نقش ادیبان شیعه در پیدایش و گسترش دانش لغت عربی

نقش ادیبان شیعه در پیدایش و گسترش دانش لغت عربی


افراد زیادی در تاریخ اسلام وجود دارند که در زمینه علوم ادبی و لغت عربی تاثیر زیادی دارند که در این مقاله به معرفی و بررسی برخی از این افراد و اقدامات‌ آن‌ها می‌پردازیم.‌

محقق و پژوهشگر حوزوی در مقاله ای به تشریح نقش ادیبان شیعه در پیداش و گسترش دانش لغت عربی پرداخت.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی حسینی کمال‌آبادی در کمیسیون علوم ادبی به تشریح مقاله نقش ادیبان شیعه در پیدایش و گسترش دانش لغت عربی پرداخت و اظهار کرد: افراد زیادی در تاریخ اسلام وجود دارند که در زمینه علوم ادبی و لغت عربی تاثیر زیادی دارند که در این مقاله به معرفی و بررسی برخی از این افراد و اقدامات‌ آن‌ها می‌پردازیم.

وی افزود: یکی از افرادی که در لغت عربی نقش و تاثیر زیادی داشته، «لسان عرب» است که آثار و اقداماتی که وجود داشت را گرد‌آوری کرد و حدود ۲۰ سال از عمر خود را برای گرد‌آوری لغت‌‌های عربی صرف کرد و تلاش‌های بسیار زیادی در این زمینه داشت.

محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: «ابوهلال عسکری» شخصیت دیگر موثر در علوم ادبی است که چند حرکت گرایشی بسیار مهم انجام داد که نگارش کتاب فروغ‌اللغویه با یک روش ویژه و خاص از مهم‌ترین آن اقدامات است.

وی ادامه داد: «فخرالدرین تریحی» شخصیت دیگری بود که در این زمینه موثر بود و با نگارش کتاب مجمع‌البحرین، غریب‌نویسی را در واژگان شیعه مورد بررسی قرار داد که اقدامی بسیار مهم و ارزشمند است.

حجت‌الاسلام حسینی کمال‌آبادی در پایان گفت: در زمینه لغات عربی هنوز در آغار کار هستیم و با اینکه کارهای بسیار زیادی انجام شده است، اما این اقدامات کافی نیست و همچنان نیز باید ادامه داشته باشد چراکه لغت عربی باردار پژوهش‌های  بسیار سنگینی است و به همین دلیل باید به این مسئله بیشتر پرداخته شود.

برچسب ها : جهان اسلام
captcha