جنگ های احزاب دیگری در جریان است

جنگ های احزاب دیگری در جریان است


آیا جنگی که در سوریه به راه انداخته اند جنگ احزاب نیست؟ ‌دولت های مختلف از جمله انگلیس، آمریکا، ‌رژیم صهیونیستی،‌ ترکیه، عربستان سعودی و قطر دست به دست هم داده اند و جنگ احزاب جدیدی در سوریه به راه انداخته اند‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(علیهم السلام) برگزار شد، به تبیین و تفسیر آیه شریفه«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا إِذْ جَاؤُوکُم مِّن فَوْقِکُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنکُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا» پرداخت و فرمودند: قرآن در 17 آیه ابعاد مختلف جنگ احزاب را شرح داده است.
ایشان با یادآوری نکاتی درباره جنگ احزاب، به بیان وجه تسمیه این سوره به احزاب پرداخته و فرمودند: در این جنگ تمام مخالفان اسلام و قبایل مختلف دست به دست هم دادند و جبهه جنگ تمام عیار برضد پیامبر(صلی الله علیه وآله) و یاران ایشان گشودند؛ البته فرشتگان الهی همچون دیگر فرصت ها به یاری یاری مؤمنان و پیامبر(صلی الله علیه وآله) آمدند و طوفان شدیدی درگرفت و همه چیز لشکر دشمن را درهم ریخت، سپس توضیحات جامعی درباره حفر خندق و مشکلات آن بیان کردند و استقامت فوق العاده مسملین مخصوصاً امام علی(علیه السلام) را در این زمینه بسیار ستودند و شرح آن را به بعد موکول کردند.
جنگ احزاب در هشت سال دفاع مقدس نیز تکرار شد
 ایشان افزودند: این جنگ در تاریخ کشور ما نیز تکرار شد، ‌در جنگ تحمیلی تنها صدام در مقابل ما نبود، قرائن و شواهد حین و بعد از جنگ نشان داد که جنگ تحمیلی در واقع جنگ احزاب بود و آمریکا، ‌انگلیس، اسرائیل و دیگر کشورها و برخی کشورهای عربی به صدام همه جانبه کمک کردند.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به بیان وجوه تشابه جنگ احزاب در صدر اسلام با جنگ تحمیلی پرداخته و بیان داشتند: محرک جنگ احزاب گروهی از بنی اسرائیل بودند، محرک جنگ تحمیلی نیز گروهی از بنی اسرائیل بودند و البته هر دو به لطف خدا ناکام شدند، با اینکه ما مشکلات بسیار زیادی داشتیم.
معظم له با بیان این‌که الان نیز جنگ احزاب دیگری در جریان است، فرمودند: آیا جنگی که در سوریه به راه انداخته اند جنگ احزاب نیست؟ ‌دولت های مختلف از جمله انگلیس، آمریکا، ‌ترکیه، رژیم صهیونیستی،‌عربستان سعودی و قطر دست به دست هم داده اند و جنگ احزاب جدیدی در سوریه به راه انداخته اند و در ماه مبارک رمضان این همه کشتار می کنند.
ایشان با تاکید بر انجام اصلاحات در کشور سوریه، اقدام گروه‌های تروریستی در این کشور را محکوم کرده و افزودند: ان شاءالله به فضل خدا در این جنگ احزاب نیز همگی آنها ناکام خواهند شد و امیدواریم خداوند کمک کند تا سوریه از چنگال اینها نجات پیدا کند و اصلاحاتی در این کشور اعمال شود.
ایشان افزودند: در خبرها نیز مطلبی منتشر شده بود که افزون بر ارتش سوریه، پنجاه هزار نفر از مردم عادی این کشور در مقابل تروریست ها ایستاده اند و در مقابل آنها ایستادگی می کنند.
معظم له با اشاره به این‌که اسلام ارزان به دست نیامده است تا آنرا به راحتی از دست بدهیم، فرمودند: تاریخ اسلام نشان می دهد که مسلمانان گرفتار مشکلات بسیار زیادی شدند و پیامبر و ائمه اطهار(علیهم السلام) زحمات بسیاری کشید ند تا امروز دین به دست ما برسد.
از سیره و روش زندگانی امام حسن مجتبی(علیه السلام) درس و الگو بگیریم
ایشان در ادامه با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(علیه السلام) به تبیین فضائل و مناقب آن حضرت پرداخته و خاطرنشان کردند: امیدواریم همه در سایه عنایات حضرت دنباله روی سیره و منش ایشان باشیم.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر درس گرفتن از سیره و روش زندگانی امام حسن(علیه السلام)، حلم و بردباری را یکی از ویژگی های برجسته آنان امام همام دانست و نمونه هایی از زندگی ایشان ارائه کردند .
ایشان با ابراز تاسف از کم حوصلگی برخی از افراد جامعه در موضوعات فردی اجتماعی، اظهارداشتند:‌ ما که شیعه هستیم باید در عمل شیعه بودن خود را ثابت کنیم و‌آستانه تحمل خود را بالا ببریم، متاسفانه در جامعه مشاهده می شود که برخی از افراد به خاطر کوچک ترین مسائل با هم درگیر می شوند و مشکلاتی را ایجاد می کنند و گاه خانواده ها از هم متلاشی می شوند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی «سخاوت» و «عبادت» را از دیگر شاخصه های امام دوم شیعیان دانسته و فرمودند:‌ ایشان موقعی که مشغول عبادت می شد از خوف خدا بدن شان می لرزید و با تمام وجود مشغول عبادت و راز و نیاز با معبود می شد، امیدواریم ما نیز با تدبر در سیره و روش ایشان قدری اعمال و رفتار خود را شبیه آن بزرگوار کنیم.

برچسب ها :
captcha