آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به احاطه صاحبان قدرت توسط چاپلوسان و مبالغه گویان هشدار دادند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به احاطه صاحبان قدرت توسط چاپلوسان و مبالغه گویان هشدار دادند.


افرادی که اسلام را به عنوان دینی خشونت گرا معرفی می‌کنند، در حق آن بی انصافی کرده و تهمت می‌زنند.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی روز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم نسبت به احاطه صاحبان قدرت توسط چاپلوسان و مبالغه گویان هشدار دادند.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه با اشاره به آداب معاشرت اسلامی فرمودند: معصوم علیه السلام می‌فرماید: اظهار محبت و دوستی به مردم نصف عقل است. عقل ایجاب می‌کند که در زندگی انسان تنها نماند و در برابر دشمنان از کمک مردم برخوردار شود.

ایشان با بیان سم پاشی‌های دشمنان که اسلام را دین خشونت معرفی می‌کنند گفتند: افرادی که اسلام را به عنوان دینی خشونت گرا معرفی می‌کنند، در حق آن بی انصافی کرده و تهمت می‌زنند.

در حالی که اسلام روی کوچک‌ترین مسایل اخلاقی دست گذاشته و آداب و رسوم دارد. اسلام دین محبت و دوستی است؛ پیام صلح و محبت به همه جهان می‌دهد. تا کسی با ما دشمنی نکند با او دشمنی نمی‌کنیم. اگر کسی حقوق ما را پایمال نکند در برابر او قیام نخواهیم کرد.

معظم له مرام و اصول اخلاقی اسلام را مد نظر قرار داده و گفتند: با همه می‌جوشیم و محبت داریم و به دیگران احترام می‌گذاریم. البته همه چیز باید بر روی اعتدال باشد، اگر از حد اعتدال خارج شد نتیجه‌ای معکوس می‌دهد.

ایشان خاطر نشان ساختند: بیش از حد عشق ورزیدن، اظهار دوستی کردن و چاپلوسی کردن بیرون رفتن از حد اعتدال است. افراد چاپلوس افراد خطرناکی هستند. به خصوص هنگامی که اطراف قدرتمندان را بگیرند که همیشه هم می‌گیرند. چاپلوسان، کارهای اشتباه آن‌ها را به عنوان یک پیروزی به آن‌ها نشان می‌دهند و نمی‌گذارند از واقعیت‌هایی که در جامعه است آگاه شوند. بارها این مسایل را تجربه کرده‌ایم که افراد چاپلوس وقتی اطراف قدرتمندان حتی روحانی و غیر روحانی و دولتی و غیر دولتی را می‌گیرند باعث گمراهی آن‌ها می‌شوند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: چاپلوسان افرادی دروغگو و افراطی هستند. مانند مبالغه‌هایی که برخی از شعرا در دوران گذشته می‌کردند. این چاپلوسی‌ها خطرناک است. محبت باید در حد اعتدال باشد.

برچسب ها :
captcha