برخی رسانه‌ها با انتخاب مطالب گزینشی به دنبال ایجاد تنش هستند

برخی رسانه‌ها با انتخاب مطالب گزینشی به دنبال ایجاد تنش هستند


‌ ‌ گاهی مطبوعات مقداری از سخنان و مطالب ارائه شده را دست کاری و الفاظ را جابه جا می‌کنند به گونه ای که برای خواننده مطلب خلاف آن چه گفته شده را اثبات می کنند و گاهی به وسیله تیتر تمام مفهوم مقاله را تغییر می‌دهند.‌

حضرت آیة ‌الله العظمی مکارم شیرازی، امروز در جمع صد‌ها تن از طلاب و فضلای حوزه علمیه در آغاز درس خارج فقه خود براساس روایتی در خصوص دروغ فرمودند: آدم دروغگو که چپ و راست دروغ می گوید بی ایمان است؛ زیرا دروغ با ایمان سازگار نیست.

ایشان با اشاره به آیه 105 سوره نحل تصریح کردند: تنها کسانی دروغ می گویند که ایمان به آیات الله ندارند. افرادی که دروغ می‌گویند به رزاقیت خداوند ایمان ندارند،مثلا فردی در کسب و کار دروغ می‌گوید و از طرفی می گوید خداوند رزاق است؛ ولی ایمان به این گفته ندارد؛ اگر خدا رزاق است چرا با دروغ  کسب و کار می کنید؟ کار به جای رسیده است گروهی باور کرده اند که برخی شغل ها را بدون دروغ نمی توان انجام داد.

معظم له خاطر نشان کردند: گاهی افراد دروغ می ‌گویند تا به قدرت و مقامی برسند؛ اگر "تذل من تشاء و تعز من تشاء" را  را باور داشته باشند چرا به وسیله دروغ می‌خواهد عزت پیدا کنند و ذلت را از خود دور نمایند، دروغ می‌گویند تا به موقعیتی در دنیا دست یابند، این درحالی است که ما وقتی خداوند را موثر در همه چیز بدانیم دیگر نوبتی به دروغ نمی‌رسد.

ایشان یادآور شدند: دروغ سه رقم است، زمانی انسان به مردم دروغ می‌گوید که نوعی شایعه است؛ ولی زمانی انسان به خدا و خودش دروغ می گوید و کارهای خلاف خود را توجیه می‌کند و کلاه شرعی برای آن درست می‌کند، گناه کار است؛ اما خود را نیکوکار می‌پندارد. وای به حال کسی که به خالق، خود و مردم دروغ می‌گوید. بدانید اگر دروغ از زندگی بشر برچیده شود دعواها، نزاع‌ها و خلاف‌ کاری‌ها برداشته می‌شود.

حضرت آیة ‌الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: هم اینک عصر پیشرفت تکنولوژی است و کارهای بزرگی در جهان صورت می گیرد و به تناسب همین پیشرفت‌ها دروغ‌های بزرگی‌‌ در جهان گفته می‌شود، یکی از دروغ‌های بزرگ جهان، مساله حقوق بشر است که به نام حقوق بشر به ایران اسلامی اتهام می‌زنند و اعدام قاچاقیان و برخورد با جاسوسان را دفاع از حقوق بشر می‌نامند.

ایشان به جنایات اسراییل در غزه اشاره کرده و اظهار داشتند: با وجود این که سازمان‌ ملل و مقامات بین المللی به جنایات غزه اذعان کردند و حتی سازمان ملل با اکثریت آرا این جنایات را تصدیق کرد؛ اما هیچ کاری به آن ندارند و در رسانه‌ها به آن نمی‌پردازند؛ ولی اگر قاچاقچی در ایران اعدام شود، ادعا می‌کنند حقوق بشر از بین رفته است و ما درباره شما تردید داریم که در مسیر سلاح اتمی هستید یانه. براساس همین تردیدهای نادرست اتهام‌های بزرگی را متوجه ایران می‌کنند.

معظم له با اشاره به این که رژیم صهیونیستی هرگز میثاق بین المللی را نپذیرفته است، فرمودند: هم‌اینک بسیاری از جنایات علیه حقوق بشر در جهان وجود دارد که هرگز آن‌ها را نمی‌بینند و به راحتی از کنار آن می‌گذرند.

ایشان تصریح کردند: ما باید مراقب باشیم و بدانیم که ادعاهای دروغین غربی‌ها و تکرار آنها در سطح جهانی نشان از راست بودن آن نیست؛ زیرا می‌خواهند با تکرار دروغ سخنان خود را به کرسی بنشانند.

معظم له افزودند: امیدواریم استقلال فکری خودمان را از دست ندهیم و ملت ایران همچون گذشته متحد شود و از دنیای امروز وحشت نکند و با اتکا به خدا و نظام جمهوری اسلامی و اتحاد پیش برود.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود از نحوه اطلاع رسانی و خبررسانی رسانه‌ها و مطبوعات گلایه کرده و افزودند: امروز کاری در رسانه‌ها می‌شود که دروغ نیست؛ اما شبه دروغ است مثلا درمطالب و بیانیه‌ها یا اطلاعیه‌هایی که اعلام می‌شود، مطالب ذی نفع خودشان را پررنگ می‌کنند، این کار دروغ نیست؛ اما شبه دروغ  است و شبه دروغ همچون دروغ است.

معظم له اظهار داشتند: گاهی مطبوعات مقداری از سخنان و مطالب ارائه شده را دست کاری و الفاظ را جابه جا می‌کنند به گونه ای که برای خواننده مطلب خلاف آن چه گفته شده را اثبات می کنند و گاهی به وسیله تیتر تمام مفهوم مقاله را تغییر می‌دهند. رسانه‌ها تیتر مطالب خود را تنها متناسب به اهداف جناح شان  انتخاب می کنند؛ البته همه رسانه‌های جهان چنین می‌کنند و تیترهای گمراه کننده می‌دهند؛ اما در شان مسلمانان نیست که بخشی را حذف و بخش دیگری را بیان کنند.

18/9/1388

برچسب ها :
captcha