نقش سید علی قاضی در ایجاد مکتب عرفانی شیعی در عصر اخیر

نقش سید علی قاضی در ایجاد مکتب عرفانی شیعی در عصر اخیر


عرفان در اسلام فراز و فرود‌های زیادی داشته است به‌گونه‌ای که در برخی از زمان‌ها توجه زیادی به آن شده اما پس از قرن نهم سیر نزولی داشته است.‌

محقق و پژوهشگری حوزوی با تأکید بر ضرورت بررسی اقدام مرحوم قاضی در خصوص ترویج عرفان اسلامی گفت: مرحوم قاضی اقدامات ارزشمند بسیار زیادی در زمینه ترویج عرفان اسلامی انجام داد.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در گسترش و پیدایش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زندیه در کمیسیون اخلاق، تربیت و عرفان با اشاره به مقاله نقش سید علی قاضی در ایجاد مکتب عرفانی شیعی در عصر اخیر اظهار کرد: عرفان در اسلام فراز و فرود‌های زیادی داشته است به‌گونه‌ای که در برخی از زمان‌ها توجه زیادی به آن شده اما پس از قرن نهم سیر نزولی داشته است.

وی افزود: برخی اقدامات موجب شده بود که اقبال مردم به عرفان کم شود، به‌گونه‌ای که عرفان حتی در حوزه‌های علمیه نیز در حاشیه قرار داشت و حتی مورد نفرت برخی از علما و فقها بود اما مرحوم قاضی اقدامات ارزشمند بسیار زیادی در این زمینه انجام داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زندیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر عرفان اسلامی در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود و فقها نسبت به عرفان اسلامی اقبال دارند و اعتقاد دارند که عرفان حقیقی از بیانات اهل بیت (ع) جاری شده است.

وی با تأکید بر ضرورت بررسی اقدام مرحوم قاضی در خصوص ترویح عرفان اسلامی ادامه داد: در حال حاضر کتاب‌های زیادی از مرحوم قاضی در خصوص عرفان اسلامی وجود ندارد و تنها دو کتاب مختصر در این زمینه وجود دارد که باید مورد بحث و بررسی دقیق قرار گیرد.

این پژوهشگر علوم اسلامی گفت: در عرفان اسلامی دو بخش عمده عرفان نظری و عرفان عملی وجود دارد که در عرفان عملی بحث از سیر و سلوک و مقامات معنوی است و در عرفان نظری بحث در خصوص چیستی توحید و موحد است.

این محقق حوزوی بیان کرد: خصوصیت عرفانی که مرحوم قاضی ارائه دادند این است که از اصطلاحات معهود عرفان نظری استفاده نشده است.

captcha