برنامه ها را محدود کنیم ولی دست نیاز به سوی دولت دراز نکنیم.

حمایت ما از نظام غیر از این است که مانند شیخ الازهر دست نشانده باشیم. هرگز نشنیدیم یک امام اهل سنت یک قیامی بر ضد حکومتشان کرده باشند. برای اینکه موقعیت آنان از آنجا تامین می شود.

 اگر بنده در مقابل دولت،مجلس و افراد مختلف می ایستم و درباره FATF سخنی می گویم و فتوایی می دهم، به دلیل استقلال ما از دولت است و ما می توانیم تمام حرف های خودمان را بزنیم، بدون اینکه هیچ نیازی به آن ها داشته باشیم.[16]

امروز بیش از هر چیز به جهاد فرهنگی نیازمندیم

جهاد فرهنگی از جهاد نظامی برتر و بالاتر است و امروز بیشتر از هر چیزی به این عرصه نیاز داریم.

همان گونه که در عرصه نظامی هر مرزی مورد تهاجم قرار می‌گیرد، ‌باید دید دشمن در عرصه فرهنگی کجا را مورد هجمه قرار داده است.[17]

جوّ حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها پاسخ داد: جوّ حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان و آزاد بودن آنها سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند؛ به خصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.[18]

باید مراقب تحریف حدیث غدیر باشیم

پاسداشت دقیق واقعه غدیر، در گرو کار محتوایی عمیق و دقیق امکان پذیر است؛ لذا باید مراقب تحریف حدیث غدیر باشیم تا «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را به گونه‌ای دیگر تبیین نکنند و موضوع ولایت را در حد دوستی تنزل ندهند.[19]

دینی که رسالت و ولایت در آن نباشد نقصان دارد

دینی که رسالت و ولایت در آن نباشد نقصان دارد، اگر هیچ دلیلی برای مساله ولایت جز این آیه ۶۷ سوره مائده نباشد به عقیده ما کافی است، چون هیچ جوابی در مقابل آن نمی‌شود داد، ویژگی‌های سه گانه‌ای دارد که تنها و تنها بر مساله ولایت منطبق است.[20]

مبادا فرهنگ سکولار غربی در کتب دانشگاهی نفوذ کند

غربی‌ها سعی می کنند فرهنگ خودشان را در دروس دانشگاهی جاسازی کنند و آن را به دانشجویان منتقل کنند به ویژه کتاب‌های علوم انسانی که جنبه ترجمه دارد خواه ناخواه این مسائل را در خود دارد.

لذا باید مراقب بود تا فرهنگ سکولار غربی در کتب دانشگاهی نفوذ نکرده و در این زمینه نهاد نمایندگی ولی فقیه مسؤولیت مهمی دارد.[21]

برخی نقاط کشور هیچ‌گاه مبلغ نداشته‌اند

برخی از مناطق در کشور وجود دارد که هنوز پای مبلغان به این نقاط باز نشده است؛ شما باید نقشه جامع تبلیغی از تمام ایران داشته باشید تا هم نیازها را مد نظر داشته باشید و هم بتوانید با برنامه‌ریزی مطلوب به این نیازها پاسخ دهید.[22]

سند 2030 پوششي براي انتقال فرهنگ غربي است

بی شک سند 2030 برنامه ای براي انتقال فرهنگ غربي است؛ اين برنامه آسيب بي سر و صدا در لباس خدمت است؛ آنها مي خواهند به نام خدمت به بشريت، ضربه هاي خود را وارد كنند؛ بنابراين همه بايد مراقب باشند.[23]

جامعه مدرسین بر رساله‌های مدعیان مرجعیت نظارت داشته باشد

باید از جامعه مدرسین حوزه علمیه خواسته شود، بر رساله‌های مدعیان مرجعیت نظارت بیشتری داشته باشند چرا که تصور گروهی از تکثیر و انتشاررساله؛ تضعیف مرجعیت است.[24]

راهپیمایی حماسی اربعین در قالب مستندهای رسانه ای به جهانیان نشان داده شود

خوشبختانه اربعین به یک مساله بزرگ اجتماعی و جهانی تبدیل شده است که آثار و برکات فراوانی به لحاظ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی دارد.

