باید در نظام دادگستری کشور تحول ایجاد گردد

باید در نظام دادگستری کشور تحول ایجاد گردد


قوه قضاییه آبروی نظام و جامعه است؛ چرا که سرعت مجازات جلوی مفسدان و بدکاران را می‌گیرد و کندی مجازات سبب دلسرد شدن مردم می‌شود.‌

حضرت آیت‌الله‌ العظمی مکارم شیرازی، در مسجد اعظم قم به عملکرد دستگاه قضایی کشور اشاره کرده و با بیان این‌که رییس و قضات قوه قضاییه مورد احترام هستند، تشریفات دستگاه قضایی کشور را فاقد کارایی لازم دانست.
ایشان با بیان این‌که اگر جرم بدی رسانه‌ای شد و همه مردم از آن با خبر شدند، منتظرند تا مجازات را ببینند، چرا ماه‌ها می‌گذرد و از مجازات خبری نیست، بر اصلاح تشکیلات قوه قضاییه تأکید کرد و افزود: بارها گفته‌ام برای جرم‌هایی که روشن است، دادگاهی خارج از نوبت تشکیل و در یک مدت کوتاه به آن رسیدگی شود.
معظم له خاطرنشان کردند: زمانی که جرم مشهودی اتفاق می‌افتد، همه شاهد آن هستند، ناظران زیادی دارد و مدارک پرونده هم روشن است، وکیل مصمم و جدی باید دو سه روزه پرونده را بررسی کند، اگر هم اعتراضی دارد اعمال شود و قاضی حکم نهایی صادر کند تا مردم به عملکرد قوه قضاییه ایمان پیدا کنند.
ایشان با بیان این‌که در یک پرونده‌ وقفی من را به عنوان متولی قرار داده‌اند، پانزده سال است به جایی نرسیده و دخالتی هم نکرده‌ام و نمی کنم و نظائر فراوانی دارد، اظهار داشت: قضات و رییس قوه قضاییه را افراد خوبی می‌دانم، ولی این طول مدت در پرونده های مالی نیز قابل قبول نیست تأکید می کنم که  تشکیلات قوه قضاییه که پس از حکومت اسلامی بر سر کار آمد، هنوز گرفتار تشریفات فرهنگ غربی است، باید آن را اصلاح کرد.
 
ضرورت ایجاد تشکیلات برای پرورش قضات قوی در کنار حوزه علمیه
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی همچنین خواستار ایجاد تشکیلات برای پرورش قضات قوی در کنار حوزه علمیه شد و با تأکید بر رسیدگی فوری به مسایل حاد اجتماعی، تصریح کرد: مسایل اجتماعی حاد دارای مدارک روشن نیاز به تشریفات ندارد و باید فورا به آن رسیدگی شود تا دچار مشکل نشویم.
 ایشان ایجاد تحول در نظام قضای اسلامی کشور را ضروری دانست و با بیان این‌که تجدیدنظر کلی در تشکیلات و تشریفات قوه قضاییه سبب هماهنگی آن با نظام جمهوری اسلامی می‌شود، افزود: قوه قضاییه آبروی نظام و جامعه است؛ چرا که سرعت مجازات جلوی مفسدان و بدکاران را می‌گیرد و کندی مجازات سبب دلسرد شدن مردم می‌شود.
اسلام ستیزی در آذربایجان شوروی سابق بیداد می کند
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این‌که اسلام‌ستیزی در کشور آذربایجان شوروی سابق شتاب گرفته است و افزون بر این‌که مساجدی را خراب کردند و مانع کتاب‌های مذهبی و رساله‌های مراجع شدند، اخیرا گفته‌اند اجازه ندهید پسران و دختران محصل به مساجد بروند، حتی کارمندان هم نروند ایشان گفتند: گویا دولتمردان آذربایجان شوروی در خواب غفلت هستند.
ایشان افزودند: متأسفانه دولتمردان آذربایجان نمی‌ببینند که در دنیای اسلام چه خبر است و از وضع آن عبرت نمی‌گیرند؛ اینها باید بدانند که هرگز جوانان پرشور و مردان و زنان با ایمان آذربایجان اجازه نخواهند داد این وضع ادامه پیدا کند و روزی فرا می رسد که آنان را از تخت قدرت پایان می آورند.

برچسب ها :
captcha