رییس جمهور محترم از انتقادات ناراحت نشود / برای حل مشکلات کشور تلاش بیشتر شود

رییس جمهور محترم از انتقادات ناراحت نشود / برای حل مشکلات کشور تلاش بیشتر شود


تا مسائل فرهنگی حل نشود امور اقتصادی نیز به درستی پیش نمی رود؛ ولی باید نقطه های قوت بیان شود و فقط روی مسائل منفی زوم نکنیم‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم‌شیرازی در دیدار محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشتند: این که در دولت جدید کارهای خوبی انجام شده شکی نیست و آنهایی که منفی بافی می کنند راه درستی نمی روند؛ ما می گوییم مشکلاتی هست که باید برای آنها درمانی اندیشید و فقط بیان کافی نیست بلکه راه حل هم می خواهد.

ایشان با بیان این که در دولت یازدهم چند مشکل جلب توجه می کند، ابراز داشتند: مسأله نخست مسائل مربوط به بانک ها است که آن چه از قرائن فهمیدیم این است که بانک ها گوش به مصوبات بانک مرکزی نمی دهند؛ وقتی بانک مرکزی می گوید سود بانکی باید 18 درصد باشد ولی در عمل دیده شده، برخی بانک ها 23 درصد می گیرند که این معضل راه حلی می خواهد.

معظم له افزودند: این مشکل بزرگ در برخی از مؤسسات اقتصادی نیز وجود دارد در حالی که در خارج کشور دقیقا تمام مؤسسات خود را موظف می دانند که به مصوبات پایبند باشند، باید آن دسته از مؤسسات اقتصادی که قوانین را رعایت می کنند، تقویت و آنهایی که رعایت نمی کنند تعقیب شوند که البته این کار عزم راسخی می خواهد.

وی با اشاره به مسأله قاچاق به عنوان مسأله ای که بلای اقتصاد کشور شده است، ادامه داد: در برخی از جراید می بینیم که خود دادستان کل کشور اعلام می کند روزانه کانتینرهای زیادی بدون بازرسی وارد کشور می شود که پیدا است این مسأله چه بلایی بر سر اقتصاد می آورد؛ من تصور می کنم برای پیشرفت در این مسأله راه مهم روشن کردن افکار عمومی است به این صورت که تخلف کنندگان در این امر افشا شوند.

ایشان عنوان کردند: نکته سوم در صنایع بالا نبودن کیفیت ها است که سبب می شود خیلی ها به دنبال جنس های خارجی بروند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که فرهنگ افزایش کیفیت در صنایع بسیاری از مشکلات را حل می کند، خاطرنشان کردند: تا این مشکل حل نشود تولید پیشرفت نمی کند. این مسأله مهم احتیاج به بحث های تخصصی و رسانه ای و آموزش در مدارس و دانشگاه ها دارد؛ آموزش قوی برای بالارفتن کیفیات لازم است.

معظم له با اشاره به این که هنوز مشکل یارانه افراد ثروتمند حل نشده است، ابراز داشتند: یارانه پول هنگفتی است که نصف آن هم می تواند در اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد، بنابراین باید معیار های مشخص و با شجاعت و بدون ملاحظات سیاسی افراد غیرنیازمند حذف شوند و اگر خطایی هم پیش بیاید قابل اصلاح است.

ایشان ابراز نگرانی کردند: مشکل بیکاری هنوز عده ای از جوانان را رنج می دهد و آمار مختلفی در مورد آن مطرح می شود ولی این که در میان جوانان تحصیل کرده بیکار زیاد هست، شکی نیست و ما وقتی به اوج اقتصاد سالم می رسیم که جوان وقتی به دانشگاه رفت فکر کار او را برای بعد از دانشگاه کرده باشیم.

معظم له با تأکید بر این که باید با امیدواری جلو رفت، ابراز کردند: رییس جمهور محترم نیز نباید از انتقادات ناراحت شود هرچند ما قبول داریم فضای دروغ و تهمت زیاد است که البته این موضوع برخلاف دستور اسلام است؛ درست است که دروغ ها با تکذیب فاش می شود ولی یک اثر منفی دارد و آن هم این که دیگر مردم به خبرها اعتماد نمی کنند.

ایشان در ادامه با بیان این که بین مسائل فرهنگی و اقتصادی رابطه قوی برقرار هست، عنوان داشتند: تا مسائل فرهنگی حل نشود امور اقتصادی نیز به درستی پیش نمی رود؛ ولی باید نقطه های قوت بیان شود و فقط روی مسائل منفی زوم نکنیم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: همین که دولت های قدرتمند جهان (پنج به علاوه یک) در یک طرف میز و جمهوری اسلامی در طرف دیگر قرار می گیرد صرف نظر از نتیجه مثبت آن بیانگر قدرت و عظمت ایران است؛ این که شب و روزی بر رییس جمهور آمریکا نمی گذرد که از ایران حرفی نزند، خود نماد قدرت ایران است؛ اگر چه مشکلاتی داریم ولی این مشکلات هزینه هایی است که برای پیشرفت ها باید بپردازیم ان شاءالله با اتفاق همۀ قشرها و همکاری دولت و ملت حل خواهد شد.

برچسب ها : مکارم شيرازي
captcha