رهنمودهای مهم آیت الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به مداحان و هیئات مذهبی به مناسبت ایام محرم

رهنمودهای مهم آیت الله العظمی مکارم شیرازی خطاب به مداحان و هیئات مذهبی به مناسبت ایام محرم


مداحان نقش مهمی در تاریخ اسلام داشتند آنها می‌توانند اهداف امام حسین(ع) را در قالب شعر در میان دل‌های مردم مخصوصا جوانان جاری و احساسات عاشورایی را بسیج کنند.‌

آیت الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: عاشورا سرمایه‌ی عظیم و گرانبهایی است که در اختیار ماست و هر سرمایه‌ی مهمی آفت‌هایی دارد که باید عاشورا را از آفت‌هایی که کم کم به سوی آن می‌رود مصون داشت.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در همایش عاشوراییان قم که با حضور مداحان، شاعران و روسای هیات‌های مذهبی در سالن اجتماعات دارالشفای قم برگزار شد با بیان اینکه انقلاب اسلامی در ایران در سایه‌ی عاشورا به ثمر رسید، خاطر نشان کرد: چیزی که به انقلاب شتاب و قوت داد عاشورای امام حسین (ع) بود.

معظم له خاطرنشان کردند: مداحان نقش مهمی در تاریخ اسلام داشتند آنها می‌توانند اهداف امام حسین(ع) را در قالب شعر در میان دل‌های مردم مخصوصا جوانان جاری و احساسات عاشورایی را بسیج کنند.
وی در خصوص نحوه‌ی کار مداحان، گفت: سخنان و شعرها باید مستند باشد و شان امام حسین(ع) و اصحابش در محتوای اشعار حفظ شود.
ایشان با تاکید بر پرهیز از غلو در اشعار و مدایح، اظهار داشتند: در گوشه و کنار، تعبیراتی به گوش می‌رسد که خیلی زننده است مثلا می‌گویند: لااله الا فاطمه یا لااله الا زینب و اگر کسی که این سخنان را می‌گوید بفهمد چه می‌گوید در آن مجلسی که نشسته، اگر در استکانی چای بخورد باید آن استکان را آب کشید.
معظم له ادامه دادند: این تعابیر دو عیب بسیار بزرگ دارد یکی اینکه خلاف تعلیمات اسلام است و دیگر اینکه اگر به گوش دشمنان برسد می‌گویند شیعیان کافرند، ممکن است کسانی که این سخنان را می‌گویند مفهوم آنها ندانند و وظیفه‌ی پیشکسوتان و سخنرانان است که این افراد را راهنمایی کنند.
وی هم‌چنین با انتقاد از اسامی که بر روی هیات‌های عزاداری است، گفت: نباید اسامی هم‌چون هیات دیوانگان حسین بگذاریم و می‌توان به جای آن عاشقان یا خادمان حسین بگذاریم.
وی خاطر نشان کرد: واعظان و مداحان نباید با این بیان که هر گناهی در طول سال انجام دهید در ایام عاشورا شسته می‌شود، چراغ سبز گناه به مردم نشان دهند .
ایشان همچنین فرمودند: در مجالس عزاداری از در آوردن پیراهن خودداری کنید، چون اگر زنان ناظر باشند گناه است و دیگر اینکه در زمانی هستیم که فیلم‌ها به ماهواره‌ها داده و پخش می‌شود و در این برهه از زمان به مصلحت ما نیست.
معظم له، بر خودداری از آسیب به بدن‌ها در مجالس عزاداری، رعایت زمان نماز توسط مداحان و واعظان، پرهیز از تقلید برخی از آهنگ‌های نامناسب در سبک مدایح، پرهیز از روضه‌های سخت توسط مداحان و واعظان و احترام به پیشکسوتان و استفاده از تجربه‌ی آنها تاکید و خاطر نشان کردند: نباید مجالس طوری باشد که مردم مخصوصا جوانان خسته شوند زیرا گروهی هستند که می‌خواهند با عکس‌ها، مجله‌ها و مجالس بدآموز جوانان را از دین، مکتب و امام حسین جدا کنند.
وی بر تقویت نظام، رهبری و مرجعیت در مجالس مذهبی تاکید و تصریح کرد: دشمن تمام قدرتش را برای نابودی اسلام به کار گرفته و فعالیت می‌کند و باید با تقویت رهبری و مرجعیت به مقابله با دشمنان رویم چنانکه پیروزی شیعه در عراق مرهون مرجعیت بود.
ایشان در پایان با بیان اینکه عشق به امام زمان(عج) باید در همه مجالس به عنوان یکی از اساسی‌ترین مطالب زنده نگه داشته شود، از بهره مداحان و واعظان از شخصیت اخلاقی امام حسین(ع) در زندگی فردی تاکید کرد.

برچسب ها :
captcha