به جای کینه توزی و عداوت با هم یکدل و متحد باشید

به جای کینه توزی و عداوت با هم یکدل و متحد باشید


زندگی دنیایی با اجرای دستورات اسلام به مراتب زیباتر ، سالم تر و دلنشین تر می شود. ضمن آن که بسیاری از نزاع ها از این طریق خود به خود برطرف خواهد شد.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی)،‌ در نخستین جلسه درس اخلاق خود که با حضور صدها تن از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در مسجد اعظم برگزار شد، فرمودند: کینه‌توزی و بدبینی نسبت به همدیگر در جامعه و به خصوص در بین خانواده ها، سبب بسیاری از اختلافات می‌شود.

ایشان تصریح کردند: اگر بکوشیم لغزش‌های افراد را فراموش کرده و در عوض خدمات و محبت های آنها را فراموش نکنیم، ضمن آن که بدین وسیله جلوی بسیاری از اختلافات در جامعه گرفته می شود، صلح و صفا و صمیمیت در بین افراد ایجاد می شود.

معظم له همچنین با اشاره به اهمیت عمل به آداب معاشرت در اسلام افزودند: بی شک در هیچ مذهب و مکتبی به اندازه اسلام به ریزه کاری ها در مسائل اخلاقی توجه و دقت نشده است؛ زیرا یکی از اهداف بعثت پیغمبر اکرم(ص) تکمیل مکارم اخلاق بوده است بنابر این کاملا طبیعی است که در این آیین و مکتب به مسایل اخلاقی عنایت خاصی شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی همچنین تاکید کردند: به همین سبب است می بینیم در آموزه های اسلامی بر این مساله تاکید شده که رفتار برادر نسبت به برادر، زن و شوهر نسبت به هم، شریک نسبت به شریک در معامله، کارمند اداره نسبت به دیگر کارمندان، طوری باشد که افراد به دنبال بزرگ کردن لغزش های یکدیگر نباشند و بر اساس اخلاق اسلامی با هم تعامل داشته باشند.

ایشان یادآور شدند: بسیاری از مشکلات از آن جا ناشی می شود که افراد می آیند لغزش‌های برادران مومن خود را می شمارند و آن ها را به رخ آن ها می کشند، در حالی که انسان باید بداند خودش هم در زندگی لغزش های زیادی دارد و همان گونه که از خدا می خواهد که لغزش های او را ببخشد او هم باید چشم خود را بر لغزش های برادر مومنش ببندد.

معظم له در ادامه تاکید کردند: ما به جای آن که نسبت به همدیگر بدبین و بی اعتماد باشیم که این ها یکپارچگی ما را از بین می‌ برد، بیاییم همه با هم متحد و متفق و یکپارچه باشیم.

ایشان در پایان با بیان این که هر کدام از نکات اخلاقی که در اسلام به آن ها تاکید شده است، برای داشتن یک جامعه سالم و پویا لازم است، فرمودند: زندگی دنیایی با اجرای دستورات اسلام به مراتب زیباتر ، سالم تر و دلنشین تر می شود. ضمن آن که بسیاری از نزاع ها از این طریق خود به خود برطرف خواهد شد

 

برچسب ها :
captcha