فلسفه سیاسی و اجتماعی حج را تنها مختص به حجاج بیت‌الله الحرام نیست

فلسفه سیاسی و اجتماعی حج را تنها مختص به حجاج بیت‌الله الحرام نیست


در بسیاری از عبادت‌های مسلمانان تنها جسم است که عبادت می‌کند ولی روح ندارد.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح روز چهارشنبه در خطبه‌های نماز عید قربان، فلسفه سیاسی و اجتماعی حج را تنها مختص به حجاج بیت‌الله الحرام ندانسته و آن را تأثیرگذار در جهان اسلام عنوان کردند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در خطبه‌های نماز عید قربان که در مدرسه امیر المومنین (ع) قم ایراد شد، با ابراز تأسف از وجود عبادت‌هایی بی‌روح در جهان اسلام گفت: در بسیاری از عبادت‌های مسلمانان تنها جسم است که عبادت می‌کند ولی روح ندارد. بعنوان مثال بزرگ‌ترین نماز جماعت جهان، نماز جمعه پیش از عرفات است. در این روز همه مسلمانان جهان که برای زیارت خانه خدا به عربستان آمده‌اند در مکه جمع می‌شوند. از نظر کمیت و کیفیت در جهان بی‌‌نظیر است ولی این نماز روح ندارد.

معظم له اضافه فرمودند: اگر از چنین نماز جمعه‌ای درست استفاده شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد جهان اسلام را تکان خواهد داد. ولی افسوس که خطبه‌های این نماز جمعه بی‌روح است، مطالبی کم اهمیت مورد بحث قرار می‌گیرد و مشکلات عظیم جهان اسلام مطرح نمی‌شود.

وی تجمع مسلمانان در مکه و برگزاری مراسم حج را موجب گسترده‌تر شدن عظمت اسلام و پیغمبر اکرم (ص) برشمردند و فرمودند: ما مسلمانان جهان علی‌رغم اینکه در مکه نیستیم ولی از عید قربان بهره می‌بریم و عید می‌گیریم.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه از تقوی به عنوان بزرگ‌ترین ذخیره جهان آخرت نام برده و خاطرنشان کردند:‌ تقوا دارای سلسله مراتبی است و هرچه انسان توفیق بیشتری در این راه کسب کند قربش به خداوند بیشتر می‌شود.

برچسب ها :
captcha