پیامدهای استعماری اجرای سند 2030 در نظام آموزشی کشور از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

پیامدهای استعماری اجرای سند 2030 در نظام آموزشی کشور از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی


سند2030 ؛ تعهدنامۀ الزام آور / نفوذ نرم و سلطه بر نظام آموزشی کشور با سند 2030 يونسكو / اجرای بی سروصدای سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس کشور؟! / برابری جنسیتی؛ به بهای خشونت جنسی / سند2030، اسلحه ای برای استحاله فرهنگی دانش آموزان / حذف آموزه های دینی و قرآنی از کتاب های درسی /حذف جهاد و شهادت از کتب درسی / باوجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، حرف زدن از سند 2030 بی معناست‌

ما در زمانی زندگی می کنیم که وسایل انحراف از هر زمانی بیشتر است؛[1] در این میان دشمن تمام توان و سرمایه خود را به کار گرفته تا از طریق گسترش فساد و آسیب های اجتماعی به اعتقادات و باورهای دینی، به این نظام اسلامی ضربه وارد کند.[2] از جمله دشمنان به آموزش و پرورش چشم دوخته اند تا بتوانند اهداف و برنامه های خود را محقق کنند،[3] که سند ۲۰۳۰ یکی از همین برنامه ‌ها است.

طی صحبت هایی که با برخی از مسئولان درباره سند ۲۰۳۰ انجام شد مشخص شد، متاسفانه برخی از مسئولان مطالعه و اطلاعات کافی درباره متن این سند نداشته و به خوبی و به اندازه کافی مطالعه نکرده اند در حالی که ما این سند را بیشتر مطالعه و بررسی کرده ایم.[4]

لذا با توجه به مطرح بودن بحث سند ۲۰۳۰ و اینکه این سند خانواده و فرزندان را هدف گرفته است پیرامون این سند باید توضیحاتی داده شود.[5] البته هدف از بیان این مطالب جسارت به کسی نیست بلکه بیان توضیحاتی درباره این سند است تا ملت و مسئولان وظیفه خود را درباره آن بدانند.[6]

سند2030 ؛ تعهدنامۀ الزام آور

در سال ۲۰۱۵ عده ای از سران کشور ها که سردمداران آن دولت های زورمند بودند و عده ای که جزو اقمار آنها محسوب می شوند، نشستند و تصمیماتی گرفتند[7] و در اولین مادّه آن که به عنوان مقدمه است گفتند: ما رؤساى دولت ‌ها و کشور ها و نمایندگان عالى رتبه که به مناسبت هفتادمین سالروز تاسیس سازمان ملل متحد از ۲۵ تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۵ در مقرّ آن در نیویورک گرد هم آمده‌ ایم، در مورد اهداف جدیدى براى توسعه پایدار توافق کردیم؛ که به معنای تعهد و الزام است.[8]

ماده دوم این سند مى‌گوید ما به نیابت از مردمى که به آن ‌ها خدمت مى‌کنیم در مورد مجموعه ‌اى از اهداف جامع، فراگیر و مردم محور جهانى و دگرگون کننده تصمیمى تاریخى اتخاذ کرده ‌ایم. سپس اضافه مى‌کند ما متعهد مى‌شویم که براى تحقق کامل این دستور تا سال ۲۰۳۰ بدون وقفه تلاش کنیم. از این رو معلوم می شود سند ۲۰۳۰ عهدنامه است، این سند داراى ۵۹ بند و ۱۷ هدف است.[9]

تأمل در سند2030 نشان می دهد، تنظیم کنندگان و تصویب کنندگان اولیه سند، یعنی کشورهای سلطه گر و هم پیمانان آنان، عنوان های قابل تأملی برای اجرا و گسترش این سند مطرح کردند مبنی بر توسعه پایدار و دگرگونی جهان، عناوین جالب و جذاب را برای طرح های شوم خود برمی گزینند تا افکار و نظرها را جلب طرح های خود کنند تا آن را به خورد ملت ها دهند. البته شیوه دولت های استکباری همین است که برای پیاده سازی اهداف خود طرح هایی را تنظیم می کنند و به هر شیوه ای که شده است سایر ملت ها را مجبور به پذیرش و اجرای آن می کنند.[10]

