تحول در علوم انسانی باید بر اساس مبانی قرآنی انجام شود

تحول در علوم انسانی باید بر اساس مبانی قرآنی انجام شود


ما باید براساس فرهنگ قرآنی خودمان علوم انسانی را تولید و به جامعه عرضه کنیم تا تشنگان معرفت سیراب شوند.‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) در دیدار رییس و اعضای محترم فرهنگستان استان قم در آستانه برگزاری همایش بزرگ «تحول در علوم انسانی» فرمودند: یکی از مهم‌ترین مسائل روز تحول در علوم انسانی است؛ زیرا علوم انسانی کنونی برگرفته از فرهنگ غربی است.

ایشان افزودند: گرچه ممکن است برخی اصلاحات در علوم انسانی صورت گرفته باشد؛ ولی ماهیت علوم انسانی گرفته از غرب چندان تغییری نکرده است و این امر شاید برای برخی افراد واجب عینی باشد آنها که می توانند تحولی در علوم انسانی شکل دهند.

معظم له اضافه کردند: علوم انسانی در جامعه تاثیر بسزایی دارد؛ زیرا آنچه فرهنگ یک جامعه را تغییر و یا تکمیل می‌کند همین مساله علوم انسانی است و اسلام در درجه اول با فرهنگ سر و کار دارد و پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) بر همین اساس مبعوث شد و مهم‌ترین کار در تحول مسائل فرهنگی را انجام داد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه فرمودند: وقتی فرهنگ یک جامعه متحول شود به یقین سایر مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز براساس این تغییر و تحول فرهنگی متحول خواهد شد و این مساله باید با جدیت دنبال شود.

ایشان افزودند: گرچه وسواس امر ناپسندی است؛ اما گاهی برای برخی مسائل همچون تحول در علوم انسانی امر پسندیده به نظر می‌رسد؛ زیرا علوم انسانی امروز باید با حساسیت بیشتر مورد تحقیق و بررسی ریشه‌ای قرار گیرد.

معظم له خاطرنشان ساختند: علم گمشده انسان است و ما علم را قبول داریم از هر نقطه ای از نقاط جهان باشد؛ اما علوم انسانی امروز آمیخته به مسائل مادی و غیر اسلامی است و باید با دقت بررسی و تصفیه شود.

ایشان افزودند: باید با جدیت جایگزین درستی در این خصوص داشته باشیم و این جایگزینی باید بر اساس قرآن و سنت و عقل باشد.

معظم له فرمودند: ما باید براساس فرهنگ قرآنی خودمان علوم انسانی را تولید و به جامعه عرضه کنیم تا تشنگان معرفت سیراب شوند.

برچسب ها :
captcha