مبارزه با مفاسد اجتماعى نیازمند تلاش فرهنگى است

مبارزه با مفاسد اجتماعى نیازمند تلاش فرهنگى است


حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم خود در شبستان امام خمینى(ره) حرم حضرت معصومه(س) در جمع روزه داران، با اشاره به مبارزه با مفاسد اجتماعى، رمز موفقیت این فعالیت ها را فعالیت و برنامه ریزى فرهنگى دانست.‌

معظم له با اشاره به داستان حضرت ابراهیم(علیه السلام) فرمودند: باید براى مبارزه با مفاسد اجتماعى در ابتدا کار فرهنگى کرد، همان گونه که حضرت ابراهیم(علیه السلام)، قبل از شکستن بت ها، حجت را بر بت پرستان تمام مى کند تا پس از شکستن بت ها وى را به خشونت محکوم نکنند.
حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى با بیان اینکه در پیروى از پدران و نیاکان سه روش وجود دارد، افزودند: یکى از روش ها پیروى در امور عاقلانه از نیاکان است، خانه تکانى از درون و بیرون و دیدار بستگان و مهرورزى در ایام نوروز و... این پیروى هاى بدون قید و شرط امرى پسندیده است، اما در بعضى از موارد مثل خرافات روز سیزده بدر و امثال آن، باید اصلاح کرد.
معظم له در ادامه افزودند: اما رسومى وجود دارد که قابل اصلاح نیست و سراسر شرّ و فساد است و باید آن را ترک گرفت مانند آنچه در آخرین روز چهارشنبه سال مرتکب مى شوند و آن را پیروى از نیاکان خود مى دانند، در حالى که چنین روزى متأسفانه شاهد بسیارى از تلفات یا کور شدن و مجروح شدن جوانان و مردم هستیم و گاه صداى وحشتناک مواد منفجره جان بیماران قلبى را به خطر مى افکند، این رسم قابل قبول نیست.
ایشان در پایان تأکید کردند: ما باید اهل تشخیص باشیم، آنچه از آداب و رسوم گذشتگان نیک است، حفظ و آنچه را که بد است به دیوار بزنیم و آنچه قابل اصلاح است اصلاح کنیم.

برچسب ها :
captcha