منشأ بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی بی حجابی است

منشأ بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی بی حجابی است


حجاب یک وظیفه مهم است بلکه افزون بر وظیفه شرعی یک وظیفه اجتماعی هم هست و ضروری است خانواده ها نسبت به این مساله بیش از پیش اهتمام داشته باشند‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به اهمیت مساله حجاب در دین مبین اسلام تاکید کردند: حجاب در اسلام اهمیت فوق العاده ای دارد و آیات فراوانی نیز درباره حجاب آمده است و کسی هم نمی تواند منکر آن شود و توجیهات نامربوط هم نباید درباره آیات حجاب کرد.
ایشان با بیان اینکه امروزه در کشورهای مختلف اسلامی مردم به حجاب روی آورده اند تصریح کردند: متاسفانه اخیرا در کشور ما بر اثر سخنان یا رفتار ناموزون برخی از مسئولین و تعبیرات نادرست برخی از رسانه ها و عدم اهتمام به مساله حجاب این مساله در بعضی از نقاط تبدیل به بی حجابی شده است.
معظم له با اشاره به پیامدهای منفی بی حجابی و بدحجابی در جامعه خاطر نشان کردند: حجاب یک مساله سرنوشت ساز است و تنها یک دستور ساده نیست، وقتی مساله حجاب کمرنگ و برچیده شود روابط نامشروع، جرم، ناامنی و دیگر مسائل زیاد خواهد شد و وقتی اینگونه شد کانون خانواده ها از هم می پاشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی منشا بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی را بی حجابی دانسته و تاکید کردند: حجاب یک وظیفه مهم است بلکه افزون بر وظیفه شرعی یک وظیفه اجتماعی هم هست و ضروری است خانواده ها نسبت به این مساله بیش از پیش اهتمام داشته باشند.
ایشان از سخنان نسنجیده برخی از افراد انتقاد کرده و فرمودند: اخیراً بر زبان برخی ها افتاده است که ما می خواهیم کشوری مثل ترکیه باشیم.
معظم له اظهار داشتند: فرهنگ حاکم بر ترکیه فرهنگ آتاتورک و رضا خانی بود اما آنها اخیرا دارند به سمت ما می آیند اما این افراد می گویند ما به سمت آنها برویم.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: دولتمردان کشور ترکیه حجاب را برای همسران خود تاکید می کنند و زنانشان دارند به سوی حجاب بر می گردند اما متاسفانه در داخل کشور ما برخی این گونه تعبیرات را به کار می برند.
ایشان تاکید کردند: این تعبیرات اگر از یک فرد عادی باشد مساله فرق می کند اما زمانی که برخی از افراد که پست و مقامی هم دارند و این حرف ها را می زنند ما باید احساس خطر کنیم.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: ما هزاران شهید داده ایم برای اینکه فرهنگ اسلامی در جامعه حاکم باشد و باید توجه داشت که این حرکت وارونه خطرناک است.
ایشان افزودند: ما از مدت ها قبل نسبت به این مساله تذکر می دادیم اما برخی ها می گفتند حمل بر صحت کنید اما الان پرده ها کنار رفته است.
معظم له در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت اهتمام بیش از پیش جامعه به ویژه بانوان به رعایت حجاب خاطرنشان کردند: پوشش های نامناسب و زننده برای پسران نیز نوعی بدحجابی است و متاسفانه برخی از جوانان لباس های نامناسب و جلف می پوشند که باید اینها را با زبان خوب ارشاد و راهنمایی کرد.
ایشان فرمودند: باید کار فرهنگی بیشتری در این راستا صورت گیرد و البته برخورد مربوط به افراد لجوج و قانون شکن است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیث اخلاقی در خصوص آداب معاشرت تاکید کردند: دین مبین اسلام برای همه مسائل زندگی برنامه و دستور دارد و به جزئیات و ریزه کاری ها نیز توجه می کند.
ایشان یاد آور شدند: در خصوص نامگذاری فرزندان نیز دین اسلام تاکیدات ویژه ای دارد و والدین و خانواده ها باید در نامگذاری فرزندان خود از نام های سبک و جلف و همچنین اسماء مخصوص خداوند اجتناب کنند.
معظم له بیان داشتند: دین مبین اسلام بر ضرورت انتخاب نام نیکو از سوی پدر و مادر برای فرزندان تاکید می کند و خانواده ها باید در نامگذاری آنها به جوانب مختلف این مساله توجه نمایند و بدانند نام در تمام عمر برای فرزند سرنوشت ساز است.
ایشان افزودند: خوشبختانه مردم مسلمان کشور ما در نامگذاری فرزندانشان وفاداری خود را به ائمه اطهار و پیشوایان اسلام ثابت کردند و طبق آمار سال گذشته بیشترین فراوانی نام برای پسران امیرعلی و برای دختران فاطمه بوده است و این نشان می دهد که مردم ما نسبت به این مساله بیدار و هوشیار هستند و البته ضروری است خطبا، روحانیان و مبلغان بیش از پیش در تبیین نامگذاری درست اهتمام بورزند.

 

برچسب ها :
captcha