لیکن با توجه به بایکوت و سانسور برنامه بزرگ راهپیمایی اربعین در رسانه های غربی، تهیه مستندهای رسانه ای برای به تصویر کشیدن ابعاد مختلف این مانور دینی و مذهبی ضروری است؛ در حقیقت باید زوایای مختلف حرکت عظیم معنوی اربعین در قالب های مختلف و مستندهای رسانه ای به تصویر کشیده شود تا عظمت و اعتبار آن به جهانیان نشان داده شود.[25]

فیلم های منتشر شده نشان داد نمی توانید حضور زنان در ورزشگاه را کنترل کنید

یکی از روزنامه ها در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه نوشته بود ما حاضریم انگ تحجر را بر ما بزنند اما این نوع حضور زنان در ورزشگاه را شاهد نباشیم ؛ صحنه‌ها و فیلم‌هایی در این مورد منعکس شده که رسوایی‌هایی را به دنبال داشته است، این نشان می‌دهد که شما نمی‌توانید حضور زنان در ورزشگاه را کنترل کنید.[26]

وقف کتاب و کتابخانه به مراتب از وقف حسینیه‌ها مهم‌تر است

متأسفانه در خیلی از جاها نیاز به کتاب و کتابخانه است، ولی کتابخانه‌ای موجود نیست. کتابخانه به‌ تنهایی نیاز جامعه را برطرف نمی‌کند بلکه روح کتاب و کتاب‌خوانی باید در جامعه امروز زنده شود.

متأسفانه هنوز عده‌ای بر این باور هستند که وقف حسینیه دارای اجر بالاتری از وقف کتابخانه است اما این کتابخانه‌ها هستند که اسلام را زنده نگه داشته‌اند و سبب زنده ماندن شعائر الهی شده‌اند. [27]

احترام به مقدسات مذهبی از راه‌های رسیدن به وحدت است

یکی از راه‌های تقویت وحدت آن است که به مقدسات مذهب یکدیگر احترام بگذاریم؛ نه ما به مقدسات آنان توهین کنیم؛ نه اهل سنت این کار را انجام دهند؛ همچنین تکیه بر مشترکات نیز می‌تواند وحدت را حاصل نماید.[28]

خدمات فرهنگی و اجتماعی بسیج به اطلاع مردم رسانده شود

اطلاع رسانی باعث می شود مردم از فعالیت های بسیج مطلع و دلگرم شوند. یکی بودن و همسان بودن رفتار و عمل بسیجیان باعث می شود، دلهای زیادی جذب شوند، اگر این کار انجام بگیرد، شاهد اثر گذاری بیشتر آن خواهیم بود.[29]

نگاه به ازدواج به عنوان یک مقوله اقتصادی اشتباه است

باید در امر ازدواج از افراط وتفریط پرهیز کرد؛ برخی در انتخاب همسر دچار یک نوع خیال پردازی می باشند و عده ای هم نگاه تجارتی دارند.

برخی در انتخاب همسر دچار یک نوع خیال پردازی می باشند که حتماً سواد من بیشتر باشد یا حتماً سطح اجتماعی او کمتر باشد یا اینکه ببینیم پدرش پول دارد یا خیر گویی که در اینجا هم عده ای نگاه تجارتی دارند.

این نگاه مادی‌گرائی و ماتریالیستی توهین به همسر است؛ چرا که بسا این شخص ورشکست شود و مال خود را از دست بدهد. نبی مکرم اسلام در حدیث دیگری می‌فرمایند: «لا تنکح المرء لالاربعة و لا تنکح المراة لالاربعة؛ لمال‌ها و لا لجمال‌ها ولا لنسب‌ها و لا لذت‌ها و علیک لذات الدین» برای چهار چیز ازدواج نکنید؛ جمال یا ثروت یا نسب خانوادگی و یا لذت، بلکه برای دین مرد یا زنی با او ازدواج کنید.[30]

هر اندازه کتاب خوان کاهش یابد به همان میزان جامعه به عقب می رود؛ دولت مسئله ی کاغذ را حل کند

هراندازه کتاب‌خوان در جامعه کاهش یابد، به همان میزان جامعه به‌عقب بازمی‌گردد و این موضوع عوامل مختلفی دارد. یکی از آن‌ها افزایش رجوع جوانان به فضای مجازی است؛ متأسفانه برخی روزانه هشت ساعت با موبایل کار می‌کنند.

