اسلام با خرافات مبارزه می کند

اسلام با خرافات مبارزه می کند


هنگامی که به زندگی عرب جاهلیت نگاه می کنیم می بینیم خرافات بسیاری در میان آنان رواج داشته است مهم ترین خرافه عرب جاهلیت بت پرستی آنها بود و حتی گاهی کارشان به جایی می رسید که فرزندان خود را جلوی بت ها قربانی می کردند‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی)در نهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم در شبستان امام خمینی(ره) کریمه اهل بیت(علیهم السلام) برگزار شد، در ادامه تفسیر آیات چهارم و پنجم سوره مبارکه احزاب اظهار داشتند: سومین خرافه ای که در این آیات با آن مبارزه شده، مساله فرزند خواندگی است.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که فرزند، قراردادی، دلبخواهی و لفظی نیست و باید از نطفه انسان به دنیا آمده باشد، فرمودند:‌ بعضی از امور قراردادی است و بعضی امور نیز واقعیت دارد، در دنیای امروز زورگویان که اهل منطق نیستند خیلی از اموری که واقعیت دارد را تبدیل به امور قراردادی کرده اند.
ایشان افزودند: آمریکا می گوید فلان گروه امروز در لیست گروه های تروریست ما قرار دارد، فردا می گویند چون با ما قول و قراری گذاشته اند از لیست تروریستی ما خارج شده اند.
معظم له اظهار داشتند:‌ تروریست یک واقعیت است، اینکه شما بگویید قرارداد بستیم و اینها جزو لیست ما هستند و یا نیستند چیزی عوض نمی شود؛ این از حرف های بی منطقی است که خیلی ها گوش می دهند و تعجب هم نمی کنند چراکه در جهان و دنیای امروز حرف دور از منطق زیاد شنیده‌اند.


تبیین احکام مربوط به فرزند خوانده
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه مساله فرزند خواندگی افزودند: در شرایط امروز که عده ای فرزند ندارند و از دیگران و یا سازمان بهزیستی بچه ای را به عنوان فرزند خوانده می گیرند و پرورش می دهند، این اشکالی ندارد، اما مسائل مربوط به محرمیت در این بین وجود دارد که باید به نحوی حل شود.
ایشان افزودند: اگر فرزند در سن شیرخوارگی هست بستگانی که این بچه را گرفته اند اگر فرزند شیرخواری دارند می شود از طریق شیر خوردن محرمیتی ایجاد کرد، گاهی بچه بزرگ شده و شیرخوار نیست که باید از طرقی که در فقه آمده محرمیت شرعی درست کرد، گاهی نیز راه محرمیت بسته می شود و مجبور هستند به صورت نامحرم با هم زندگی کنند.
معظم له یادآورشدند: مشکل مهم در مساله ای است که می گویند اسم بچه را در شناسنامه پدر و مادر غیر واقعی او بنویسند و گاهی شنیده می شود که بهزیستی این موضوع را شرط می کند، این مساله شرعا جایز نیست و مشکلاتی در نسب ایجاد می شود.
ایشان افزودند: فرزند خوانده ‌ها بالاخره متوجه واقعیت می شوند و با پدر و مادر عاطفی خود کنار می آیند و البته مشکلی هم ایجاد نمی شود؛ از این رو نباید مساله نسب را به هم ریخت و تغییر داد، چراکه نسب در اسلام احکام بسیار زیادی دارد و این یک مساله قراردادی نیست که بخواهیم طبق دلخواه خودمان تغییرش دهیم.
ایشان با تاکید بر این‌که قران با خرافات زیادی مبارزه کرده است، فرمودند: هنگامی که به زندگی عرب جاهلیت نگاه می کنیم می بینیم خرافات بسیاری در میان آنان رواج داشته است، از جمله خرافاتی که در قرآن نیز منعکس شده، این است که وقتی برای حج محرم می شدند می گفتند از در خانه نمی توانیم با لباس احرام وارد شویم، از این رو پشت دیوار را سوراخ می کردند و ماننده خزنده وارد خانه می شدند این یک خرافه بود که قرآن به شدت با آن مبارزه کرد.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: مهم ترین خرافه عرب جاهلیت بت پرستی آنها بود و حتی گاهی کارشان به جایی می رسید که فرزندان خود را جلوی بت ها قربانی می کردند، این خرافات عجیب بود و ریشه های آن نیز جای بحث و بررسی دارد که ان شاءالله در جلساتی به تفصیل به بررسی این مسائل خواهیم پرداخت.

برچسب ها :
captcha