حج کانون منافع اخلاقى، سیاسى، اجتماعى و فرهنگى است

حج کانون منافع اخلاقى، سیاسى، اجتماعى و فرهنگى است


حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم خود در شبستان امام خمینى(ره) حرم حضرت معصومه(س) در جمع روزه داران با اشاره به اهمیت حج فرمودند: متأسفانه عده اى هنوز به اهمیت حج دست نیافته و در این زمینه قدمى درست بر نمى دارند.‌

ایشان با بیان اینکه حج از فرائض الهى به شمار مى آید، خاطرنشان کردند: در بسیارى از آیات قرآن به اعمال حج اشاره شده به گونه اى که احکام نماز به این اندازه و به صورت ریز در قرآن نیامده است و این نشان از اهمیت و توجه به حج است.
معظم له، سفر حج را در عصر حاضر سفرى بدون مشقت دانسته وافزودند: هم اینک کسانى که توان مالى و جانى دارند مى توانند به راحتى به سفر حج بروند و این فریضه الهى را بجا آورند در حالى که در گذشته سفر حج با بسیارى از مشکلات روبه رو بود و حتى افراد بیش از «پنج ماه» در سفر بودند تا به معبود خود مى رسیدند.
حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى با بیان اینکه زائران خانه خدا گاهى براى سفر به مکه پوست بدنشان در آفتاب سوزان تغییر مى کرد و این مشقت ها را براى خود مشکل نمى دانستند، تأکید کردند: متأسفانه برخى با اینکه مى توانند به راحتى به حج روند و خانه خدا را زیارت کنند ولى مشکلات کوچک را بزرگ مى شمارند و از سختى راه سفر در گذشته چیزى به میان نمى آورند که این خود ناسپاسى به نعمت هاى الهى است.
معظم له، حج را کانون منافع اخلاقى، سیاسى، اجتماعى و فرهنگى توصیف کرده و افزودند: بر اساس آموزه هاى دینى، پیروان اهل بیت(علیهم السلام) بر این باورند تمام احکام الهى داراى فلسفه و حکمت است، زیرا از سوى خداوند حکیم صادر شده و براى حج و دیگر احکام نیز فلسفه هاى بسیار شمرده شده که ما انسان ها تنها به تعداد محدود آن دست یافته ایم.
ایشان با توجه به اینکه یکى از اعمال حج، قربانى کردن است، اظهار داشتند: در قرآن کریم کسى که قربانى مى کند باید این قربانى را در اختیار فقرا قرار دهد در حالى که سابقاً در سرزمین مکه بسیارى از زائران، قربانى ها را مى سوزاندند و یا از بین مى بردند، ولى اکنون این نابسامانى سروسامان گرفته و گوشت ها جمع آورى شده و به مناطق محروم برده مى شوند.
حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى تأکید کردند: آیا شکر نعمت این است که زائر خانه خدا قربانى را بسوزاند و یا از بین ببرند و کسى استفاده نکند؟ این چه شکر نعمتى است که خود نعمت را از بین مى برید اگر این بى سروسامانى اصلاح نمى شد این ننگ براى مسلمانان باقى مى ماند.

برچسب ها :
captcha