قیمت کاغذ نیز چهار برابر شده است. مردم هم در شرایط سخت و دشوار اقتصادی قرار دارند و حاضر نیستند کتاب بخرند. بر اساس برخی اخبار موثق، دولت ارز ارزان در اختیار تجار قرار می‌دهد، اما آن‌ها پس از ورود کاغذ آن را به گرانی عرضه می‌کنند.

دولت باید نظارت خود را در خصوص ورود کاغذ به داخل کشور افزایش دهد. برخی مدعی هستند که دولت نظارتی ندارد، اما ما خوش‌بین هستیم و می‌گوییم این نظارت ضعیف است؛ البته این موضوع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازمی‌گردد که مسئولیت اصلی بر عهده آنها است. به آن‌ها پیغام داده‌ایم و قول داده‌اند که پیگیر باشند اما هنوز نتیجه آن را شاهد نیستیم. [31]

چرا مجوز کشیدن سیگار در کشور صادر می‌شود؟

امروز با وجود سخنانی که در ارتباط با امراضی که با کشیدن سیگار و قلیان به وجود می آید، یا باید دور پزشکی را خط کشید؛ یا دور سیگار را.

اگر سخنان پزشکان در مورد امراضی که در مورد سیگار کشیدن ایجاد می شود، درست است، پس چرا مجوز کشیدن سیگار در کشور صادر می شود؟ یا اینکه بگوییم سخنان پزشکان در امور امراض مرتبط با سیگار دروغ است؛ کدام حرف را باید باور کرد؟

وضعیت فعلی که اشخاصی گرفتار سیگار و قلیان هستند، مناسبت نیست؛ چراکه گرفتار امراض گوناگون خواهندشد؛‌ همچنین آمارهایی که درباره کشیدن سیگار و قلیان از سوی نسل جوان ارائه می شود، نگران کننده است.[32]

نیروی انتظامی نسبت به مسئله فرهنگ حساس‌تر از سایر موضوعات باشد

مسائل فرهنگی از آن لحاظ ویژه است، چون نظام ما نظام فرهنگی بوده و برخلاف سایر نظام هاست.

بر این اساس باید آموزش در مسائل اخلاقی و فرهنگی و حتی نوع فعالیت نیروی انتظامی در برقرار کردن امنیت و نوع برخورد با مردم بیشتر شود .

نکتۀ دیگر برخورد محبت آمیز در عین قاطعیت است؛ بعضی فکر می کنند چشم پوشی از خطا، قاطعیت نیست؛ نه باید بدانیم برخورد محبت آمیز در عین قاطعیت بسیاری از مشکلات را حل می کند.

از سوی دیگر نباید با کسی آمرانه سخن گفت بلکه با ادبیات خوب و محترمانه می توان قلب ها را جذب کرد، با زبان و گفتار خوب و ادبیات محترمانه می توان همه را جذب کرد و جلوی اتفاقات بعدی را گرفت.

لذا نیروی انتظامی باید نسبت به مسئله فرهنگ حساس تر از سایر موضوعات باشد؛ چون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است و نباید مسائل فرهنگی این نیرو کم رنگ باشد.

اگر چه نیروی انتظامی در برقرار کردن امنیت و برخورد با مردم تاکنون خوب کار کرده است و این نوع مسائل نشان می دهد می توان با تدبیر ولی با قاطعیت به درستی عمل کرد.[33]

گروهی برای تضعیف مرجعیت و حوزه‌های علمیه تلاش می‌کنند

آسیب دیگر که اخیرا ایجاد شد این است گروهی برای تضعیف مرجعیت و حوزه تلاش می کنند. ما با قرائنی این موارد را کشف کردیم؛ افرادی با تخریب حوزه و مرجعیت دنبال منافع خود هستند. آن‌ها یک نفر یا چند نفر نیست، بلکه این افراد منافع خود را در تضعیف حوزه و مرجعیت می‌بینند. حتی گاهی به مراکز حساس نفوذ می‌کنند

