تاکید آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر الگوگیری از سیره عادلانه امام علی (علیه السلام)

تاکید آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر الگوگیری از سیره عادلانه امام علی (علیه السلام)


الگوی ما حضرت علی(علیه السلام) است که تاکید می کرد قسم به خدا اگر تمام دنیا را هم به من بدهند حاضر نیستیم پوست جویی را از دهان مورچه ای بگیرم چرا که خدا را به خوبی شناخته بود و دنیا در نظرش بسیار کوچک بود.‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(علیهم السلام) برگزار شد، به تفسیر آیه شریفه «قُل لَّن یَنفَعَکُمُ الْفِرَارُ إِن فَرَرْتُم مِّنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذًا لَّا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِیلًا» پرداخت.
ایشان با بیان این که انسان دو نوع اجل حتمی و معلق دارد،‌ خاطرنشان کردند:‌ اجل حتمی تغییر ناپذیر است اما اجل معلق مشروط است و عواملی می تواند سبب تاخیر در وقوع آن شود و روایاتی نیز در این باره وارد شده است که سلسله عواملی وجود دارد که می تواند اجل مشروط را عقب بیندازد و عمر انسان را طولانی کند.
اسباب و عوامل طولانی شدن عمر انسان
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به حدیثی از امام صادق(علیه السلام) در این باره، فرمودند: کسی که حسن نیت داشته باشد عمرش زیاد می شود، صله رحم از دیگر مسائلی است که سبب ازدیاد عمر انسان می شود.
معظم له با بیان این‌که صلح رحم، احترام به والدین، بزرگ تر ها و محبت به افراد کوچک تر عمر انسان را زیاد می کند، فرمودند: در مقابل، بد رفتاری به خویشاوندان و بی ادبی نسبت به والدین و ترک صله رحم عمر انسان را کوتاه می کند.
ایشان افزودند: طبق روایات اهل بیت(علیهم السلام) نیکی کردن به دیگران از دیگر عوامل طول عمر انسان است؛‌ تعلیمات اسلام بسیار حساب شده،‌ دقیق و پر معنا است و باید به آن توجه و عمل کنیم.
معظم له زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) را از دیگر عوامل طولانی شدن عمر انسان دانسته و افزودند: زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) سه اثر دارد،‌ نخست رزق و روزی انسان را زیاد می کند، دوم عمر انسان را طولانی و سوم این‌که بلاها، بیماری ها، ‌مشکلات و آفات را از انسان دور می کند.
امیرمؤمنان(علیه السلام) هرگز عدالت را قربانی روابط خاص نکرد
ایشان در ادامه با تسلیت ایام شهادت حضرت علی(علیه السلام) به فرازهایی از بیانات این امام همام در خطبه نهج البلاغه پرداخته و فرمودند: ایشان هرگز در عمل رابطه را بر ضابطه یعنی قانون خدا مقدم نمی کرد و با عمل خود به عقیل که سخت نیازمند بود نشان داد که عدالت را قربانی مسائلی همچون خویشاوندی نمی کند.
معظم له با تاکید بر این‌که در هیچ کجای دنیا سراغ نداریم کسی تا این اندازه عدالت را رعایت کند، افزودند: بسیاری به دلایل مختلف عدالت را مراعات نمی کنند، برخی نیز عذر و بهانه هایی برای خود درست می کنند تا بیت المال را به خویشاوندان و انسان های مورد نظر بدهند.
ایشان یادآورشدند: عدالت امام علی(علیه السلام) در تاریخ بشریت بی سابقه است و جز در زندگی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیه السلام) نمی شود چنین نوع عدالتی پیدا کرد.
توصیه به مسؤولان
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان نمونه هایی از قضاوت و عدالت امام علی(علیه السلام) تاکید کردند: کسانی که در پست های حساس هستید و ممکن است به خاطر پست و مقام شما را متزلزل کنند مراقب باشید و ببینید حضرت علی(علیه السلام) چگونه رفتار می کرد، از ایشان درس و الگو بگیرید.
ایشان با تاکید بر الگوگیری همگان از سیره و منش و روش زندگی فردی، ‌اجتماعی و سیاسی مولای متقیان، شب های قدر را فرصتی برای تدبر در این مساله دانسته و فرمودند: الگوی ما حضرت علی(علیه السلام) است که تاکید می کرد قسم به خدا اگر تمام دنیا را هم به من بدهند حاضر نیستیم پوست جویی را از دهان مورچه ای بگیرم چرا که خدا را به خوبی شناخته بود و دنیا در نظرش بسیار کوچک بود.
ایشان افزودند: کسی که اقیانوس را می بیند قطره آب در نظر او چیزی نیست، کسی که خورشید عالم تاب را می بیند شمع کوچک در نظر او فروغی ندارد.

برچسب ها :
captcha