اخلاق در جهان امروز زیر سلطه منافع مادی له شده است

اخلاق در جهان امروز زیر سلطه منافع مادی له شده است


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله) فرمودند: اخلاق در جهان امروز زیر سلطه منافع مادی له شده است به همین دلیل اوضاع جهان نابسامان و همه جهان ناامن تلقی می شود و همه ترس از آینده دارند که چه اتفاقی رخ خواهد داد ‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی) امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم در جمع صدها تن از طلاب و فضلای حوزه علمیه به بیان برخی از نکات اخلاقی پرداخته و از طلاب خواستند تا به این توصیه ها عمل کنند.

ایشان افزودند: براساس روایات وارده در حدیث اول باب 137 از وسایل الشیعه، مسلمان کسی است که از تقلب، خیانت، بداخلاقی، مکر و فریب دوری کند.

معظم له در ادامه به تفاوت های میان این پنج خصلت پرداخته و اظهار داشتند: مکر به معنای چاره جویی مثبت و منفی است که در جامعه امروز بیشتر به معنای منفی تبادر به ذهن می کند و این که می گویند خداوند بهترین ماکران است یعنی خدا بهترین چاره جو است و اهداف مهم را با اسباب ساده انجام می دهد، همچنین کسی که به غرض نادرست مقدمات کاری را برای هدفی نادرست در کنار هم می چیند این فرد مکار است.

ایشان خدعه را به معنای فریب معنا کرد و افزودند: چیزی را که ظاهرش خوب؛ اما باطنش خوب نباشد به آن فریب می گویند و غش به معنای تقلب که امروز در انواع مختلف آن غوغا می کند، تقلب در مواد غذایی، دارو، اسکناس و پارچه های لباس به فراوانی دیده می شود.

ایشان یادآور شدند: امروز تقلب در دارو غوغا می کند دارویی که با جان و مال مردم سرکار دارد؛ ولی جمعی از غربی ها و غیر آنها بدون اعتنا به این آفت ها داروهای تقلبی را در جامعه می فروشند و جان مردم را به خطر می اندازند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، بداخلاقی را از دیگر صفاتی دانسته که مسلمان باید از آن دوری کند و افزودند: پیامبر اکرم (ص) می فرماید خوش اخلاق ترین مسلمان شبیه ترین افراد به من است. کسانی که همیشه ترش رو هستند دورترین افراد از پیغمبر هستند برخی مقدس نماها، اخمو بودن را نوعی قداست می پندارند در حالی که این رفتار اشتباه محض است و پیشوایان اسلام همه دارای اخلاق نیکو و برخورد پسندیده بوده اند .

ایشان تأکید کردند: اگر امروز این پنج صفت از دنیا برچیده شود، دنیا گلستان خواهد شد. معظم له افزودند: متاسفانه مکر و فریب در جهان فراوان شده و هم اینک در اروپا و امریکا کودکان و نوجوانان را با انواع ترفندها به خود جذب می کنند تا آموزش های علمی بدهند؛ در حالی که آن ها را با فجیع ترین جنایات آشنا می کنند و به بردگی جنسی خود در می آورند و تجارت بردگان جنسی خردسال از تجارت های زشت و پرسود آنهاست.

ایشان تصریح کردند: امروز در جهان صنایع ترقی فراوانی داشته؛ اما اخلاق بسیار تنزل یافته و هر روز شاهد این هستیم که برخی از دانشمندان جهان به ساخت سلاح های شیمیایی و کشتار جمعی دست می زنند؛ در حالی که یکی از این سلاح ها جان میلیون ها نفر را خواهد گرفت و حوادثی همچون هیروشیمای ژاپن را رقم می زند؛ اگر این اندیشمندان سخن اسلام را عمل می کردند هرگز چنین اقدامی را پیش نمی گرفتند و ما شاهد کشتار بی رحمانه مردم جهان نبودیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: اخلاق در جهان امروز زیر سلطه منافع مادی له شده است به همین دلیل اوضاع جهان نابسامان و همه جهان ناامن تلقی می شود و همه ترس از آینده دارند که چه اتفاقی رخ خواهد داد وهم اینک بسیاری از کشورهای همسایه همدیگر را تهدید می کنند.

 

برچسب ها :
captcha