حال آنکه باید بدانیم هر چه داریم از حوزه و مرجعیت است؛ و امام خمینی رحمه الله علیه با تکیه بر مرجعیت به میدان آمدند یا در عراق با تکیه برمرجعیت ، کارهای بزرگ انجام شده است؛ لذا باید مواظب باشیم نباید بین حوزه و مردم و مرجعیت فاصله ایجاد کنیم.[34]

دولت باید مسئله حجاب را از خود آغاز کند

مسئولین باید حجاب را مسأله امنیتی، اجتماعی، قضایی و مسأله واقعی مرتبط با تمام جامعه حساب کرده و دولت حل این مسأله را از خود آغاز و بانوان کارمند در ادارات را مکلف به رعایت حجاب شرعی کنند.

متأسفانه با اینکه اصل هشتم قانون اساسی، امر به معروف و نهی از منکر است، این دو واجب در حال فراموشی است. برخی تفسیر بد کرده و امر به معروف و نهی از منکر را خشونت می‌دانند؛ در حالی که این تفسیر درست نیست؛ این دو واجب الهی باید با ادبیات توأم با احترام و محبت باشد.[35]

مرجعیت حذف شدنی نیست

مرجعیت حذف شدنی نیست، دشمنان اسلام تابه‌حال هرچه تلاش کرده‌اند این اصل را کمرنگ کنند نتوانسته‌اند، حوزه علمیه قم امروز چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی قابل قیاس با گذشته نیست.[36]

عیب است که با گذشت چهل سال از انقلاب، کاری برای حضرت ابوطالب علیه السلام نکرده ایم

متأسفانه بعد از انقلاب، کار در خور توجهی در زمینه معرفی حضرت ابوطالب علیه السلام صورت نگرفته است؛ این عیبی می شود برای انقلاب و جهوری اسلامی که چهل سال از آن بگذرد و پدر امیرالمؤمنین علیه السلام مظلوم باشد و کاری برای حضرت ابوطالب علیه السلام کاری نشده باشد.

ان شاءالله باید این کوتاهی را جبران کنیم؛ مرحوم علامه «امینی» می نویسد که امویان هرکس با امیرالمؤمنین علی علیه السلام ارتباط داشت را می خواستند بزنند. مثلاً چوبی که به جناب «ابوذر» زدند را به خاطر علی علیه السلام زدند. اگر حضرت ابوطالب هم پدر علی علیه السلام نبود اینقدر مورد تهمت آنان قرار نمی گرفت.

بنابراین، شفاف سازی درباره ابوطالب علیه السلام و رفع مظلومیت از ایشان، در واقع اظهار علاقه به امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.[37]

هفته‌ای به نام «حوزه‌های علمیه» ‌نام‌گذاری شود

یکی از محرومیت‌های حوزه این بوده که خبررسانی و اطلاع‌رسانی کافی ندارد،حال چرا ما یک‌ هفته‌ای برای حوزه‌های علمیه نداریم که در آن خدمات حوزه برای مردم بیان شود.[38]

هشدار معظم له نسبت به اجرای پنهانی سند2030

برخی از افراد نفوذی بدون توجه به وزیر آموزش و پرورش به دنبال اجرای سند 2030 هستند، گفته می‌شود که سند 2030 به صورت مرموز در برخی از جاها در حال اجرا است.[39]

فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها نهادینه شود

دانشجویان دانشگاه‌ها در شرایط سنی حساسی قرار دارند از این رو باید برای آنان، برنامه ریزی دقیقی در زمینه آموزش مسائل دینی و فرهنگ اسلامی در نظر گرفت.

شکی نیست که باید به بعد علمی دانشگاه‌ها توجه شود؛ لیکن در کنار بعد علمی توجه به نهادینه کردن فرهنگ اسلامی نیز امری ضروری است.

ما وظیفه داریم که در حکومت اسلامی بتوانیم دانشگاه را از فرهنگ فاسد غربی جدا کنیم، لذا باید دانشگا‌ها را با فرهنگ اسلامی عجین کرد.[40]

فرهنگ حاکم بر جامعة المصطفی باید حوزوی باشد

شایسته است گروهی از المصطفی و حوزه جلسات هم اندیشی با یکدیگر داشته باشند تا از تجارب ارزشمند یکدیگر بهره بگیرند.

