عدّه اى به دنبال خانه نشین کردن مراجع تقلید هستند

عدّه اى به دنبال خانه نشین کردن مراجع تقلید هستند


آیت الله العظمى مکارم شیرازى در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم خود در شبستان امام خمینى(ره) حرم حضرت معصومه(س) در جمع روزه داران، در واکنش نسبت به برخى انتقادها و موضع گیرى ها علیه مراجع تقلید فرمودند: مراجع تقلید و عالمان دینى مدافعان اسلام، نظام و مردم هستند و به همین دلیل عدّه اى به دنبال خانه نشین کردن آنان هستند، اما آنان این آرزو را به گور خواهند برد‌

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیة الله العظمی مکارم شیرازی، ایشان تصریح کردند: بسیارى از جوانان این کشور، خون خود را به نظام و انقلاب هدیه کرده اند، مراجع تقلید هرگز در برابر این خون ها و دفاع از حقوق مردم و اسلام سکوت نخواهند کرد.

حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى با بیان اینکه برخى تقلید را کورکورانه مى دانند، فرمودند: برخى گمان مى کنند که تقلید به معناى عمل کورکورانه است در حالى که تقلید از مراجع به معناى رجوع به کارشناس، متخصص در دین و رجوع به فرد آگاه است، مثل اینکه فرد بیمارى براى درمان خود به پزشک مراجعه کند و هرگز بیمار بدون تخصص پزشکى نمى تواند خود را درمان کند، مقلّد نیز بدون تقلید نمى تواند به احکام عمل کند.

ایشان افزودند: گروهى ادعا مى کنند ما مى خواهیم بدون تقلید به احکام الهى با استفاده از قرآن و احادیث و سایر ادله عمل کنیم، اگر واقعاً کسى که به این جایگاه و درجه اجتهاد رسیده است و مى تواند از منابع قرآنى و روایى، احکام الهى را استنباط کند، تقلید بر او حرام است و ما خوشوقت مى شویم.

معظم له در بخش دیگرى از سخنان خود با اشاره به اینکه راستگویى و صداقت از امور مهم زندگى بشرى است، فرمودند: امروز یکى از مشکلات جامعه دروغ گویى است که اگر خداى نکرده مردم به دولت یا دولت به مردم دروغ بگوید، شیرازه کشور متلاشى خواهد شد.

ایشان نقش زبان را در حفظ ایمان بسیار مهم دانسته و افزودند: باید کانون خانواده با صدق و راستگویى استوار شود; زیرا زمانى که زبان انسان به درست سخن گوید، ایمانش مستحکم تر مى شود. اصلاح زبان مقدمه اصلاح دل و ایمان است; زیرا بسیارى از گناهان کبیره به سبب زبان صورت مى گیرد. زبان هم آتش آور کانون خانواده است و هم خاموش کننده آتش، اگر به درستى هدایت شود، بسیارى از مشکلات از بین خواهد رفت.

برچسب ها :
captcha