نفوذ نرم و سلطه بر نظام آموزشی کشور با سند 2030 يونسكو

یونسکو که بخش فرهنگی سازمان ملل به شمار می رود، متولی اصلی سند2030 است، همواره دولت های سلطه گر جاسوس هایی در یونسکو و سایر نهادهای جهانی به نام کارمند و کارشناس داشته و دارند.[11]وقتی این سند را پذیرفتیم باید گزارش سالانه تمام امور را به آنها بدهیم، آنها مثلاً 120 سوال درباره تمام شئون کشور مطرح می کنند و می گویند پاسخگو باشید، اگر پاسخ دروغ بگوییم واویلا و اگر راست بگوییم از تمام شئون کشور با خبر می شوند، و چه جاسوسی ای از این بهتر؟ جاسوسی آشکار، در حقیقت سند ۲۰۳۰، راه جاسوسی غربی ها در شئون کشور است.[12]

از مقدمه این سند مشخص می شود، برنامه های آموزشی یکی از مهم ترین موضوعات این عهدنامه است. در واقع در زمینه های آموزشی، دامی حساب شده برای ملت های جهان است تا آنها را زیر سلطه بگیرند و فرهنگ و مذهب آنها را دگرگون کنند.[13]

اجرای بی‌سروصدای سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس کشور؟!

به ما خبر می‌ رسد که در برخی مراکز سند ۲۰۳۰ در حال اجرا است که به طور کلی مبانی دینی و مذهبی را در بین فرزندان ما خراب می‌ کند.[14]

حال سوال ما از مسئولان این است که با وجود اینکه تغییرات در کتب درسی ایجاد کرده اید و اخباری هم از اجرای برخی برنامه ها در مدارس پیرامون این سند می رسد، چرا این سند را پنهانی اجرا کرده اید؟[15] به راستی چرا این سند بدون سروصدا به آموزش و پرورش داده شده و چند کارگروه نیز برای آن انتخاب و گفته شده در برخی جاها نیز اجرا شده[16]چرا بالا دستی ها را خبر نکردید برای اجرای برنامه ای که برای ۱۵ سال نقشه می کشند، چنین برنامه ای باید به اطلاع سایر دستگاه ها می رسید.[17]

متولی اصلی آن شورای انقلاب فرهنگی است. بنده با چند عضو این شورا صحبت کردم، ولی از ماجرا خبری نداشتند. و بالاتر از آن، چرا رهبری را در جریان نگذاشتید.[18] هم چنین باید به اطلاع مجلس هم باید می رسید و مجلس شورای اسلامی بررسی می کرد.[19]

برابری جنسیتی؛ به بهای خشونت جنسی

در هدف چهارم سند 2030، تضمین آموزش با کیفیت، برابر و فراگیر، ترویج فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه، و در هدف پنجم سند، دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران مطرح شده است.[20]

هم چنین در بند هشتم این سند آمده است ما به جهانی می اندیشیم که... در آن همه زنان و دختران به صورت همه جانبه تساوی جنسیتی را درک کنند و همه موانع حقوقی، اجتماعی و اقتصادی موجود بر سر توانمندسازی آنان از سر راه برداشته شود.[21]

تأمل در این فرازها نشان می دهد روح حاكم بر اين سند و پيام اصلى آن آزادى مطلق انسان و تساوى جنسیتی زن و مرد به نحو مطلق است و هرگونه تمايز، استثنا يا محدوديت بر اساس جنسيت، تبعیض شمرده می شود. یعنی با توجه به اين سند، هر گونه تفاوت طبیعی و فطری زن و مرد تبعيض تلقى مى‏گردد، و بايد از ميان برداشته شود!

بنابراین و در راستای تحكيم تفكر «تشابه زن و مرد» و تواناتر شدن زنان براى فعاليت ‏هاى اجتماعی و[جنسی] ، تسهيلاتى نظير پيشرفت‏ هاى پزشكى جهت كنترل باردارى، قانونى و رايگان شدن سقط جنين و... مطرح می شود[22] که پيامدهاى مستقيم و غير مستقيم اخلاقى و اجتماعى زيادى از جمله بالا رفتن خشونت و آزار جنسى علیه زنان و دختران، به همراه دارد.[23]

لیکن اسلام به جای تساوی جنسیتی، طرفدار عدالت جنسی در اجتماع است؛[24] زیرا بر مبنای تفاوت هاى جسمى و عاطفى كه ميان زن و مرد وجود دارد تفاوت هائى از نظر مسئوليت هاى اجتماعى ديده مى‏شود.[25]