هرچند جامعه المصطفی العالمیه یک دانشگاه است، اما فرهنگ حاکم بر آن باید حوزوی باشد. هم چنین رابطه جامعة المصطفی با حوزه‌های علمیه نیز باید قوی باشد.[41]

برگزاری کنگره بین المللی امام رضا علیه السلام برای خلع سلاح اسلام ستیزان ضروری است

الان می بینیم اسلام ستیزی به وسیله دشمن غوغا می کند و راه مقابله با این هجمه دشمنان، برگزاری کنگره در کنار علمای سایر ادیان است تا از این طریق بگوییم همه ادیان الهی می توانند در کنار هم در مقابل دشمنان بایستند.

ما در شرایط کنونی منطق اسلام را بیان می کنیم و همین مسئله باعث می شود روز به روز مردم دنیا به سمت اسلام آمده و در حال حاضر هم این چنین است؛ چون مردم سایر مکاتب بهتر از پایگاه اهل بیت علیه السلام و اسلام را پیدا نکردند و به همین دلیل بهتر است با برگزاری کنگره هایی هم چون کنگره بین المللی امام رضا علیه السلام هم چون جلوی اسلام ستیزی را بگیریم.[42]

ارسال ۱۷ هزار اثر به همایش کتاب سال حوزه پاسخ دندان‌شکن به منتقدان است

برخی حوزه را به کم کاری علمی متهم می‌کنند، ولی ارسال ۱۷ هزار اثر به همایش کتاب سال حوزه پاسخ دندان‌شکن به منتقدان حوزه است.

عده‌ای میگویند که حوزه چه کاری انجام می‌دهد؟ این ۱۷ هزار کتاب پاسخ محکمی به این افراد است، زیرا این تعداد کتاب در رشتههای متخلف تولید شده است.
این آمار نشانی از حرکت رو به جلوی حوزه است؛ برگزاری کتاب سال حوزه نشانی از حواشی پربرکت حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی است.[43]

فرهنگ در جامعه مظلوم است

وقتی فرهنگ دینی زنده باشد مسائل اقتصادی هم بهتر خواهد شد؛ بارها افراد به ما نامه می‌نویسند که ما از پشت کنتور آب و برق گرفته‌ایم و می‌خواهیم جبران کنیم؛ بنابراین اگر حلال و حرام رعایت شود و بی‌بند و باری نباشد و فرهنگ دینی حاکم شود فرد حاضر است قصور خود را جبران کند و بسیاری از مشکلات دادسراها و دادگستری‌ها هم حل خواهد شد.

بیشتر مشکلات قضائی از روی بی‌تقوایی و کم‌رنگ شدن فرهنگ مذهبی و دینی است؛ کار مظلومیت فرهنگ به جایی رسیده که مردم کتاب مذهبی نمی‌توانند بخرند؛ کاغذ چهار و نیم برابر شده است و حتی مفاتیح و قرآن به ترتیب ۱۰۰ هزار و ۵۰ هزار تومان شده است.

وقتی به فرهنگ اهمیت داده نشود دزدی، اختلاس، ار تشاء و …گسترش می یابد که همه و همه ناشی از نبود فرهنگ دینی است.[44]

از میراث فرهنگی برای معرفی فرهنگ دینی استفاده کنیم

در گردشگری مشروع باید تمام خطوط قرمز و هنجارهای دینی و ارزشی رعایت شود.

در گردشگری نامشروع تنها به درآمد بیشتر فکر می کنند و برای شان مهم نیست که این درآمد با چه وسیله و ابزاری بدست آمده است.

کشور ما به لحاظ زیارتی، گردشگری و درمانی زمینه های بسیار خوبی را برای جذب گردشگر دارد، منتهی باید راه های خوب را پیدا کرد و در این راه به الزامات و بایدها و نبایدهای شرعی توجه ویژه داشت.

باید به گونه ای برنامه ریزی صورت گیرد تا صنایع دستی فرهنگ ملی و دینی ما را به جهانیان نشان دهد.

