انقلاب اسلامی ایران نقش شیعه را در علوم اسلامی پر رنگ‌تر کرده است

انقلاب اسلامی ایران نقش شیعه را در علوم اسلامی پر رنگ‌تر کرده است


غربی‌ها طی دهه‌های اخیر شیعیان را جدای از دیگر مذاهب مورد مطالعه قرار می‌دهند و با نگاه به تاثیرگذاری شیعیان، بی‌مهری شدید نسبت به منابع و علمای شیعه در مطالعات اسلامی و قرآنی دارند.‌

یکی از پژوهشگران حوزوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نقش شیعه را در علوم اسلامی پر رنگ‌تر کرده است، گفت: غربی‌ها طی دهه‌های اخیر شیعیان را جدای از دیگر مذاهب مورد مطالعه قرار می‌دهند و با نگاه به تاثیرگذاری شیعیان، بی‌مهری شدید نسبت به منابع و علمای شیعه در مطالعات اسلامی و قرآنی دارند.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی اعتصامی عصر امروز در نشست کمیسیون تاریخ_مستشرقان کنگره بین‌المللی نقش شیعه در تولید و گسترش علوم اسلامی که در سالن جلسات اویس قرنی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه در دنیای غرب به شیعیان و علمای مذهب شیعه توجه نمی‌شود، اظهار کرد: با توجه به سابقه طولانی مطالعات اسلام پژوهشی مستشرقان، ویژگی نگاه غیر مسلمانان به میراث علمی شیعیان اهمیت بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه مستشرقان یک اصلاح عمومی در جهان اسلام است، اضافه کرد: مطالعات انجام گرفته در مورد مستشرقان با رویکرد انتقادی دنبال شده به همین علت کمتر با نگاه عدالت‌گرایانه به موضوع‌های مرتبط با مستشرقان پرداخته شده است.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: هیچ اثر مستقیمی که در مورد نقش عالمان شیعه در پیشرفت علوم اسلامی باشد نداشته‌ایم اما برخی از موارد محدود وجود دارد که باید در راستای تقویت آن‌ها گام برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه نقش عالمان بزرگ شیعه در حوزه‌های علوم اسلامی باید مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: جایگاه اهل‌بیت(ع) و پیروان ایشان از دیدگاه مستشرقان مورد بررسی قرار گرفته و مستندات لازم جمع‌آوری شده است اما همچنان در این عرصه نیازمند فعالیت‌های گسترده هستیم.

اعتصامی یادآور شد: برای بررسی نقش شیعه در پیشبرد علوم اسلامی مقالات مختلفی از مستشرقان جمع‌آوری شده است اما تاکنون این مقالات به صورت جامع گردهم‌آوری نشده است.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های منبع‌شناختی و مبنایی در بررسی نقش عالمان شیعه در حوزه علوم اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: گاهی با بی‌توجهی نسبت به منابع بزرگ شیعی و احادیث و روایات ضربه بزرگی به پژوهش‌های خود وارد می‌کنیم درحالی‌که اهل‌بیت(ع) منبع حدیث هستند و باید از آموزه‌های این بزرگواران استفاده کنیم.

اعتصامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نقش شیعه را در علوم اسلامی پر رنگ‌تر کرده است، گفت: غربی‌ها طی دهه‌های اخیر شیعیان را جدای از دیگر مذاهب مورد مطالعه قرار می‌دهند و با نگاه به تاثیرگذاری شیعیان، بی‌مهری شدید نسبت به منابع و علمای شیعه در مطالعات اسلامی و قرآنی دارند.

captcha