تدوین تفاسیر برجسته قرآنی از دستاوردهای شیعیان در حوزه علوم اسلامی است

تدوین تفاسیر برجسته قرآنی از دستاوردهای شیعیان در حوزه علوم اسلامی است


نوآوری‌های کلامی، تدوین تفاسیر برجسته، بیان اصول تفسیر باطنی و عرفانی توسط امام صادق(ع) و تدوین علم نحو از جمله دستاوردهای شیعیان در حوزه علوم اسلامی است‌

یکی از اساتید جامعه‌المصطفی‌العالمیه گفت: نوآوری‌های کلامی، تدوین تفاسیر برجسته، بیان اصول تفسیر باطنی و عرفانی توسط امام صادق(ع) و تدوین علم نحو از جمله دستاوردهای شیعیان در حوزه علوم اسلامی است.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین محمدی عصر امروز در نشست کمیسیون تاریخ_مستشرقان کنگره بین‌المللی نقش شیعه در تولید و گسترش علوم اسلامی که در سالن جلسات اویس قرنی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، در ارائه مقاله تحلیل و بررسی نقش عالمان شیعه در گسترش علوم اسلامی در دائره‌المعارف قرآن لیدن اظهار کرد: در بسیاری از مقالات این دائره‌المعارف از آموزه‌های اهل‌بیت(ع) استفاده شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از علمای مذاهب مختلف بر نقش عالمان شیعه در پیدایش علوم اسلامی اذعان دارند، اضافه کرد: قم و عراق به‌عنوان پایگاه شیعه، شیعه رسم الخط قرآن کریم، شیعه و قرائت قرآن کریم، شیعه و تدوین فرهنگ لغات و شیعه و گسترش علم کلام از جمله مباحثی است که در دائره‌المعارف قرآن لیدن مورد بررسی قرار گرفته است.

این استاد جامعه‌المصطفی‌العالمیه از نقش عالمان شیعه در تفسیر قرآن کریم یاد کرد و گفت: مستشرقان و علمای غربی نیز در منابع و آثار خود از تاثیرگذاری این افراد در حوزه تفسیر قرآن کریم نام برده‌اند.

وی به ظهور فقه مقارن، توانایی فقها در حوزه کلامی، پایه‌ریزی اصول فقه و توجه گسترده به ترویج و تفسیر قرآن کریم به‌عنوان نتیجه تلاش‌های شیعیان در حوزه‌های علوم اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: در مقاله پیدایش تفسیر صوفیانی تصریح می‌شود که آرای تفسیری ملاصدرا از مکاتب تفسیری بسیار نادر است.

محمدی با تاکید بر اینکه بر اساس مقالات مستشرقان شهر قم پایگاه ترویج قرآن کریم بوده است، مطرح کرد: نوآوری‌های کلامی که در دوران پس از آل‌بویه به دست آمده، تدوین تفاسیر برجسته که در مقاله شیعه و قرآن مطرح شده، بیان اصول تفسیر باطنی و عرفانی توسط امام صادق(ع) و تدوین علم نحو از جمله دیگر دستاوردهای شیعیان در حوزه علوم اسلامی است.

captcha