بسیاری از آثار و بناهای فرهنگی، میراث مذهبی و دینی ما است، لذا باید اهداف خود را در برنامه های مربوط به میراث فرهنگی نشان دهیم.

از این رو ما از هر کار و عرصه ای می توانیم به نفع فرهنگ دینی خود استفاده کنیم؛ میراث فرهنگی نیز یکی از همین عرصه ها است، تحقق این مساله نیز برنامه ریزی، هوشمندی و دقت را می طلبد.[45]

صدا و سیما مراقب نفوذ نااهلان باشد

خدا نکند افراد نفوذی در صدا و سیما نفوذ کنند، باید مراقب نفوذی‌ها بود، نفوذی‌ها ممکن است کارهایی بکنند که نتیجه آن تضعیف نظام اسلامی باشد.

لذا رصد و شناسایی نقشه‌های دشمن و برنامه‌ریزی هدفمند برای مقابله با این نقشه‌ها را به دست‌اندرکاران رسانه ملی توصیه و تأکید می کنیم؛ توجه شما به نوجوانان و جوانان باید بیش از دیگر مقاطع سنی باشد، دشمن در حال برنامه‌ریزی برای انحراف نسل جوان جامعه است، صدا و سیما در برنامه‌هایی که برای این مقاطع سنی تهیه و تولید می‌کند، باید بیش از پیش مراقب باشد.[46]

مردم و مسئولان سفرهای خارجی را در ایام نوروز کاهش دهند

بی تردید سفرهای خارجی هزینه و مخارج زیادی دربردارد، ما نمی‌گوییم انجام نشود ولی باید با فرهنگ سازی درست توسط رسانه‌ها این سفرها کاهش یابد.

در حقیقت مردم و دولت در این ایام تشریفات را کم کنند و به‌جای آن به‌فکر خانواده‌هایی که در فشار مضاعف هستند باشند.[47]

بیانیه گام دوم انقلاب جامع، پرمعنی، حساب شده و راهگشاست

بحمدالله اخیراً رهبر معظم انقلاب بیانیه‌ای جامع، پرمعنی، حساب شده و راهگشا تحت عنوان گام دوم انقلاب صادر کردند که پیداست روی آن فکر و دقت زیادی شده است.[48]

کارگروهی برای پیگیری محور فرهنگی بیانیه گام دوم انقلاب تشکیل شود

این بیانیه تاکنون مورد استقبال گروه‌های زیادی واقع شده ولی می‌دانیم استقبال و تقدیر و تشکر به تنهایی کافی نیست، اکنون وقت آن است که کارگروه‌هایی برای هر یک از محورهای هفتگانه آن بیانیه تعیین شود و برای پیاده کردن اهداف این محورها برنامه نویسی کنند.

به عنوان مثال یکی از محورهای هفتگانه بیانیه مزبور ، مسائل فرهنگی و اخلاقی است که باید از فضلا و اندیشمندان دعوت به عمل آید تا درباره طرق اصلاح وضع فعلی و راه حل‌ها بیندیشند و شرح لازم را برای آن بنگارند و همچنین سایر محورهای هفتگانه این بیانیه مهم.[49]

گردآوری باید ناب و توام با نوآوری باشد

امروزه گردآوری آسان شده است اما نکته مهم این است که گردآوری باید ناب و در آن نوآوری باشد یعنی به سراغ چیزهایی بروید که در آن خلاء احساس می شود.[50]

مراقب نفوذی‌ها باشید

آموزش و پرورش باید به برنامه‌های درسی، معلمان و دانش آموزان نظارت کافی داشته باشد، اگر این نظارت صورت بگیرد کسی نمی‌تواند به این وزارتخانه آسیب برساند.

ما در طول تاریخ شاهد نفوذ بودیم، حتی بیوت مراجع گذشته از این مسئله در امان نبوده‌اند و افرادی به عنوان عامل استکبار و استعمار نفوذ داشته‌اند.

بنابراین نمی‌توان در وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش با این همه نیرو، دشمن در صدد نفوذ نباشد.[51]

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir


[1] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در افتتاحیه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی ؛ مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام؛20/2/1397.

[2] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ؛ حرم حضرت معصومه سلام الله علیها؛27/2/1397.

