اصلاحیهء دفتر معظم له در مورد درج مطالب بعضی از سایتها در مورد جمرات

اصلاحیهء دفتر معظم له در مورد درج مطالب بعضی از سایتها در مورد جمرات


دربعضی از سایتها مطالبی در مورد جمرات از قول حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی درج شده بود که متأسفانه خالی از اشتباه نبود.‌

از قول ایشان درج شده بود که دولت عربستان سعودی سه جمره را هفت جمره کرده است در حالی که ایشان گفته اند طرحی ریخته اند که برای هر جمره از جمرات سه گانه هفت شاخه قرار دهند که مجموع شاخه ها به هزار متر می رسد و تمام سنگها به واسطه شیبی که دارد به آن نقطه اصلی بریزد که این طرح هنوز عملی نشده است ولی این طرح به صورت مکتوب از طرف سازمان حج به معظم له رسیده است.

ایشان نیز پیشنهاد داده اند که اگر قرار است چنین طرحی اجرا شود لازم است از علمای کشورهای اسلامی دیگر دعوت کنند و به تنهایی در مورد مشاعر اسلامی تصمیم نگیرند. آیا این عاقلانه و عادلانه است که تنها گروهی از علمای حجاز بنشینند و در مورد مشاعر معظّمه مسلمانان تصمیم بگیرند؟ اگر تغییرات جزئی بخواهند بدهند، مهم نیست ولی در مورد تغییرات کلی باید با علمای اسلامی کشورهای دیگر مشورت نمایند. هر چه اکثریت علما یا نمایندگان آنها تصویب کردند، آن را انجام دهند.

بنابراین اگر مطالبی غیر از این نقل شده باید اصلاح گردد.

اما در حال حاضر یعنی امسال، هر جمره از جمرات سه گانه یک شاخه بیشتر ندارد منتها دیوار جمره توسعه یافته و حدود بیست و پنج متر شده اند که سنگ به آن می زنند و دو طرف آن پنجاه متر می شود و حوضچه بیضی دور آن نیز حدود چهل متر می باشد.

برچسب ها :
captcha