انتقاد از اعتقادات افرادی که خود را جبری مسلک می دانند

انتقاد از اعتقادات افرادی که خود را جبری مسلک می دانند


اگر من مجبور باشم کار خوب انجام دهم و شما هم مجبور باشید کار بد انجام دهید، آن‌گاه نقش انبیا در این جهان چیست؟‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی چهارشنبه در مراسم سخنرانی تفسیر سوگند‌‌های قرآنی از دیدگاه‌ها و اعتقادات افرادی که خود را جبری مسلک می‌نامند به شدت انتقاد کردند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به آیه‌های قرآنی فرمودند: تعجب می‌کنم عده‌ای افراد هستند که برخی از آیات قرآن را مورد تأکید قرار می‌دهند و سایر آیات را نادیده می‌گیرند و بر همین اساس می‌خواهند یک مسلکی را ثابت کنند که اگر بتوانند ثابت کنند تمام دستگاه انبیا تعطیل خواهد شد.

ایشان خطاب به جبری مسلک‌ها فرمودند: اگر من مجبور باشم کار خوب انجام دهم و شما هم مجبور باشید کار بد انجام دهید، آن‌گاه نقش انبیا در این جهان چیست؟ آیا اینها آمده‌اند تا قضا و قدر الهی و جبر را تغییر دهند؟ شما که معتقد به جبر هستید بگویید پس فایده کتاب‌های آسمانی و تربیت چیست؟

ایشان افزودند: خداوند در قرآن به چه کسانی بشارت می‌دهد و چه کسانی را برحذر می‌کند؟

معظم له در ادامه در پاسخ شبهه‌ای درباره تنافی میان ترک اولی و عصمت پیامبران (ع) و امامان (ع) ، ترک اولی را برای پیامبران (ص) و معصومین (ع) غیرممکن ندانستند و توضیح دادند: ترک اولی گناه نیست، بلکه ترک اولویت‌ها در کارهاست. همان‌گونه که برخی از پیامبران مانند حضرت یونس، حضرت یعقوب و حضرت آدم ترک اولی کردند و خداوند نیز آنها را مورد عتاب قرار داد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز شب در خودسازی انسان‌ها تصریح کردند: نماز شب یک کیمیا برای دل انسان‌ها است. نماز شب از انسان در برابر آلودگی‌ها و گناهان روز حفاظت می‌کنند. پیامبراسلام (ص) دلیل اصلی مقام خلیفه ‌اللهی حضرت ابراهیم (ع) را همین نمازهای شب او عنوان کردند.

برچسب ها :
captcha