هیچ دو کشوری اشتراکات دینی، اجتماعی و سیاسی ایران و عراق را ندارند

هیچ دو کشوری اشتراکات دینی، اجتماعی و سیاسی ایران و عراق را ندارند


وجود حوزه های علمیه قوی در نجف اشرف و قم از دیگر عوامل پیوند دو کشور است، بسیاری از علمای ما در نجف تحصیل کرده و بسیاری از علمای عراق در قم تحصیل کرده و می کنند، در حال حاضر هم این ارتباط و تعامل برقرار است‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار سفیر عراق در کشورمان، با تاکید بر این که مشترکات دو کشور و دو ملت عمیق، دیرینه و ناگسستنی است، تصریح کردند: مذهب یکی از مهم ترین و قوی ترین عوامل پیوند است که دو کشور را به هم نزدیک کرده است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: در دنیا دو کشوری مثل ایران و عراق پیدا نمی‌شوند که از جهات مختلف اشتراکات مذهبی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با هم داشته باشند و این مساله دلیل محکمی است بر توسعه و تحکیم روابط در عرصه های مختلف.

ایشان عاشورا و راهپیمایی باشکوه اربعین را از دیگر عوامل نزدیکی دو ملت عراق و ایران دانستند و گفتند: امامان شیعه در عراق مدفون هستند، قلوب ما در کشور شما است و لذا جدایی بین دو کشور و دو ملت ممکن نیست.

معظم له اضافه کردند: وجود حوزه های علمیه قوی در نجف اشرف و قم از دیگر عوامل پیوند دو کشور است، بسیاری از علمای ما در نجف تحصیل کرده و بسیاری از علمای عراق در قم تحصیل کرده و می کنند، در حال حاضر هم این ارتباط و تعامل برقرار است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کردند: دشمنان برای جدایی و تفرقه بین دو کشو و دو ملت تلاش می کنند، رجال و مسؤولان دو کشور هوشیار هستند و بحمدلله در این موضوع جای نگرانی نیست.

ایشان یادآورشدند: جوانان بسیاری از شیعیان در سوریه و عراق در مقابل تکفیری ها به میدان رفتند و شر آنها را دفع کردند؛ جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص نقش مهمی را ایفا کرد.

معظم له در ادامه بر لزوم هوشیاری مسؤولان و دولتمردان دو کشور نسبت به فتنه های دشمنان و معاندان تاکید کردند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه سفر رؤسای جمهور ایران و آمریکا به عراق پرداختند و گفتند: در حالی که رییس جمهور آمریکا دزدانه و شبانه به عراق سفر می کند، رییس جمهور ایران اسلامی در روز روشن به کشور عراق می رود و در میان مردم به زیارت بارگاه نورانی ائمه(ع) می رود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت عراق و دعا برای حل مشکلات این کشور مهم اسلامی، اظهار داشتند: امیدواریم آینده عراق از جمیع جهات بهتر از امروز باشد، در واقع آنچه سبب ناراحتی و نگرانی مردم عراق می شود اسباب نگرانی ما نیز هست و در مقابل هر آنچه شما را شاد می کند ما نیز از آن شاد می شویم.

captcha