تربیت متکلمان توانمند از دستاوردهای ائمه اطهار(ع) در پیدایش علم کلام بوده است

تربیت متکلمان توانمند از دستاوردهای ائمه اطهار(ع) در پیدایش علم کلام بوده است


رئیس پنجمین دوره انجمن کلام حوزه گفت: یکی از مهم‌ترین تلاش‌های ائمه اطهار(ع) در پیدایش و گسترش علم کلام تربیت متکلمان توانمند بوده است.‌

رئیس پنجمین دوره انجمن کلام حوزه گفت: یکی از مهم‌ترین تلاش‌های ائمه اطهار(ع) در پیدایش و گسترش علم کلام تربیت متکلمان توانمند بوده است.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار عصر امروز در نشست کمیسیون کلام_علوم عقلی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در تولید و گسترش علوم اسلامی که در سالن جلسات اویس قرنی مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، طی سخنانی در ارائه مقاله نقش ائمه اطهار(ع) در پیدایش و گسترش علم کلام عنوان کرد: اگر نسبت به سیره زندگانی این بزرگواران نگاه جامعی داشته باشیم به‌خوبی متوجه نقش آن‌ها در گسترش عرصه‌های علوم اسلامی می‌شویم.

وی با اشاره به روش درست و علمی پرداختن به علم کلام از دیدگاه ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: در علم کلام باید از عقل و وحی در کنار یکدیگر استفاده کنیم هر چند اهل‌بیت(ع) بدون آگاهی و مراجعه به وحی وارد مناظره‌های مختلف می‌شدند.

رئیس پنجمین دوره انجمن کلام حوزه با بیان اینکه استفاده از روش‌های نادرست همانند تمثیل و تفسیر به رأی از رسیدن افراد به هدف مورد نظر در علم کلام جلوگیری می‌کند، گفت: در دوران اهل‌بیت(ع) برخی از افراد به علت قدرتی که در مناظرات پیدا کرده بودند طرف مقابل را محکوم و مورد تمسخر قرار می‌دادند اما ائمه اطهار(ع) آن‌ها را از این کارها نهی می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای ائمه اطهار(ع) در پیدایش و گسترش علم کلام تربیت متکلمان توانمند بوده است؛ ائمه اطهار(ع) این افراد را در سه محور فهم و استنباط، تبیین آموزه‌های دینی و دفاع و پاسخ به شبهات تربیت می‌کردند.

برنجکار ادامه داد: متکلمان تربیت شده توسط اهل‌بیت(ع) با الهام‌گیری از روایات و تبیین آن‌ها توانستند در دوران خود در مناظره‌های مختلف مقابل نگاه‌های انحرافی و دیدگاه‌های اشتباه ناآگاهان ایستادگی کنند.

وی با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) روش‌های مناظره را تغییر دادند، عنوان کرد: این بزرگواران گاهی در قالب کارگاه‌های آموزشی روش‌های مناظره را به پیروان خود آموزش می‌دادند.

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: ائمه اطهار(ع) این موضوع را بیان کرده که در علم کلام باید به دنبال روش‌های عقلی و نقلی باشیم و در این راستا نیز باید به گستره استفاده از عقل و وحی و تعامل میان این دو عنصر توجه لازم را داشته باشیم چراکه عقل و وحی در کنار یکدیگر می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

برچسب ها : جهان اسلام
captcha