آقای قرضاوی تعصب را کنار بگذارد و به واقعیات توجه کند

آقای قرضاوی تعصب را کنار بگذارد و به واقعیات توجه کند


آقای قرضاوی در مصر از قیام طرفداری می‌کند، در لیبی از جنگ، اما وقتی نوبت به بحرین می‌رسد از دیکتاتوری حمایت می‌کند،‌ آیا این یک بام و دو هوا برای یک عالم دینی درست است؟‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به حدیث اخلاقی در خصوص آداب معاشرت به تبیین شیوه‌های برخورد با مخالفان پرداخته و فرمودند: ما در این امور باید به سیره ائمه اطهار علیهم السلام توجه کنیم و هر آنچه آنها انجام می‌دادند را انجام دهیم.
 ایشان با بیان این‌که مخالفان ما سه دسته هستند، تصریح کردند: گروه اول ناصبی‌ها هستند که دشمن ائمه‌اند و ما از آنها بیگانه‌ایم، البته این‌ها بسیار کم‌اند، دسته دوم مخالفان شیعه هستند که گروهی از وهابی‌ها این‌گونه‌اند که با شیعه مخالفند. دسته سوم نیز گروهی هستند که شیعه نیستند اما به اهل بیت علیهم السلام و شیعه علاقه‌مندند و باید توجه داشت که رفتار ما با این سه گروه یکسان نیست.
 ایشان افزودند: ما با گروه سوم رفتار دوستانه‌ای داریم که همین شیوه برخورد گاهی باعث جذب آنان نیز شده است و ما این مسأله را در ایام انقلاب که در شهر مهاباد تبعید بودیم تجربه کردیم.
معظم له یادآور شدند: با گروه دوم در شرایط فعلی مدارا می‌کنیم حتی وقتی به مکه می‌رویم با آنها نماز می‌خوانیم، حضرت امام ‌(ره) هم بر این مسأله تأکید ویژه‌ای داشتند.
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: شرایط زمان به گونه‌ای است که اگر بین امت اسلام نزاع و درگیری ایجاد شود ثمره آن را دشمنان می‌چینند و ما در شرایط کنونی باید به این امر توجه داشته باشیم و بهانه دست کسی ندهیم.
 ایشان اضافه کردند: این مسأله به معنای صرف‌نظر کردن از اصول مذهب مان نیست، ما محکم بر روی اصول خودمان استوار هستیم.
 معظم له در ادامه سخنان خود با اشاره به قیام مردم بحرین از سخنان آقای قرضاوی درباره این قیام انتقاد کرده و فرمودند: این شخص اخیراً درباره شیعیان بحرین و قیام ملت بحرین سخنانی گفته که زیبنده یک عالم دینی نیست، او گفته است ما نسبت به این‌ها علاقه‌ای نداریم و سرکوب شوند.
 ایشان افزودند: آیا یک عالم روشن دینی می‌تواند چنین حرفی بزند، معنای این سخن این است که ما در میان مسلمانان تبعیض قائل شویم؛ قرضاوی در مصر از قیام طرفداری می‌کند، در لیبی از جنگ اما وقتی نوبت به بحرین می‌رسد از دیکتاتوری حمایت می‌کند،‌ آیا  این یک بام و دو هوا برای یک عالم دینی درست است؟ یک جا حمایت از قیام های مردم، یک جا حمایت از دیکتاتوری.
 حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی قیام مردم بحرین را منحصر به شیعیان ندانست و با بیان این‌که همه آنها قیام کرده‌اند ابراز داشتند: حتی علمای اهل سنت در بحرین برای قیام بیانیه داده‌اند، آن وقت انسان بیاید چنین حرفی بزند.
 ایشان افزودند: نخستین شرط عالم دینی کنار گذاشتن تعصب است و این یک بام و دو هوا که ناشی از تعصبات فرقه‌گرایانه است درست نیست و نتیجه آن را رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام می‌برند.
 معظم له در ادامه سخنان خود تصریح کردند: در ممالک اسلامی مانند لبنان، شیعه، سنی و مسیحی همه با هم دارند کشور را اداره می‌کنند، در مصر هم این‌گونه است، اینها فقط از ایران می‌ترسند.
 حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در تحولات خاورمیانه ابراز داشت: من دوست دارم آقای قرضاوی و شیخ الازهر و مفتی بزرگ سعودی و ما، چهار نفر بنشینیم و حساب کنیم اگر انقلاب اسلامی نبود و توی دهان آمریکا زده نشده بود، وضع منطقه چگونه بود. آیا مصر می‌توانست این‌گونه باشد و آیا لبنان و خاورمیانه این‌گونه بود.
 ایشان تأکید کردند: اگر شیعیان در ایران و لبنان ضربه به اسرائیل نزده بودند، اگر ایران نبود وضعیت منطقه به گونه‌ای دیگر بود و آمریکا و استکبار جهانی اهداف شوم خود را اجرا می‌کردند.
 معظم له مصادره انقلاب‌های منطقه را از جمله دسیسه‌های استکبار جهانی دانست و فرمودند: بعد از به وجود آمدن این انقلاب‌ها باید مراقب بود که بیگانگان و خارجی‌ها آن را مصادره نکنند. اگر در میان مسلمین اختلاف باشد آنها برنده اند.
 ایشان افزودند: جمهوری اسلامی ایران نیرویی قوی است که می‌تواند جلوی مصادره شدن انقلاب‌های منطقه را به سهم خود بگیرد و در شرایط کنونی هم به وجود ایران قوی و قدرتمند نیاز است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تأکید کردند: باز هم تأکید می کنم شیعه وسنی مطرح نیست، اسلام مطرح است.
 ایشان در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدواریم خداوند تبارک و تعالی، دید خوب، تشخیص صحیح و درک خالی از تعصب به همه ما مرحمت کند.

برچسب ها :
captcha