[3] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار علما، بزرگان و اساتید حوزه دارالقرآن علامه طباطبایی رحمه الله علیه؛5/3/1397.

[4] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، رسانۀ ملی؛ شبکه یک سیما؛7/3/1397.

[5] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، رسانۀ ملی؛ شبکه یک سیما؛8/3/1397.

[6] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، رسانۀ ملی؛ شبکه یک سیما؛9/3/1397.

[7] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، رسانۀ ملی؛ شبکه یک سیما؛11/3/1397.

[8] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، رسانۀ ملی؛ شبکه یک سیما؛12/3/1397.

[9] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان ؛ مدرسه علمیه امام موسی کاظم علیه السلام؛14/3/1397.

[10] متن پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به سئوالی در خصوص سند تحول پشتیبان مربوط به اساسنامه راهبردی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و دولتی شدن مساجد؛17/3/1397.

[11] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، رسانۀ ملی؛ شبکه یک سیما؛23/3/1397.

[12] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار معاون سازمان صدا و سیما؛5/4/1397.

[13] همان.

[14] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی کرامت و شانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه السلام ؛ حرم حضرت معصومهسلام الله علیها؛24/4/1397.

[15] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس جمعیت هلال احمر؛24/4/1397.

[16] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمع کثیری از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیۀ قم؛26/4/1397.

[17] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ همایش «وجوب تقویت مسائل فرهنگی»؛19/5/1397.

[18] متن پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به استفتایی درباره حضور بانوان در ورزشگاه ها؛28/5/1397.

[19] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار ستاد برگزاری جشن‌های غدیر؛29/5/1397.

[20] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛10/6/1397.

[21] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیا ررییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها؛27/6/1397.

[22] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رییس سازمان تبلیغات اسلامی؛5/7/1397.

[23] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ديدار وزير آموزش و پرورش؛26/7/1397.

[24] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای عالی حوزه های علمیه؛3/8/1397.

[25] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رییس ستاد مرکزی اربعین و معاونان؛15/8/1397.

[26] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی ؛ دارالقرآن علامه طباطبایی رحمه الله علیه؛25/8/1397.

[27] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار معاون پژوهش حوزه‌های علمیه و برخی از کتابداران و مسئولان امور کتابخانه‌ای حوزه‌های علمیه؛29/8/1397.

[28] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛30/8/1397.

[29] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفین؛7/9/1397.

[30] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در سلسله جلسات «اخلاق خانواده»؛ مدرسه امام کاظم علیه السلام؛15/9/1397.

[31] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛21/9/1397.

[32] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات کشور؛29/9/1397.

[33] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جانشین فرمانده ناجا و جمعی از فرماندهان ناجا ؛ مدرسه امیرالمؤمنین علیه السلام قم؛ 3/10/1397.

[34] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رؤسای کارگروهای تخصصی واجرای ستاد مرکزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ؛مدرسه امام سجاد علیه السلام؛ 3/10/1397.

[35] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛12/10/1397.

[36] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار طلاب و فضلای مدارس علمیه امام حسین علیه السلام و الغدیر اهواز؛18/10/1397.

[37] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای علمی «همایش بین المللی حضـرت ابـوطالب علیه السلام؛ حامی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله؛20/10/1397.

[38] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛26/10/1397.

[39]بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛29/10/1397.

[40] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس دانشگاه پیام نور کشور؛30/10/1397.

[41] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس جامعة المصطفی العالمیه؛1/11/1397.

[42] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس شورای علمی همایش بین المللی امام رضا علیه السلام و گفت وگوی ادیان ؛ مدرسه امام سجادعلیه السلام؛4/11/1397.

[43] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه ؛ مدرسه عالی دارالشفا؛4/11/1397.

[44] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛10/11/1397.

[45] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس سازمان میراث فرهنگی؛18/11/1397.

[46] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای بسیج سازمان صدا و سیما؛24/11/1397.

[47] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛1/12/1397.

[48] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛8/12/1397.

[49] همان.

[50] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آیین اختتامیه اولین همایش کتاب سال بانوان؛9/12/1397.

[51] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار وزیر آموزش و پرورش؛16/12/1397.

captcha