جایگاه حوزه های علمیه در جوامع اسلامی باید تقویت شود

جایگاه حوزه های علمیه در جوامع اسلامی باید تقویت شود


‌ ‌  هنگامی که نام شهیدین در اینگونه همایش ها به زبان می‌آید، بیش از آنکه به این دو عالم بزرگوار خدمت کرده باشیم به خودمان خدمت کرده‌ایم.‌

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی عصر چهارشنبه در کنگره شهیدین که با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در مدرسه عالی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، طی سخنانی خواستار تقویت، توسعه و تأسیس حوزه های علمیه جدید شده و اظهار داشتند: امروزه مهمترین وظیفه ما تقویت و توسعه حوزه‌های علمیه در نقاط مختلف است.

 ایشان با بیان اینکه حوزه های علمیه بر اساس سخن پیامبر و ائمه اهل بیت (علیهم السلام) سخن می ‌گویند، خاطرنشان کردند: اگر حوزه‌های علمیه نبود خرافات جامعه ما را از بین برده بود.

 معظم له در ادامه با اشاره به ویژ‌گی ‌های علمی و اخلاقی برجسته شهیدین یادآور شدند: برگزاری این کنگره برای احیای نام این دو نابغه علمی و عالم کم نظیر اقدامی ارزشمند است.

 ایشان ضمن تأکید بر ضرورت تبیین ویژ‌گی های علمی و اخلاقی شهیدین (صاحب و شارح کتاب لمعه) عنوان کردند: هنگامی که نام شهیدین در اینگونه همایش ها به زبان می‌آید، بیش از آنکه به این دو عالم بزرگوار خدمت کرده باشیم به خودمان خدمت کرده‌ایم.

 معظم له بیان داشتند: شهید اول و ثانی به ‌رغم عمر کوتاهی که داشتند منشأ خدمات و تحولات بزرگی در جهان اسلام و مراکز علمی شدند.

 حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه ایجاد فضای علمی جدید، اتفاق در فتاوا، عدم تقلید از گذشتگان، تأسیس مدارس علمیه درنقاط مختلف، نشر مکتب و معارف اهل بیت و ... را از جمله ویژ‌گی‌های بارز شهیدین بر شمرد و تأکید کردند: امروزه مسئولیت ما از مسئولیت شهید اول و ثانی بسیار سخت‌تر است و باید مکتب اهل بیت را در سر تا سر دنیا ترویج کنیم.

 معظم له در بخش دیگری از سخنانش ضمن محکوم کردن اقدامات و فعالیتهای وهابیون افراطی، متعصبین نادان را خطری بزرگ برای جهان اسلام دانسته و بیان داشتند: متعصبین نادان همیشه برای دنیای اسلام خطر بوده‌ اند امروزه هم وهابیون افراطی و تندرو با اقدامات بسیار زشتی که انجام می‌دهند خطر بزرگی برای جوامع اسلامی به شمار می‌آیند.

 

برچسب ها :
captcha