دیدار معظم له با فراکسیون زنان مجلس شواری اسلامی

دیدار معظم له با فراکسیون زنان مجلس شواری اسلامی


آیت الله العظمی مکارم شیرازی روز دوشنبه در دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفتند: همان طور که در حل مشکل ترافیک با تصمیم‌گیری و اراده موقعیت‌هایی کسب شده است، در همه مسائل با عزم، اراده، تصمیم و اعتقاد و ایمان می‌توان جلوی مفاسد را گرفت.‌

ایشان‌ با اشاره به روایتی از امیر‌المؤمنین ـ ع ـ پشت سر انداختن مسائل دینی برای اصلاح امر دنیا را باعث گرفتار شدن مردم به زیانهای بزرگتر دانستند و افزودند: اصلاحاتی که در امر دنیا می شود نباید به قیمت فراموش کردن مسائل دینی باشد، باید خواسته‌ها در چارچوب قوانین اسلام باشد و خوشبختانه اسلام به قدری جامع است که می‌‌توانیم همه مشکلات را در چارچوب قوانین اسلامی حل کنیم.

معظم له افزودند: این حرفها مبالغه نیست و ما خود هم در عمل آنرا آزموده‌ایم، چه در تاریخ گذشته و چه در تاریخ معاصر هرگاه دین را به خاطر دنیا کنار گذاشتند ضربه خوردند و ما باید پند بگیریم.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مشکلات مهم پیش آمده در مسایل اخلاقی و ارزشهای اسلامی جامعه در سالهای اخیر اشاره کردند و افزودند: در سالهای اخیر از نظر اخلاقی و ارزشهای اسلامی ضرباتی وارد شد که نتیجه آن را می‌توان در بی بند و باری‌ها مشاهده کرد که در نتیجه داد عده‌ای بلند شده است. خیلی‌ها به ما مراجعه می‌کنند و از انحطاط مسائل اخلاقی و گسترش روابط نامشروع و طلاق شکایت می‌کنند و موج این مسائل به قم هم کشیده شده است.
ایشان به عوامل مختلف این مشکلات اشاره کردند و افزودند: یک عامل سایتهای اینترنتی آلوده‌ایست که به صورت خطرناکی در دسترس همه قرار گرفته است و با دیدن عناوین آنان به غوغایی که در آنهاست می‌توان پی برد.
معظم له در ادامه به فعالیتهای دشمن در امر ترویج بی بند و باری و دامن زدن به آن اشاره کردند و گفتند: دشمن با ماهواره‌ها و سایتهای آلوده سعی دارد ارزشهای دینی را از جوانان ما بگیرد، زیرا می‌داند که اگر ارزشهای اسلامی و اخلاقی را از جوانان ما بگیرند دیگر مانعی برای انجام فعالیتهای دشمن وجود نخواهد داشت. این جوانهای مذهبی هستند که در صورت پیش آمد هر خطری، بلافاصله در صف اول حاضرند، اما افراد بی بند و بار هزاران نفر هم که باشند، یک نفر از آنها هم در برابر دشمن نمی‌ایستد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: متأسفانه در داخل نیز بعضی از مطبوعات آگاهانه و ناآگاهانه به این بی بند و باری‌ها دامن می‌‌زنند. حتی بعضی‌ها عقیده‌شان این است که اگر جوانان و مردم از دین فاصله بگیرند، می‌توانند توجه مردم و آراء بیشتری را از آن خود کنند. ایشان به شعارهای بی بند و باری که هنگام انتخابات در بعضی نقاط کشور برای جلب توجه افراد سر داده شد، اشاره کردند و گفتند: این مسائل ضربه وارد کرده است.
ایشان خطاب به نمایندگان مجلس هفتم فرمودند: مردم از شما انتظار چاره‌اندیشی دارند. مجلس شورای اسلامی باید پیشگام شود و با ظرافت و لطافت و برنامه‌ریزی صحیح و بدون بهانه دادن به دست دشمن جلوی این بی بند و باری‌ها را بگیرد.
معظم له تأکید کردند: این بی بند و باری‌ها فقط به ضرر دین تمام نمی‌شود بلکه استقلال نظام و کشور را از بین می‌برد زیرا اگر جوانان مذهبی که مدافع همه ما هستند را از دین دور کنند و آلوده مواد مخدر و مفاسد اخلاقی کنند، نظام، کشور و دین و قرآن ما آسیب‌پذیر می‌شوند. بنابراین باید ارزشهای انقلاب و اسلام زنده نگه داشته شود و این امکان‌پذیر است.
