اخلاق اسلامی در کتب درسی تقویت شود/ به اندازه مسائل علمی، به مبانی اخلاقی اهتمام ورزیده شود

اخلاق اسلامی در کتب درسی تقویت شود/ به اندازه مسائل علمی، به مبانی اخلاقی اهتمام ورزیده شود


حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند: «عالمى كه برخلاف علمش عمل كند چون جاهل سرگردانى است كه از نادانى به هوش نيايد؛ حجت بر او تمام‏ تر و حسرت اين عالمى كه از علم خويش جدا شده، بيشتر از حسرت جاهل سرگردان در روز قیامت است و همچنین در نزد خداوند، بیشتر مورد ملامت قرار می گیرد».‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شامگاه سه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار کردند: نظام آموزشی کشور در تربیت نسل برومند و خدومی که سبب پیشرفت جامعه و مایه استقلال کشور شود، مسئولیت مهمی دارد.

ایشان با بیان اینکه از دیدگاه اسلام «تعلیم و تربیت» و «آموزش و پرورش» همانند دو بال یک پرنده هستند، تصریح کردند: پرنده باید دوبال قوی و یکسان داشته باشد تا بتواند در اوج آسمان پرواز کند؛ بر این اساس، انسان هم باید بال علم و هم بال عمل را به صورت توأمان داشته باشد.

*لزوم اهتمام به دوسرمایه ماندگار از سخنان امیرمؤمنان(علیه السلام)

معظم له با اشاره به اینکه بهتر است در همه مسائل اجتماعی و تربیتی، ابتدا از قرآن و روایات کمک بگیریم، افزودند: از امیرمؤمنان حضرت علی(علیه السلام) دو اثر نهج البلاغه و کتاب غررالحکم باقی مانده که سرمایه های بسیار بزرگی هستند؛ جوانان از این دو سرمایه، غافل نشوند زیرا که زندگی آنان را دگرگون می کند و زمینه ساز موفقیت، سعادت، سربلندی و آبرومندی می شود.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از امیرمومنان(علیه السلام) مبنی بر اینکه «علم بدون عمل مایه بدبختی است، عمل بدون علم هم گمراهی است»، تصریح کردند: حضرت علی(علیه السلام) همچنان در حدیث دیگری در نهج البلاغه می فرمایند: «عالمى كه برخلاف علمش عمل كند چون جاهل سرگردانى است كه از نادانى به هوش نيايد؛ حجت بر او تمام‏ تر و حسرت اين عالمى كه از علم خويش جدا شده، بيشتر از حسرت جاهل سرگردان در روز قیامت است و همچنین در نزد خداوند، بیشتر مورد ملامت قرار می گیرد».

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به حدیث دیگری مبنی بر اینکه «علمی که به آن عمل نشود مانند گنجی است که از آن استفاده نشود»، تصریح کردند: از نظر اسلام، مسئله علم و عمل دو کفه ترازوی همسنگ هستند.

ایشان در ادامه تصریح کردند: همه کسانی که در آمریکا حکومت می کنند و این برنامه های جنایتبار را تحویل می دهند و در کنگره تصویب می کنند، درس خوانده های بی عمل هستند.

معظم له افزودند: همچنین کسانی هم که در فلسطین اشغالی حکومت می کنند و زمین های دیگران را غصب و صاحبان زمین را آواره کردند و شبانه روز می کشند و اسیر می کنند، درس خوانده های بی عمل هستند.

ایشان تصریح کردند: کسانی هم که بمب اتمی ساختند و دو بمب بر شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداختند و صدهزار انسان بی گناه را نابود کردند، درس خوانده بی عمل بودند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه به بیان سه راهکار برای تربیت صحیح جوانان در مراکز آموزشی پرداختند و گفتند: اخلاق اسلامی، سیره پیامبر و ائمه معصومین(علیه السلام) در کتب درسی باید پررنگ باشد، نه اینکه به صورت کمرنگ باشد و گاهی اشاره شود.

ایشان تصریح کردند: به همان اندازه که به مسائل علمی اهمیت داده می شود، به مسائل پرورشی و اخلاقی هم اهتمام ورزیده شود.

معظم له با بیان اینکه ساعت هایی برای تعلیم اخلاق نسل نوجوان و جوان در مراکز آموزشی اختصاص پیدا کند، ابراز کردند: معلمان اخلاق و کسانی که نمونه اخلاقی هستند، در مراکز آموزشی تدریس کنند و مزایای اخلاق را بگویند و نسل جدید را پرورش دهند.

ایشان با بیان اینکه نظام آموزشی برای مسائل اخلاقی، نمره و امتیازهای خاصی قائل شود، فرمودند: دانش پژوهان را از نظر ادب، صداقت، راستگویی، امانت، نظم و تربیت باید نمره داد. در کنار ستون نمره های علمی، نمره های اخلاقی هم باشد.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: امیدوارم اندیشمندان و نخبگان درباره این مسائل، مطالعه بیشتری کنند و راه چاره ای بیندیشیند.

captcha