انتقاد آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از بی‌تقوایی برخی رسانه‌ها

انتقاد آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از بی‌تقوایی برخی رسانه‌ها


این‌که یک خبر کوچک که به نفع شان است را بزرگ و خبری بزرگ که به ضررشان است را سانسور و یا کوچک می کنند، درج اسامی افرادی که گناه شان ثابت نشده است برای خوشایند این و آن، این با تقوای رسانه‌ای سازگار نیست‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در سومین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(علیهم السلام) در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، رسانه‌های گروهی و روزنامه‌ها را به رعایت تقوای رسانه‌ای توصیه کرد.
ایشان با بیان این‌که تقوا شاخه‌ها و مراتب زیادی دارد، فرمودند:‌‌ یک شاخه آن مسائل اخلاقی است، یک نوع تقوا نیز تقوای سیاسی است، انسان وقتی به موقعیت سیاسی برسد دروغ نگوید، برای جمع آوری آرای مردم کارهای خلاف نکند، برای این‌که به او رای دهند پول خرج نکند و وعده های دورغ برای آینده به مردم ندهد و در مسیر حرکت مستقیم باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تقوای رسانه‌ای را از دیگر شاخه‌های تقوا دانسته و با تاکید بر این‌که روزنامه‌ها و رسانه‌‌ها باید تقوا داشته باشند،‌ ابراز داشتند: این‌که یک خبر کوچک که به نفع شان است را بزرگ و خبری بزرگ که به ضررشان است را سانسور و یا کوچک می کنند، آنچه به نفع جناح شان است بزرگ کنند و آنچه به ضررشان است را نادیده بگیرند، درج اسامی افرادی که گناه شان ثابت نشده است برای خوشایند این و آن در رسانه‌ها، این با تقوای رسانه‌ای سازگار نیست.
 ایشان افزودند: اگر تقوای رسانه‌ای وجود داشته باشد وضع جامعه ما از این بهتر خواهد شد، امیدواریم تقوای رسانه‌ای وجود داشته باشد و اگر هم نیست خداوند به آنها بدهد.
 معظم له در ادامه به شان نزول آیات ابتدایی سوره احزاب پرداخته و فرمودند:‌ بعد از جنگ احد جمعیت مشرکان مکه احساس کردند که پیروز شدند و گفتند شاید از این طریق بتوانیم پیامبر را به سازش بکشانیم، ابوسفیان که فرمانده آنها بود از مکه برخاست و به نزدیک مدینه آمد و پیام فرستاد که به من امان می دهید، ‌پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود به او امان دهید، وقتی وارد مدینه شد افرادی را نیز با خو همراه داشت،‌ خدمت پیامبر رسید و گفت شما راجع به خدای خود هرچه می خواهید بگویید و تعریف کنید، ‌اما نسبت به بت های ما بدگویی نکنید.
 ایشان افزودند: اینها خیال می کردند از موضع قدرت صحبت می کنند و پیامبر(صلی الله علیه و آله) حرف آنان را قبول می کند، اما ‌آیاتی نازل و چهار دستور به پیامبر داده شد که تقوا پیشه کن،‌ از پیشنهادت کافرین و منافقین اطاعت نکن و بدان که خداوند نسبت به نقشه های آنها آگاه و حکیم است، تابع وحی آسمانی باش و درباره بت ها هرچه گفته ایم همان را بگو، همچنین اگر احتمال می دهی بر ضد تو توطئه کنند توکل به خدا کن و بدان خدا حامی تو است.
 حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: برخی از مفسران نکاتی را بیان کردند و گفته اند مگر پیامبر تقوا نداشت که خداوند می فرماید تقوا پیشه کن،؟ فخر رازی دو جواب بیان کرده است،‌جواب نخست این است که امر پیامبر(صلی الله علیه و آله) به رعایت تقوا، اشاره به استمرار بر تقوا است،‌ همان گونه که در نماز می گوییم اهدناالصراط المستقیم و این به معنای استمرار در صراط و مسیر مستقیم است.
 ایشان افزودند: ‌جواب دوم این است که تقوا مراتب متعددی دارد و مراتب آن نیز بی پایان است، همان گونه که پیامبر(صلی الله علیه و آله) از خدا می خواهد که علم ایشان را زیادتر کند و در نتیجه عباداتی که انجام می دادند ترفیع درجه پیدا می کردند.
 حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی درباره اهمیت تقوا خاطرنشان کردند: در تمام خطبه های نماز جمعه دعوت مردم به تقوا از سوی خطیب نماز جمعه واجب است؛ ‌تقوا زاد و توشه سفر آخرت است و خداوند با کسانی است که تقوا دارند و پرهیزکارند.
 ایشان در بیان حقیقت تقوا به مثالی روشن اشاره و خاطرنشان کردند:‌ وقتی وسیله نقلیه‌ای در سراشیبی تند قرار می گیرد خطر آن بیشتر است و مدام راننده پای خود را روی ترمز می گذارد تا وسیله نقلیه را کنترل کند، اگر قدرت بازدارنده اتومبیل وجود نداشته باشد خطرات بسیاری رانندگان و سرنشینان خودرو را تهدید می کند.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشد: تقوا عامل بازدارنده در سراشیبی های هوا و هوس و وسوسه‌های شیطان است، هوا و هوس و وسوسه شیطان انسان را به سوی دره انحراف سوق می دهد و اگر تقوا نباشد انسان دچار گمراهی می شود.
 ایشان با اشاره به مراتب تقوا، خاطرنشان کردند: یک نوع تقوا مثل تقوای حضرت علی(علیه السلام) است که می گوید اگر تمام دنیا را به من بدهند و بخواهم یک دانه جو از مورچه بگیریم این کار را نمی کنم،  فرد متقی و با تقوا احساس تنهایی نمی کند ولو در ظاهر تنها باشد.
 معظم له تقویت تقوا را یکی از آثار روزه ذکر کرده و فرمودند:‌ باید سعی کنیم این روحیه بیش از پیش در ما تقویت شود و در برابر مسائلی که ممکن است ما را منحرف کند تسلیم نشویم.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تقوا را دارای آثار و برکات بسیار بیان کرد و با استناد به هفت آیه از قران کریم، آثار و برکات سودمند و بی نظیر مترتب بر تقوا را تشریح کرده و فرمودند: تقوا انسان را از آسیب‌های مختلف مصون می دارد، تقوا انسان را از افتادن به دام اعتیاد، انحراف و ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی نجات می دهد.

برچسب ها :
captcha