ایشان به ساماندهی طرح ترافیک در ده شهر بزرگ کشور اشاره کردند و گفتتند: یک زمانی خیال می‌شد که بی بند و باری در امر ترافیک در کشور ما اصلاح‌پذیر نیست اما دیدیم که با تصمیم‌گیری و اراده چقدر موفق شدند و همه نتایج آن را شاهدیم. پس اگر در همه مسائل عزم، اراده، تصمیم و اعتقاد و ایمان باشد مسلماً می‌شود جلوی مفاسد را گرفت.
آیت الله مکارم شیرازی به مصوبات گروهی از نمایندگان در مجلس ششم اشاره کردند و گفتتند: گروهی در مجلس سابق به دلیل عدم شناخت ‌مردم قانون خروج دختران با گذرنامه مستقل را تصویب کردند. خیال می‌کردند دغدغه مرم اینست و اکنون آثار آن گذرنامه‌های مستقل و مسائلی که به بار آورده‌اند را می‌بینیم. ایشان افزودند: من همان وقت به مجلس نامه‌ای نوشتم، عده‌ای پذیرفتند و عده‌ای هم نپذیرفتند و مقاومت کردند و حتی کارهایی برخلاف آداب اسلامی انجام دادند. به هر حال باید این مسئله جبران شود.
معظم له به تنگناهای زیاد جوانان در زندگی اشاره کردند و فرمودند: جوانان سرمایه‌های ما و مدافع کشور هستند، اما مشکلات زیادی از قبیل تحصیل، ازدواج ، مسکن و از همه مهمتر اشتغال دارند که در همین زمینه به ما مراجعات مکرری می‌شود و کاری هم از بنده ساخته نیست اما باید با برنامه‌ریزی صحیح این مشکلات را حل کرد.
ایشان با تأکید مجدد بر لزوم حل مشکلات معیشتی مردم و تورم در جامعه، خطاب به نمایندگان افزودند: بارها این موضوع را که دولت و مجلس نباید در گرانی، خود پیش قدم شوند، تذکر داده‌ام، اما متأسفانه در ابتدای سال شاهد این مسئله بودیم که دولت و مجلس کالاها و خدمات را گران کردند و بعد از مردم خواستند که آنها اجناس را گران نکنند، مگر این شدنی است؟
آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به پیشنهاد تصویب قانونی برای تثبیت قیمتهای مربوط به دولت تا پنج سال در مجلس، افزودند: حداقل می‌توان تا دو سال نرخها را ثابت نگاه داشت و نتایج آنرا بررسی کرد تا بتوان جلوی این تورم فزاینده و مسابقه گرانی را گرفت و مهار کرد. ایشان فرمودند: من قبلاً هم گفته‌ام، در دیگر کشورهای اسلامی که نرخهای کالا و خدماتشان بیش از سی سال ‌ثابت است معجزه‌ای در کار نیست، کشور ما هم مانند آنها دارای نفت است و از این نظر ما در مقام دوم جهان قرار داریم و متفکرین ما از بسیاری کشورها قوی‌ترند، چطور است که آنها سی سال توانستند ولی ما نمی‌توانیم دو سال نرخ کالا و خدمات خود را ثابت نگه داریم‌. ایشان خطاب به نمایندگان تأکید کردند: مردم از شما انتظار دارند و این کارها با برنامه‌ریزی شدنی است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی به تبلیغات سوء بیگانگان و برخی مطبوعات بر ضد بانوان اشاره کردند و فرمودند: ‌دشمنان با ترویج این دیدگاه که خانم‌های ارزشی در مجلس باعث عقب‌نشینی مسئله حقوق زنان خواهند شد در صدد تحریک شما هستند، که شما نمایندگان باید با هوشیاری و با میانه‌روی به دور از تندروی و جمود، طبق دستورات و احکام اسلام که به قدر کافی به این مسائل اهمیت داده است، عمل کنید. زیرا اسلام پاسخگوی همه مسائل است.
ایشان افزودند: ‌اسلام به قدر کافی به مسئله حقوق زنان اهمیت داده است، در این راه نه تندروی داشته باشید و نه کندروی‌، حد وسط را رعایت کنید تا مشکلات حل شود.
