با درس گیرى از حلم امام حسن(علیه السلام) جهان گلستان مى شود

با درس گیرى از حلم امام حسن(علیه السلام) جهان گلستان مى شود


حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم خود در شبستان امام خمینى(ره) حرم حضرت معصومه(س) در جمع روزه داران، با تبریک ولادت با سعادت امام حسن مجتبى(علیه السلام) با اشاره به اینکه همه امامان داراى فضایل شجاعت، سخاوت، خداترسى، حلم و بردبارى هستند، فرمودند: اما به تناسب زمان یکى از این صفات در آن ها بیشتر بروز مى کند، مثلا شجاعت در امام حسین(علیه السلام) و حلم در امام حسن(علیه السلام).‌

ایشان تصریح کردند: ائمه اطهار(علیهم السلام) بهترین الگو براى ما هستند، اگر درس حلم را از امام حسن(علیه السلام)بگیریم، بسیارى از مشکلات جامعه کاهش خواهد یافت و پرونده ها بسته خواهد شد.
معظم له افزودند: متأسفانه برخى از مردم حلم و تحمل ندارند و گاهى از اوقات کوچک ترین سخن سبب نزاع هاى خونین یا کشتار قبیله اى مى شود که اگر این تحمل را مردم داشتند، چنین مشکلاتى رخ نمى داد.
حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى در ادامه افزودند: اگر از تمام صفات امام حسن(علیه السلام)، تنها فضیلت حلمش را عمل کنیم، جامعه اسلامى ما گلستان خواهد شد. زن و شوهر در برابر یکدیگر، فرزندان در مقابل پدر و مادر و به عکس پدران و مادران در برابر جوانان باید بردبار باشند، تا شاهد مدینه فاضله باشیم.
ایشان با اشاره به داستان ابراهیم خلیل(علیه السلام) در برابر بت پرستان بیان داشتند: ابراهیم(علیه السلام) براى مقابله با بت پرستان برنامه اى منطقى، فرهنگى و عقلانى را آغاز کرد و با آنها به صورت استدلالى وارد بحث شد و به آنها نشان داد که کارشان بیهوده و غلط است. او مى خواست فرهنگ بت پرستى را برچیند و گرنه شکستن بت ها به تنهایى فایده اى نداشت. با این کار منطقى و عقلانى خود، مشرکان را وادار به تسلیم کرد و نتوانستند مقاومت زیادى از خود نشان دهند.

برچسب ها :
captcha