باید از وسائل روز برای نشر فرهنگ اسلامی استفاده کرد

باید از وسائل روز برای نشر فرهنگ اسلامی استفاده کرد


دشمنان فعلا اسلام را مزاحم منافع نامشروع خودشان در منطقه می‌دانند. بنابر این کمر به شکستن اسلام و مسلمین بسته‌اند و ما نباید حالت انفعالی و یأس به خودمان بگیریم.‌


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای سیاستگزاری ویکی شیعه ضمن تشکر از خدمات این شورا فرمودند: این کار ابداع و ابتکار خوبی است و به یقین تاثیر فراوانی خواهد داشت، هر چند به نظر می رسد که هنوز در اول راه است و تا رسیدن به نهایت راه فاصله زیادی هست، و این فاصله به زودی طی خواهد شد.

ایشان افزودند: هر روز مسائل جدیدی پیش می‌آید و باید ابتکارات تازه‌ای داشته باشید و مسائل تازه‌ای و هیچ وقت این راه پایانی ندارد.

معظم له با اشاره به این که ما باید پابه پای زمان جلو برویم، فرمودند: هر روز یک وسیله تازه‌ای ابتکار و اختراع می‌شود و ما نباید اجازه بدهیم که این وسیله فقط در اختیار دیگران باشد. ما پیش‌گام باشیم و این وسیله را قبل از آنکه آنها استفاده کنند، استفاده کنیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با ذکر نمونه ای تاریخی از دوران پیغمبر گرامی اسلام افزودند: در تاریخ آمده است زمانی که پیغمبر اکرم مشغول یکی از غزوات بودند به ایشان خبر دادند که در طائف سلاح تازه‌ای پیدا شده، فرمودند فورا بروید و از آن سلاح تهیه کنید و بیاورید. معنای آن این است که برنامه اسلام این بوده است که از سلا‌ح‌های تازه در مبارزه با دشمن همیشه استفاده می‌شود.

ایشان خاطرنشان ساختند: متاسفانه بعضی‌ها هر چیز تازه‌ای که پیدا می‌شد با آن مخالفت می‌کردند. حتی بلندگو که پیدا شده بود می‌گفتند این بوق شیطان است.

معظم له مخالفت با نوآوری را در اثر تحریف معنی بدعت دانسته و افزودند: چیزی از بدعت در ذهن آن‌ها بوده و آن را به صورت غلط بر هر چیز نو و جدیدی تطبیق می‌کردند. بدعت در واقع این است که احکام تازه‌ای بیاورند، در حالی که اینها ابزار تازه است نه احکام تازه.

ایشان افزودند: ما باید از ابزار جدید استفاده کنیم و بهترین استفاده ما باید از اینها باشد. هواپیما آمده است ما باید از آن استفاده کنیم. به هر حال استفاده از ابزار نوین یک وظیفه ماست و بدون تعصب باید بین ابزار و احکام فرق بگذاریم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه دشمنان از هر وسیله ای که دارند استفاده می کنند، فرمودند: دشمنان فعلا اسلام را مزاحم منافع نامشروع خودشان در منطقه می‌دانند. بنابر این کمر به شکستن اسلام و مسلمین بسته‌اند و ما نباید حالت انفعالی و یأس به خودمان بگیریم.

ایشان ادامه دادند: ما باید در مقابل دشمنان بایستیم، چون معارف اسلام قوی است و منطق آنها ضعیف، بنابر این ما می‌توانیم به صورت «کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة» بر آنها پیروز شویم، چون منطق‌ ما و معارف ‌ما قوی است و حرف حساب برای زدن داریم ولی آنها کارشان تخریب است.

ایشان با تأکید بر اینکه سرمایۀ د شمنان غالباً دروغ و تهمت است فرمودند: به عنوان مثال در مسئله تحریف کتاب الله هر چه ما گفتیم تفسیر نمونه را ببینید چقدر راجع به عدم تحریف قرآن [ بحث کرده است]، ما در کتاب انوار الاصول را ببینید چه بحث مناسبی [کرده‌ایم]. برای شما که بحث نکرده‌ایم برای خود و شاگردانمان بحث کرده‌ایم. و در کتاب‌های دیگر. ولی باز هم تکرار می‌کنند که شما قائل به تحریف هستید. پیداست اینها مغرضند و تکرار می‌کنند. سرمایه‌شان هم غالبا دروغ و تهمت است و هیچ باک ندارند از هر دروغی، از هر تهمتی.

ایشان با اشاره به لزوم پاسخگویی به شبهات با ادبیات صحیح فرمودند: چون ادبیات زشت سبب سقوط می‌شود. اخیرا اهل سنت درباره شیعیان نوشته اند و عداوت عجیبی پیدا کرده‌اند چون شیعه‌ در عراق و در سوریه و در ایران جلو افتاده است و حرف اول را می‌زند این‌ها خیلی به فحاشی افتاده‌اند و این ادبیات را هر کسی بفهمد متنفر می‌شود.

معظم له تأکید کردند: در ذکر شبهات و سخنان مخالفین باید به مقدار لازم پرورش داده شود. شبهه حالت تخریبی دارد و ما نیاییم و یک شبهه را حسابی شرح و بسط بدهیم و بعد بخواهیم جواب بدهیم. به مقدار لازم که خیانت نباشد ذکر می‌کنیم. فشرده ولی پاسخ باید سازنده و مستدل و مسلط بوده باشد. شبهه تخریبی است و نباید بگذاریم مسلط شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ضمن آرزوی توفیق برای شورای ویکی شیعه خاطرنشان ساختند: خبررسانی حرف اول را می‌زند. من از ویکی شیعه خبر نداشتم. شما باید خبررسانی وسیع و گسترده داشته باشید تا همگان بدانند که ویکی‌شیعه میتواند مرجعی‌ برای‌‌ حل مسائل باشد.

دعا می‌کنم برای موفقیت‌تان، فکر خوبی کردید و زحمت خوبی می‌کشید و ان شاء الله نتیجه خوبی هم می‌گیرید.

captcha