از این رو طرح ادعای رفع موانع حقوقي، اجتماعي واقتصادي براي دستيابي به تساوي جنسيتي براي زنان و دختران و تضمين آموزش با کيفيت و برابر، کاملا مغاير با شرع و فرهنگ اسلامي کشور است.[26]

سند2030، اسلحه ای برای استحاله فرهنگی دانش آموزان

مهم ترین بخش شخصیت افراد در دوره ای شکل می گیرد که آموزش و پرورش متصدی آن است، و نوع تعلیم و تربیت و برنامه ریزی های نظام اسلامی می تواند نسل آینده این کشور را نسلی متعهد و کارآمد بار بیاورد.[27]

از سوی دیگر ما کشوری دارای سابقه درخشان تمدن، دارای مذهب، دارای نظام اسلامی و فرهنگ خاص خود هستیم.[28]

لذا باید مراقب بود چرا که سند ۲۰۳۰ پوششی برای انتقال فرهنگ غربی است. این برنامه، آسیب بی سر و صدا در لباس خدمت است؛آنها می خواهند به نام خدمت به بشریت، ضربه های خود را وارد کنند؛ بنابراین وزیر آموزش و پرورش باید مراقب افراد نفوذی هم باشد، تا نتوانند آسیبی به تشکیلات با ارزش آموزش و پرورش وارد کنند.[29]

حذف آموزه‌ های دینی و قرآنی از کتاب‌ های درسی

بسیاری از مواد این سند با مذهب و نظام ما سازگار نبوده و این مسئله شوخی بردار نیست، ۲۰۳۰ سندی به تمام معنا سکولار، مادی گرایانه و منهای مذهب است، چنین سندی نمی تواند با تشکیلات نظام جمهوری اسلامی هماهنگ باشد.[30]

البته آقایان می گویند هنگام پذیرش این سند زیر آن نوشته ایم تا جایی این سند را قبول داریم که با فرهنگ و مذهب ما سازگار باشد، این را نوشته اند و در نامه ای که به امضای سه وزیر نوشته شده به خدمت رهبری ارسال کردند و رونوشت آن را برای ما ارسال کردند. گویا به این نکته توجه نکردند که آنها می گویند شرایط شما را تا جایی می پذیریم که بر خلاف روح سند نباشد، حال آنکه مملکت مذهبی و دارای شرایط و فقه خاص هستیم، این تشکیلات ما با روح سند سکولار سازگاری ندارد چه طور این مسائل را قبول کنند. تنظیم کنندگان این سند معتقد هستند شروط در ذیل این سند تا جایی اعتبار دارد که با روح این سند مخالفت نداشته باشد، آنها می گویند این شرط مذهب، فرهنگ و نظام بر خلاف روح سند است.[31]

هم چنین معنی الفاظ بر اساس تفسیر خودشان است؛ به عنوان مثال واژه خانواده شامل خانواده معمولی و هم جنس گراست، یا می گویند واژه خشونت بسیاری از کارهای مذهبی شما را شامل می شود؛[32] سند را خودشان می نویسند، طبیعتاً الفاظ را نیز خودشان تفسیر می کنند، معانی را خودشان می گویند و اگر تخلف کنیم از چیزی که پذیرفته ایم تخلف کرده ایم.[33]

بی جهت نیست که سند ۲۰۳۰ مبانی دینی نسل آینده را هدف گرفته است؛[34] حال آنکه اگر تعهد اخلاقی و دینی در میان نباشد، نیروی انسانی هم کارایی ندارد، بنابراین باید علم و ایمان در کنار هم پرورش پیدا کنند و اگر غیر این باشد کار خراب می شود.[35]

اخیرا شنیده شده که مساله تعلیمات قرآنی در کتب درسی کاهش پیداکرده است، اگر دست هایی می خواهند سند ۲۰۳۰ را اعمال کنند باید هوشیار باشیم و مقابله کنیم، نباید اجازه داد مسائل قرآنی در دروس مدارس کاهش پیدا کند. امیدواریم همه در اینگونه مسائل به هوش باشند.[36]

حذف جهاد و شهادت از کتب درسی

در سند2030 اگر گفته می شود خشونت در جامعه بشری نباید وجود داشته باشد، یعنی جهاد، شهادت و بسیج نباید وجود داشته باشد[37] در واقع سیاستگذاران سند 2030، سپاه و بسیج ما را هم خشن می دانند؛ زیرا مفسر این الفاظ خود آنان هستند[38]و با این کار دست و پای ما را می بندند.

