تعطیلى در حوزه به معناى گوشه نشینى و استراحت نیست

تعطیلى در حوزه به معناى گوشه نشینى و استراحت نیست


حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى، شانزدهم مهرماه در ابتداى درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به سخنانش در آغاز سال تحصیلى حوزه علمیه درباره تعطیلات فرمودند: تعطیلى در حوزه به معناى گوشه نشینى و استراحت نیست.‌

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: در مراسم افتتاح سال تحصیلى با توجه به اینکه حاضران حوزویان بودند و موضوع سخن خطاب به آنها بود و وضع حوزه را مى دانسته، بنده درباره تعطیلات حوزه زیاد توضیح ندادم که این موجب سوء تفاهم برخى رسانه ها شده است.

معظم له افزودند: گرچه ما اعلام کردیم که روزهاى درسى حوزه 120 روز است، ولى این ایام درسى مربوط به درس خارج حوزه علمیه مى باشد که شبیه دوره دکتراست.
حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى افزودند: هم اینک طلاب مدارس سطوح پایین تر بیش از 200 روز به تحصیل مى پردازند و ساعت درسى شان بیش از درس هاى خارج است، اضافه بر این در ماه رمضان طلاب سطح عالى و خارج حوزه براى تبلیغ در مراکز مختلف و نقاط دوردست و گاهى به خارج از کشور و قاره هاى مختلف اعزام مى شوند، گرچه درس هاى خود را تعطیل مى کنند ولى در این مدت سى روزه، حتى روزهاى جمعه، شب ها مخصوصاً شب هاى قدر که همه مراکز تعطیل هستند، مبلغان در این ایام با برگزارى منبرهاى مختلف، جلسات قرآن، مراسم دعا و نیایش به تبلیغ مى پردازند و باید این برنامه ها را از روزها و ساعات تحصیلى حوزویان دانست.
ایشان افزودند: اضافه بر این طلاب و مبلغان در طول سال تحصیلى 15 روز اول محرم و پانزده روز آخر صفر به تبلیغ مى روند که با سى روز رمضان مى توان روزهاى درسى حوزه علمیه را 180 روز خواند به علاوه بسیارى از حوزویان در برنامه سفرهاى هجرت تابستان براى تبلیغ یک ماه تا دو ماه و سه ماه به تبلیغ مى پردازند که آن هم جزء برنامه هاى کارى آنها محسوب مى شود.
معظم له تصریح کردند: علاوه بر این ها هم اینک سیصد مرکز علمى و پژوهشى در شهر قم فعال است که در روزهاى تعطیلى حوزه، طلاب و حوزویان به فعالیت هاى علمى و پژوهشى خود ادامه مى دهند، و هیچ مرکز علمى دیگر این قدر فعالیت ندارد ولى ما باز هم قانع نیستیم.
حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى تأکید کردند: طلاب و حوزویان از قشرهاى زحمت کش و محصلان پرتلاش هستند و این امر بر هیچ کسى پوشیده نیست.
معظم له در پایان اضافه کردند: خود من در این سن و سال در روز گاه 12 تا 14 ساعت کار مى کنم و از جمله 200 تا 300 سؤال دینى را پاسخ مى گویم.

برچسب ها :
captcha