ایشان در ادامه افزودند زمانی خیال می‌کردند اگر طلاق به دستان مردان است، مردها فعال مایشاء هستند و به دلخواه خود می‌توانند هرچه بخواهند بکنند، بارها به بنده رجوع شد که مردهایی مدعی می‌شوند همسرشان را طلاق قانونی داده‌اند ولی طلاق شرعی نمی‌دهند تا با حکم اسلام به خیال خود آن زن را زنجیر کنند و از او انتقام بگیرند. ایشان با رد هرگونه بن‌بست در اسلام افزودند: قرآن کریم می‌فرماید: یا به خوبی در کنار هم زندگی کنید (امساک بمعروف) و یا به خوبی از هم جدا شوید (تصریح باحسان). بنده به عنوان مرجع تقلید در موارد متعددی نماینده خود را فرستادم تا با آن مرد اتمام حجت کند که یا زندگی کند، یا طلاق بدهد، پس از لجبازی مرد، دستور دادیم نماینده ما طلاق را جاری کرد و تمام شد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی به تصویب قانون مهریه زنان در مجلس اشاره کردند و گفتند: سالها پیش از این قانون، ما نه تنها درباره مهریه که درباره همه بدهکاری‌ها نوشتیم و گفتیم که اگر مربوط به چندین سال قبل است باید بر اساس تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، به نرخ روز حساب و پرداخت شود. بنابراین ادعای غیر قابل عمل بودن اسلام در زمان حاضر، فریب است و در قوانین اسلام بن‌بست وجود ندارد.
ایشان به تبلیغات دروغین در مسئله ارث زنان اشاره کردند و فرمودند: ادعا می‌کنند که چون ارث زن نصف مرد است به او ظلم شده است اما به واقعیت امر نمی‌پردازند که در حقیقت آنچه که به مردها تعلق می‌گیرد هم نهایتاً در خانواده به زنان می‌رسد ولی سهم زنان برای خودشان باقی می‌ماند.
ایشان به وظایف مردان در برابر زنان اشاره کرده و فرمودند: در اسلام هدیه بردن، مهریه، تهیه مسکن و لوازم زندگی، تأمین دارو و درمان و رفع مشکلات زنان، همه به عهده مرد است و با این همه سهم ارث زن، نصف مرد است.
ایشان ادامه دادند: احکام اسلام را نباید جدای از هم دید بلکه باید در کنار هم آنها را بررسی و حد اعتدال را رعایت کرد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی تشکیل مجموعه مختص به بانوان در مجلس را خوب ارزیابی کردند و گفتند: مجلسیان با برقراری ارتباط با مراجع می‌تواننند بسیاری از مشکلات خود را در تصویب قوانین حل کنند، مراجع می‌تواند راه حلهای بسیار خوبی ارائه کنند.
ایشان در پاسخ به پرسشی درباره حقوق زنان و مسئله ارث گفتند: بعضی افراد در مجلس ششم می‌خواستند با عجله و سر و صدا قانونی تصویب کنند که شورای نگهبان آنرا رد کند و تبلیغ کنند، مدافع حقوق زنان هستیم و شورای نگهبان مخالف است.
معظم له افزودند: مشهور علما می‌گویند اگر شوهر زن هیچ وارثی نداشته باشد، زن یک چهارم و در مورد مرد که زن او وارثی نداشته باشد تمام می‌برد و باقیمانده آن یک چهارم به حاکم شرع می‌رسد اما ولی‌فقیه به عنوان حاکم شرع می‌تواند حکم کلی کند و حق خود را به همان زن ببخشد.
ایشان با اشاره به اینکه رخداد چنین حالتی بسیار نادر است، افزودند: آیا مطرح کردن این مسئله با سر و صدا در این شرایط براساس حسن نیت است؟
آیت الله العظمی مکارم شیرازی به قوانین موجود درباره شرایط همراه عقد اشاره کردند و گفتند: پرداخت از ثلث ماترک مرد به جای زمین، به زن، پرداخت نصف مال در طلاق، وکالت دادن برای طلاق در برخی موارد و همه پیش‌بینی‌هایی که برای رفع مشکلات شده است راهگشاست اما نباید قوانین اسلام را شکست زیرا در آن صورت هیچ قانونی معتبر نمی‌ماند. بنابراین با مشورت با مراجع می‌توان بدون نقص قوانین اسلام مشکلات را حل کرد.
ایشان از مجلسیان خواستند تا در شروع کار خود به مسایل مهم کشور از قبیل تورم، اشتغال و همچنین انرژی هسته‌ای بپردازند و از عجله در مطرح کردن مسائلی مانند حقوق زنان که نیاز به شور و مشورت و زمان طولانی دارد بپرهیزند.

برچسب ها :
captcha