حقیقت آن است که آنها از روحیه جهاد و شهادت می ترسند و در صدد حذف فرهنگ جهاد و شهادت، از مملکت و نظام ما هستند که در صورت تحقق این مسأله نظام اسلامی آسیب پذیر می شود.[39]

چیزی که توانست ما را حفظ کند اعتقادات مذهبی است که اگر نبود در دفاع مقدس پیروز نمی شدیم، حضرت امام از سرمایه اعتقاد مذهبی استفاده و مردم را بسیج کردند، برای بقای انقلاب این سرمایه نباید تضعیف شود که اگر ضعیف شود نمی توانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم.[40] و در آن صورت، دشمنان فوری گزینه هایی که روی میز یا زیر میز دارند را اجرایی می کنند و به ما حمله می کمند، با این وجود چرا برخی از مسئولان از این نکته غافل هستند، در صورتی که باید از همان ابتدا جوانان را با فرهنگ جهاد و شهادت آشنا کرد. [41]

رهبر بزرگوار انقلاب نیز فرمودند که در کتاب های درسی، مسئله جهاد و شهادت در حال کمرنگ شدن است؛ پس معلوم شد که درس های مرتبط با فرهنگ جهاد و شهادت دارد از کتب درسی حذف می شود ؛ این یعنی سند ۲۰۳۰ در حال اجرا شدن است. آنگونه که برخی مسئولان می گویند این سند تحت مطالعه نیست بلکه در حال اجرا شدن است.[42]

سخن آخر: (باوجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، حرف زدن از سند 2030 بی معناست)

آیا شرافت انسانی اجازه می دهد کشوری که از بند استعمار آزاد شده دوباره در چنگال استعمار گرفتار شود؟ آنهایی که می گویند بنشینیم با آنها (غربی ها) صحبت کنیم، معنایش این است که بنشینیم و فرمان تسلیم دربرابر دشمن را امضا کنیم؛ بله بنشینیم، اما مصالح مان را در نظر بگیریم، نه اینکه آنها دیکته کنند و ما امضا کنیم. حال آنکه سند ۲۰۳۰ نمونه ای از نقشه های استعماری غرب است؛ آنها این سند را فرستادند و می گویند امضا کنید؛ باید بگوییم شما چه حقی دارید برای آموزش و پرورش و مسائل فرهنگی ما سند تنظیم کنید تا ما امضا کنیم؟[43]

به راستی آیا باید بنشینیم دیگران درباره ۱۵ سال، درباره تمام شئون زندگی تصمیم بگیرند؟ با آنکه می توانیم آنها را نپذیریم چرا بپذیریم و قبول کنیم؟ در حالی که ما باید براساس فرهنگ خود عمل کنیم،[44] و البته برای تحول آموزشی برنامه داریم، و برنامه تحول آموزشی، [سند تحول بنیادین آموزش و پرورش] وجود دارد، آیا این امر پذیرش نظام سلطه نیست؟[45]

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir

منبع: بیانات معظم له


[1] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان قم، 16/2/1397.

[2] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار وزیر آموزش و پرورش،28/7/1397.

[3] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان قم، 16/2/1397.

[4] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[5] همان.

[6] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.

[7] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[8] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.

[9] همان.

[10] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[11] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.

[12] همان.

[13] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.

 [14] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان قم،17/2/1397.

[15] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[16] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.

[17] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[18] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.

[19] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[20] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.

[21] همان.

[22] فصلنامۀ کتاب نقد، ش29، ص 26.

[23] دائرة المعارف فقه مقارن، ج‏1، ص84.

[24] يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، ص463.

[25] همان، ص464.

[26] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.

[27] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار وزیر آموزش و پرورش،28/7/1397.

[28] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[29] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار وزیر آموزش و پرورش،28/7/1397.

[30] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[31] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.

[32] همان.

[33] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[34] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان قم، 16/2/1397.

[35] همان.

[36] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف،19/1/1397

[37] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[38] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.

[39] همان.

[40] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار وزیر آموزش و پرورش،26/1/1397.

[41] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[42] همان.

[43] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای ستاد مردمی بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،9/3/1397.

[44] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت، شبکه سه سیما،4/4/1396.

[45] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1/3/1396.

captcha