مسؤولان با الگو قرار دادن سیره امام (ره)، از جناح گرایی اجتناب کنند

مسؤولان با الگو قرار دادن سیره امام (ره)، از جناح گرایی اجتناب کنند


مسؤولان، دولتمردان و همه کسانی که در راس امور هستند این برنامه امام خمینی (ره) که موفق هم بود را ادامه دهند، جناحی فکر نکنند، اینکه منافع حزب و گروه آنها چه چیزی اقتضا می کند را مدنظر نداشته باشند.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، نکات اخلاقی درس خود را با استناد به روایتی از امام هادی(علیه السلام) تبیین کردند.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: از جمله مسائلی که در هر زمان به ویژه در مقطع و شرایط حساس کنونی باید روی آن تکیه کرد، مساله عقلانیت در اسلام است، چراکه بسیاری از مذاهب از عقلانیت فاصله گرفته اند و متاسفانه دسته ای از مسلمانان نیز به دلیل دور ماندن از مکتب اهل بیت(علیهم السلام) گرفتار این مساله شده و معتقد به جبر هستند.
 ایشان با اشاره به اینکه به برکت اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) ما طرفدار عقلانیت اسلام هستیم، ابرازداشتند: هفتاد آیه در قرآن درباره تعقل و تفکر وجود دارد، پیروان قرآن از عقل و عقلانیت فاصله نمی گیرند و آنچه در دنیای امروز به اسلام جاذبه می دهد عقلانیت دین است.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه روایات بسیاری درباره فلسفه احکام داریم، یادآورشدند: اینها همه نشان می دهد دین مبتنی بر عقلانیت است و باید این مهم را در دین تثبیت کنیم.
 امام اصول انقلاب را از انقلاب پیامبر(صلی الله علیه وآله) گرفته بود
 ایشان در ادامه با تسلیت ایام ارتحال حضرت امام راحل (قدس سره)، به تبیین رموز موفقیت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی پرداخته و یادآورشدند: بسیاری از افراد درباره علت پیروزی انقلاب و امام بحث کرده اند، در حال حاضر انقلاب هایی در منطقه ایجاد شده که البته با گرفتاری هایی  مبتلا شده اند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بیان داشتند: انقلاب اسلامی ایران در 10 روز به پیروزی رسید، آن هم به حکم حاکمیت و عقلانیت امام، این مساله ایجاب کرد که امام الگوی انقلاب اسلامی را از الگوی انقلاب پیامبر(صلی الله علیه وآله) بگیرد و این مهم است.
معظم له اضافه کردند: پیامبر(صلی الله علیه وآله) سیزده سال در مکه کارشان تعلیم و فرهنگ سازی و پایه ریزی حکومت بود، امام راحل عظیم الشان انقلاب نیز اصول انقلاب اسلامی را از انقلاب پیامبر(صلی الله علیه وآله) استنباط، اخذ و پیاده و تبعیت کرد و رمز موفقیت شان همین بود. ایشان 15 سال از طریق بیانیه و روشنگری فرهنگ سازی نمود.
 ایشان افزودند: پیامبر مدام به اصحاب و یاران خود تاکید می کرد که از دنیا پرستی و هواپرستی اجتناب کنند چراکه این دو اساس تمام بدبختی ها است؛ جناح ها به فکر خودشان نباشند بلکه به فکر مردم و نظام و کشور باشند نه اینکه ببیند منافع شخصی و گروهی و حزبی آنها چه چیزی را اقتضا می کند.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی وجود اختلاف سلایق را امری طبیعی و جناح و گروه گرایی را عامل بدبختی توصیف کرده و بیان داشتند: مسؤولان، دولتمردان و همه کسانی که در راس امور هستند این برنامه امام که موفق هم بود را ادامه دهند، جناحی فکر نکنند، اینکه منافع حزب و گروه آنها چه چیزی اقتضا می کند را مدنظر نداشته باشند.
 رسانه ها در جهت منافع مردم و کشور فعالیت کنند
 ایشان افزودند: ما انتظار داریم که رسانه ها در جهت منافع مردم و کشور حرکت کنند و متاسفانه مشاهده می شود که این گونه نیست و هر روزنامه ای به نفع گروه و حزب و جریان خود عمل می کند و این موضوع به هیچ وجه درست نیست.
 توصیه به روحانیان شاغل در دستگاه های اجرایی
 این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود در نصیحتی دوستانه به روحانیان شاغل در نهادها و ارگان ها، خاطرنشان کردند: شما به عنوان روحانی در این مراکز هستید، زی طلبگی و روحانیت خود را حفظ و سعی کنید از این زی خارج نشوید و با مسائل علمی فاصله نگیرید.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: مرتب به مسائل اسلامی رجوع کنید، اشتباه جواب ندهید، چراکه گاهی یک پاسخ اشتباه موجب ریختن خون بیگناهی می شود، سعی کنید اخلاق اسلامی را رعایت و تواضع و ساده زیستی را سرلوحه کار خود داشته باشید و رابطه خود را با مراجع، حوزه های علمیه و کتاب های دینی محفوظ بدارید.

برچسب ها :
captcha