توصیه های مهم معظم له به مبلغان دینی

توصیه های مهم معظم له به مبلغان دینی


بارها گفته ایم با زبان عمل بهتر از زبان سخن می توان تبلیغ کرد. مناعت طبع،‌ خوش اخلاق بودن، متواضع بودن  و بی اعتنایی به زخارف مادی، از مسائل مهم تبلیغ دین است، از این مسائل غفلت نکنید‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود با توجه به فرارسیدن ماه محرم الحرام و اعزام مبلغان به مناطق مختلف کشور اظهار داشتند: همه طلاب و فضلای حوزه علمیه که توانایی لازم را دارند باید خود را برای اعزام به مناطق مختلف کشور جهت تبلیغ دین و معارف اسلامی آماده کنند.
 ایشان تصریح کردند: یکی از برکات حوزه علمیه همین اعزام مبلغان به مناطق مختلف داخل و خارج کشور است، زمانی برخی خیال می کردند کسی که برای تبلیغ می رود از مقام و ابهّتش کاسته می شود و یا اعزام به تبلیغ نشانه عدم علمیت فرد است؛ در حالی که خطبه‌های امیرالمومنین علی(علیه السلام) و خطبه‌های سایر ائمه معصومین (علیهم السلام) خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.  خوشبختانه این فرهنگ تغییر یافته و تمام کسانی که آمادگی دارند برای تبلیغ اعزام می شود و این از برکات حوزه است.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به تبلیغات گسترده دشمنان علیه مبانی دینی و معارف اسلامی تاکید کردند: در زمانی که فعالیت دشمنان به اوج رسیده، اگر از این مکتب دفاع نکنیم در پیشگاه خدا مسئولیم.
 ایشان افزودند: در عصر حاضر وسایل خبر رسانی و ارتباط جمعی بسیار گسترده شده است، در چنین شرایطی دشمنان از این ابزار استفاده می کنند ما هم باید از همین ابزار برای مقابله با تهدیدها و تهاجم دشمن استفاده کنیم و آن را خنثی کنیم؛ مکتب اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) بسیار قوی و محکم است، اگر به خوبی تبلیغ کنیم به یقین بر دشمنان غالب خواهیم شد.
 معظم له یادآور شدند: در روایت داریم مقام عالم هزار و صدهزار برابر مقام عابد است، زیرا عابد تنها یک نفر را نجات می دهد؛ ولی عالم گاهی هزاران هزار نفر را با علمش نجات می دهد.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از بیاناتشان خطاب به مبلغان حوزه علمیه فرمودند: سعی کنید در تبلیغات مطلب به مردم تحویل بدهید، روایات اهل بیت(علیهم السلام) و آیات قرآن را بیان کنید؛ البته به مسائل سیاسی در جای خودش بپردازید، اما چنان نباشد تمام خطبه های شما سیاسی باشد، بیشتر به مباحث عقاید و اخلاق تاکید کنید. در این زمان به اخلاق و عقاید بیش از همه چیز نیاز داریم، پایه عقاید مردم باید محکم شود، زیرا نصف قرآن بیان عقاید است، همچنین پایه اخلاق باید در برابر مفاسد اخلاقی محکم شود.
 ایشان عمل را از زبان سخن بهتر دانسته و افزودند: بارها گفته ایم با زبان عمل بهتر از زبان سخن می توان تبلیغ کرد مناعت طبع،‌ خوش اخلاق بودن، متواضع بودن  و بی اعتنایی به زخارف مادی  از مسائل مهم تبلیغ دین است، از این مسائل غفلت نکنید.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به حضور افراد بدون لباس روحانیت در تبلیغ معارف اسلامی فرمودند: در برخی مجالس لباس شخصی‌ها جای خطبا را می گیرند، این خطر است، گرچه ممکن است این فرد، عالم باشد، لکن نقشه دشمن این است که سرنخ مجالس و محافل از دست روحانیت بیرون بیایید، زیرا خودشان گفته‌اند «اگر روحانیت را از نظام کنار بزنیم می‌توانیم در کارهایمان موفق باشیم، این روحانیت است که آشتی ناپذیر با مستکبران است و ما نمی توانیم با آن ها معامله سیاسی کنیم، پای یک سند استعماری را یک روحانی هرگز امضا نکرده است».
 ایشان تصریح کردند: ما به آن هایی که لباس شخصی هستند؛ احترام می‌گذاریم، ولی چنان نباشد که چهره مجالس و مساجد چهره غیر روحانی شود، که این کار بسیار خطرناک است، راه حل آن هم این است، کسانی که آمادگی لازم دارند به میدان بیاییند. وقتی شما میدان را خالی کنید به سراغ دیگران می روند.

برچسب ها :
captcha