مردم فریب افراد شیاد و کلاهبردار را نخورند

مردم فریب افراد شیاد و کلاهبردار را نخورند


‌وقتی عقل و منطق از کار افتاد بزرگ ترین خطر برای انسان و جامعه بشری است، خرافات بسیاری از کارهای زشت و زننده و بد را در نظر انسان خوب جلوه می دهد و سرانجام خرافات شرک، بت پرستی و آلودگی به افکار شرک آلود است‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم در شبستان امام خمینی(ره) کریمه اهل بیت(علیهم السلام) برگزار شد، با تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه(سلام الله علیها)، به تبیین فضائل و مناقب آن بانوی بزرگوار پرداخت و حدیثی از پیامبر(صلی الله علیه وآله) درباره فضائل ایشان بیان کرد.
بدون شک حضرت خدیجه برترین زنان پیامبر است
ایشان با اشاره به این‌که برخی در مقام مقایسه زنان پیامبر(صلی الله علیه وآله) گرفتار اشتباه هستند،‌ فرمودند: بدون شک حضرت خدیجه(سلام الله علیها) برترین زنان پیامبر(صلی الله علیه وآله) بود، این بانوی بزرگ جهان اسلام ویژگی هایی داشتند که هیچ یک از زنان پیامبر نداشتند.
معظم له بیان داشتند: ایشان نخستین زنی بود که اسلام آورد، این افتخار را هیچ زنی از زنان پیامبر(صلی الله علیه وآله) پیدا نکرد، دومین افتخار این بانوی بزرگ اسلام این بود که هرچه داشت در راه خدا، اسلام و پیامبر(صلی الله علیه وآله) هزینه کرد و ما درباره هیچ یک از زنان پیامبر و اسلام نداریم که اینچنین در راه اسلام و پیامبر فداکاری کرده باشند.
ایشان افزودند: حضرت خدیجه تنها زنی بود که در دوران طوفانی زندگی پیامبر(صلی الله علیه وآله) با ایشان بود، ایشان 25 سال (15 سال قبل از اسلام و‌10 سال بعد از اسلام) همواره در کنار حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) و در دشواری های سخت و طاقت فرسا یار و همدم پیامبربود؛ هیچ یک از زنان پیامبر دوران طوفانی عمر شریف ایشان را اینچنین درک نکردند، اما حضرت خدیجه اینها را درک و در راه پیامبر استقامت کرد.
ایشان افزودند: امتیاز بعدی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) این بود که ایشان تنها زنی بود که پیامبر بعد از وفاتش مدام به یاد ایشان بود، امتیاز مهم و برجسته دیگر حضرت خدیجه این بود که نسل پیامبر از حضرت فاطمه است و حضرت فاطمه زهرا نیز فرزند خدیجه کبری است، این امتیاز برترین امتیاز است که حضرت زهرا(سلام الله علیها) با آن مقام و منزلت در دامان این بانوی بزرگ پرورش یافت و تمام نسل پیامبر نیز از این نسل هستند و نمی توان هیچ یک از زنان پیامبر را با ایشان برابر دانست.
 خرافات عقل و منطق انسان را از کار می اندازد
 حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب، با اشاره به این‌که یکی از کارهای مهم انبیای الهی مبارزه با خرافات بوده است،‌ فرمودند: انبیای الهی با ‌کارهای غیر عقلانی و غیر منطقی که در میان امت ها رایج بود مبارزه و مخالفت می کردند و مهم ترین خرافه‌ها نیز خرافه بت پرستی بود.
ایشان با بیان این‌که خرافات عقل و منطق انسان را از کار می اندازد، فرمودند: ‌وقتی عقل و منطق از کار افتاد بزرگ ترین خطر برای انسان و جامعه بشری است، خرافات بسیاری از کارهای زشت و زننده و بد را در نظر انسان خوب جلوه می دهد و سرانجام خرافات شرک، بت پرستی و آلودگی به افکار شرک آلود است.
 نحسی عدد 13 بدون دلیل و مدرک است
معظم له اظهار داشتند:‌ یکی از خرافات زمان جاهلیت که حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) با آن مبارزه کرد، مساله تطیّر و فال بد زدن بود، متاسفانه در عصر و زمان ما نیز برخی خرافات وجود دارد، هنوز عده ای معتقدند که عطسه کردن دلیل بر بدی عمل است و به خاطر عطسه کردن کارهای مهمی را به تاخیر می اندازند و از انجام دادن آن سرباز می زدند، این در حالی است که در آموزه های دینی عطسه از رحمت های الهی است.
 حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به خرافه نحس بودن عدد 13 فرمودند: این عدد سیزده چه گناهی کرده و چه اثری دارد که در اعداد دیگر نیست، نحس بودن عدد سیزده بی دلیل و مدرک است و باعث به هم ریختن برنامه های مختلفی می شود.
معظم له چهارشنبه سوری را یک خرافه دانسته و افزودند: خرافه چهارشنبه سوری که متاسفانه در جامعه ما نیز هنوز مشاهده می شود، ضایعات و خسارات جانی و مالی و اجتماعی بسیاری به مردم و جامعه وارد کرده است؛ پریدن از روی آتش برای از بین رفتن برخی مرض ها خرافه ای بیش نیست.
ایشان جهل به واقعیات، اعتقاد به بخت، گریز از مسؤولیت ها، سؤ استفاده شیادان، اغفال مردم برای اهداف سیاسی و پناه بردن به اوهام و خیالات را از جمله عوامل پیدایش خرافات در جوامع دانسته و فرمودند: ‌انبیا الهی اهل عقل و منطق بودند و با خرافات مبارزه کردند تا بشر عقلانی فکر کند و به سوی واقعیات برود و گرفتار اوهام و خیالات و بدبختی ها نشود.
هشدار نسبت به مراجعه مردم به افراد شیاد برای باز شدن بخت
ایشان در توضیح علت اغفال مردم برای دستیابی به اهداف سیاسی به عنوان یکی از عوامل پیدایش خرافات، تصریح کردند: گاهی مستکبران جهانی می خواهند برای دستیابی به اهداف و توطئه های شوم خود یک کاری را انجام می دهند، تا فکر و ذهن مردم را به آن مشغول سازند و آنها در سایه آن کار خود را انجام دهند.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مراجعه افراد برای باز شدن بخت به افراد شیاد و کلاهبردار را یادآورشده و فرمودند: متاسفانه با مراجعه افراد به اینها کلاهبرداران و شیادان سو استفاده های مالی و غیر مالی بسیاری از آنها می کنند و پول های زیادی نیز به جیب می زنند، از این رو مردم باید مراقب باشند و فریب افراد شیاد را نخورند.

برچسب ها :
captcha