باید با خرافات در تمام چهره هایش مبارزه کرد

باید با خرافات در تمام چهره هایش مبارزه کرد


‌ ‌ مردم اگر احکامشان را از سرچشمه که همان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و علما و بزرگان هستند بگیرند، هیچ وقت گرفتار خرافات نخواهند شد‌ ‌ ‌

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد در سخنانی نسبت به رواج و گسترش خرافات در جامعه هشدار داده و فرمودند: اگر دین با خرافات آمیخته شد تمام اصالت های آن از بین می رود.

ایشان با بیان اینکه مساله دروغ به خدا و پیغمبر همواره در طول تاریخ وجود داشته تصریح کردند: گروهی به انگیزه های مختلف در طول تاریخ این کار را انجام داده و خطرات بسیار زیادی ایجاد کرده اند.

معظم له گسترش دامنه خرافات را از جمله این خطرات دانسته و افزودند: افراد مختلفی مسائلی را که اصلا در دین اسلام وجود نداشته دستاویز خود قرار داده و با ساختن خرافه علاوه بر اینکه چهره اسلام را خراب نموده و  بهانه نیز به دست دشمن دادند.

ایشان در ادامه به بررسی انگیزه های پیدایش خرافات در جامعه پرداخته و خواب را یکی از عوامل پیدایش خرافه معرفی و بیان داشتند: خواب در اسلام به هیچ وجه حجت نیست و اگر خواب را حجت بدانیم هر روز کسی خوابی خواهد دید و مساله ای درست خواهد کرد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه ما نباید منابع اسلامی را آمیخته به خواب کنیم تاکید کردند: اگر بخواهیم پایه واساس را خواب قرار دهیم این کار رفتن به سوی خرافات است.

ایشان با بیان وقایعی در این زمینه تصریح کردند: البته باید جلوی این خرافات را گرفت و اجازه نداد به مجرد خواب امامزاده درست کنند.

معظم له بیان داشتند: متاسفانه برخی از خطیبان به خواب تکیه می کنند و متاسفانه در صدا و سیما هم بعضا این موارد مشاهده می شود که ان شاء الله ترک شود.

ایشان همچنین با اشاره به برخی از اظهار نظر ها در مورد مسجد مقدس جمکران اظهار داشتند: این موضوع اصلا مستند به خواب نیست بلکه در بیداری است و حسن بن مثله در بیداری آن را دیده است ما نیز مکررا این را گفته ایم.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی جهل را از دیگر عوامل خرافه دانسته و تاکید کردند: چند روز پیش یک خانواده ای پیش ما آمدند و مطلبی را نقل کردند که همه اش بر اساس خرافات بود و متاسفانه کار به جایی رسیده بود که هیچ کدام از اعضای این خانواده نمی توانستند کاری بکنند.

معظم له با اشاره به برخی از مطالب مطرح شده در خصوص سحر و جادو تصریح کردند: سحر علم پیچیده ای است که نزد هر کسی نیست و آنچه در میان مردم رواج دارد خرافات و خیالات است و اگر این خرافات در کنار احکام دین قرار گیرد آن را خراب می کند.

معظم له سوء استفاده برخی از افراد سودجو و فرصت طلب را از دیگر عوامل خرافات دانسته و افزودند: متاسفانه بعضی افراد سودجو و حقه باز، بساط خرافه را پهن کرده و عده ای را دور خود جمع می کنند و با سوء استفاده از عقاید مردم، از خرافات به عنوان یک ابزار برای منافع مالی، جنسی و ... استفاده می کنند.

حضرت آیة  الله العظمی مکارم شیرازی دشمن را از دیگر عوامل پیدایش خرافه دانست و فرمودند: اینها می گویند وقتی ما اسلام را با خرافات آمیخته کردیم افراد دانشمند آن را کنار می گذارند.

ایشان مذاهب ساختگی خرافی از جمله فرقه ضاله بهائیت و وهابیت را مجموعه ای از خرافات دانست.

 معظم له در بخش دیگری از سخنانش با بیان احادیث اخلاقی از امام باقر (علیه السلام) به مذمت دروغ بستن به خدا ، پیغمبر و ائمه اطهار (علیهم السلام) اشاره کرده و فرمودند: دروغ بستن به خدا و پیغمبر و همچنین خرافه ساختن و وارد کردن آن به دین گناهی نابخشودنی است، چونکه این کار باعث منحرف شدن برخی از مردم می شود.

ایشان بهترین راه مبارزه با خرافات را گرفتن احکام از عالمان دین و بزرگان دانست و تاکید کردند: طرفداران خرافات نمی گذارند با علما تماس گرفته شود چون خرافاتشان باطل می شود.

 ایشان تاکید کرد: مردم اگر احکامشان را از سرچشمه که همان اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام) و علما و بزرگان هستند بگیرند هیچ وقت گرفتار خرافات نخواهند شد.

 

برچسب ها :
captcha