میزان زکات فطره و کفاره روزه ماه مبارک رمضان از سوی معظم له اعلام شد:

میزان زکات فطره و کفاره روزه ماه مبارک رمضان از سوی معظم له اعلام شد:


پرداخت زکات فطره یکی از شرایط قبولی روزه ماه رمضان و سبب بیمه شدن انسان در برابر حوادث مختلف است، کسانی که روزه گرفته‌اند و نیز کسانی که معذور از روزه هستند و حتی کسی که عمدی روزه‌اش را می‌خورد باید زکات فطره را بپردازد‌

آیت‌الله العظمی مکارم ‌شیرازی، در جمع نمازگزاران حرم حضرت معصومه(سلام علیها) اظهار داشتند: پرداخت زکات فطره یکی از واجبات است که در روایات اسلامی فراوان به آن اشاره شده است و در قرآن نیز آمده است.
ایشان با بیان اینکه پرداخت زکات فطره بر همه مسلمانان بالغ و عاقل واجب است، افزودند: کسانی که روزه گرفته‌اند و نیز کسانی که معذور از روزه هستند و حتی کسی که عمدی روزه‌اش را می‌خورد باید زکات فطره را بپردازد.
معظم له پرداخت زکات فطره را یکی از شرایط قبولی روزه ماه رمضان و سبب بیمه شدن انسان در برابر حوادث مختلف دانسته و فرمودند: انسان با پرداخت مبلغ کمی به عنوان زکات، خود و خانواده‌اش را در برابر حوادث بیمه می‌کند.
ایشان در مورد میزان و نوع فطریه بیان کردند: زکات فطره باید از قوت غالب بلد داده شود یعنی چیزی که مردم شهر غالبا از آن تغذیه می‌کنند و مصادیق متعددی هم ذکر شده است که مهم‌ترین آن برنج و گندم است.
حضرت آیت الله العظمی ‌مکارم‌ شیرازی تصریح کردند: فطریه به ازای هر نفر به اندازه 3 کیلو گندم و 3 کیلو برنج باید داده شود که 3 کیلو گندم معادل 2 هزار تومان و 3 کیلو برنج معمولی برای هر نفر معادل 6 هزار تومان و 3 کیلو برنج اعلا برای هر نفر 9 هزار تومان است.
ایشان ادامه دادند: زکات فطره ضامن سلامتی انسان است و باید به تعداد نان‌خورها اعم از کودک و بزرگ پرداخت شود حتی بچه‌ای که قبل از غروب شب اول ماه شوال متولد می‌شود باید فطریه‌اش پرداخت شود.
معظم له ابراز کردند: پرداخت فطریه بر تمام کسانی که زندگیشان تامین است خواه کارگر، کارفرما، کارمند، کاسب و... واجب است اما کسانی که کمبود دارند یعنی درآمد آنها کمتر از خرجشان است، مشمول پرداخت زکات فطره نمی‌شوند.
ایشان تصریح کردند:  میزان کفاره روزه (غیر عمدی) به ازای هر روز 700 تومان؛ و کفاره روزه (عمدی) به ازای هر روز  چهل و دو هزار تومان است، که این مبلغ باید به صورت طعام (نان) تهیه شده و در اختیار نیازمندان قرار گیرد.

برچسب ها :
captcha