در ایام نوروز مردم به سنت های زیبا توجه کنند

در ایام نوروز مردم به سنت های زیبا توجه کنند


‌ ‌ امیدواریم که در آستانه سال جدید همه به ویژه خانواده هایی که با هم کدورتی دارند با ادبیات دوستانه و محبت آمیز به هم نزدیک شده و کینه ها را کنار بگذارند که این از مهم ترین دستورات اسلام است.‌ ‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی ضرورت توجه جامعه و مردم را به الفاظ و ادبیات صحیح در سخن گفتن متذکر شده و فرمودند: گاهی یک لفظ توهین است و یک لفظ معنای ادب را می رساند و انسان باید توجه کند لفظی را به کار ببرد که در آن معنای خوبی نهفته باشد.

معظم له در بخش دیگری از سخنانش با ابراز تاسف از به کار بردن و رواج ادبیات نامناسب و خشن در سطح جامعه و رسانه ها خاطر نشان کردند: الان وضعی در میان بعضی از رسانه های ما پیدا شده که من اسم آن را «بحران ادبیات» می گذارم.

ایشان بیان داشتند: متاسفانه در رسانه ها الفاظ نامناسبی به کار می رود این به آن پرخاش می کند و آن به این، فورا الفاظی همچون جاسوس و ضد انقلاب و خائن را به هم دیگر نسبت می دهند که به نظر من این ادبیات پرخاشگرانه شایسته جامعه اسلامی نیست. ما باید با هم منطقی صحبت کنیم و اگر کسانی منحرف یا جاسوس هستند را به دست قانون و دستگاه قضا بسپاریم، هر روز بخواهیم با ادبیات خشن با هم رفتار کنیم درست نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار امیدواری کردند که در آستانه سال جدید همه به ویژه خانواده هایی که با هم کدورتی دارند با ادبیات دوستانه و محبت آمیز به هم نزدیک شده و کینه ها را کنار بگذارند که این از مهم ترین دستورات اسلام است.

معظم له در ادامه خواستار توجه مردم و جامعه در ایام عید نوروز به سنت های زیبای اسلامی همچون صله رحم و محبت به یکدیگر شده و فرمودند: امیدوارم جامعه در این ایام مراسمات خوب را به درستی انجام دهد به ویژه دعای تحویل سال را که همواره مردم این دعا را در لحظه تحویل سال در مساجد و اماکن متبرکه به صورت دسته جمعی و انفرادی می خوانند و این سنت زیبایی است.

ایشان تصریح کردند: در این ایام باید دل ها را از کینه ها و گله های بی ارزش ، خانه تکانی کرد و از مسائلی که همچون بهمن یک مسأله کوچکی را بزرگ می کند و بر سر انسان آوار می شود باید دوری جست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا نوروز در دین مبین اسلام وارد شده است یا خیر؟ تصریح کردند: بعضی ها خواسته اند آب و رنگ دینی بدهند اما ما مدارک معتبری نداریم.

ایشان در عین حال ابراز داشتند: ما چه اصراری داریم که همه چیز را به پای دین ببندیم ، احترام به اموات، تکریم، محبت، صله رحم، و دیگر مسائل مشمول عمومات دین مبین اسلام است و حتما نباید روایت خاصی در آن وارد شده باشد.

 

برچسب ها :
captcha