در وهلۀ نخست باید گفت مسلمانان در اصول تعليمات و اعتقادات اسلام با هم مشتركند و علماى اسلام در اصول مسائل فقهى نيز با هم متفقند، هر چند در شاخ و برگها و شرح بعضى از اصول، برداشت هاى مختلفى دارند.[1]
لیکنن جهان اسلام در وضعیت کنونی با جریان های تکفیری مواجه شده است که با يك كلمه هر كس را بخواهند مشرك می گويند! [2]، اطلاق« شرك» و تکفیر نسبت به بسيارى از مسلمانان، براى يك دسته از متعصبين وهابی و تکفیری مساوى با آب خوردن است، تكان بخورى فرياد«مشرک» «مشرك» بلند مى شود گويا اسلام دربست از آنها است،[3] شگفت انگيزتر اين است كه بسیاری از مسائل کلیدی و بنیادین در اسلام همچون «توحيد»كه بايد رمز وحدت مسلمين گردد، دستاويزى شده است براى تشتّت صفوف مسلمين و نسبت دادن مسلمانان به شرك و بت پرستى از سوی گروه های تروریستی تکفیری.[4]
با این تفاسیر باید گفت هرگاه احتمال داده شود كه سكوت، سبب مىشود كه عمل منكرى معروف،يا عمل معروفى منكر شود، بر همه مخصوصاً علماى اسلام واجب است كه حق را اظهار و اعلام كنند و سكوت جايز نيست.[5]
گفتنی است منظور از علما كسانى هستند كه اعمال آنها هماهنگ با سخنان آنها باشد كسى كه گفتار و كردارش هماهنگ نباشد عالم نيست[6] بلکه علما آن گروه از صاحب نظران و دانشمندانند كه نور علم و دانش تمام وجودشان را به نور خدا و ايمان و تقوا روشن ساخته، و نسبت به وظائفشان سخت احساس مسئوليت مى كنند و از همه پاىبندترند.[7] لذا به علماى دين اینگونه خطاب می شود که مراقب كار خود باشيد زيرا كارهايى كه شما انجام مى دهيد هم به حساب خودتان مى نويسند و هم به حساب اسلام.[8]
لیکن مفتیان وهابى و متعصب (سلفى ها) به طور كامل در نقطه مخالف اين منطق عاقلانه و عادلانه اسلامى قرار دارند. آنها معتقدند بايد برداشت خود را در مسأله «شرك و توحيد» بر ديگران تحميل كرد، اگر چه از طريق تهديد به قتل و خونريزى و غارت اموال باشد،[9]اما به راستی چرا آنان حاضر نيستند در عمل با ديگر علماى اسلام، علماى الازهر، دمشق، قم و نجف به بحث منطقى بنشينند تا حقايق روشن شود.[10]چرا بحث هاى آنها همچون پاسخ هاى بعضى از پيشوايان آنها كه با جمله «ايها المشرك الجاهل» آغاز مى شود و گوينده با پيشداورى خود، طرف مقابل را نخست مهدور الدم و مشرك و نادان شمرده سپس با او بحث مى كند، هنوز ادامه دارد؟!.[11]
بی تردید اگر چنين مى كردند اين همه خون هاى پاك مسلمين ريخته نمىشد و اموال آنها به غارت نمى رفت، و دشمنان بر آنها مسلط نمى شدند و اقليت كوچك صهيونيست همه چيز آنها را به بازى نمى گرفت. [12]
حال با این تفاسیر وظيفه علماى اسلام هميشه و به خصوص در وضعیت کنونی جهان اسلام، بسيار سنگين است،[13] به همین دلیل علمای اسلام باید با خرافات تکفیریها و وهابیها مبارزه کنند و مسلمانان و مردم جهان را نسبت به تعالیم اسلام آگاه سازند و جلوی خونریزی در عراق و سوریه ویمن.. را بگیرند.[14]
ضرورت اتحاد علمای اسلامی در مقابله با جریان های تکفیری
باید اذعان نمود خطر بزرگی به نام جریانهای تکفیری به شدت امت اسلامی را تهدید میکند،[15] لذا همۀ علمای اسلامی در برابر خداوند مسئولند،[16] لذا نمیتوان نسبت به فعالیت های تکفیری ساکت نشست بلکه باید برای دفع این خطر بزرگ از همۀ اقدامات بهره جست،[17]گرچه تاکنون کارهایی در این عرصه انجام شده است لیکن ناکافی است زیرا از بین بردن جریان های تکفیری صرفاً با وسایل و ابزارهای نظامی و و نیز رویکرد سیاسی امکان پذیر نیست بلکه براي مقابله با اين جريان های افراطی و تکفیری ، تمام علماي شيعه و سني و حتي مسيحي بايد با يکديگر متحد شوند و در برابر این جريان افراطي که موجب اختلاف مي شود بايستند.[18]
از این رو لازم است علمای جهان اسلام گردهم آیند و جهان را از وجود جریان های تکفیری پاک کنند؛ زیرا باید اثبات کنیم کسانی که اسلام را دین خشونت و کشتار معرفی می کنند از ما نیستند.[19]
ضرورت روشنگری جهانی علمای اسلامی علیه جریان های تکفیری
باید اذعان نمود علماى اسلامی بايد از وسايل ارتباط جمعى موجود در جهان حداكثر بهره گيرى را داشته باشند و صداى اسلام و تعليمات قرآن را به گوش همه جهانيان برسانند.[20] از سوی دیگر باید مدعی گردید جریان تکفیری بلای جان اسلام و بشریت است[21]، لذا اینجانب در پيشگاه علماى اسلام سر تكريم فرود مى آورم و از همه علمای بلاد اسلامی و دیگر ادیان توحیدی تقاضا مىكنم دست به دست هم دهند و يك صدا بگويند اين گروه اندك متعصب وهابی و تکفیری كه همه را جز خودشان «مشرك» مىپندارند و به همين دليل خون و مال آنها را مباح مى شمرند، نمايندگان اسلام واقعى نيستند. بديهى است چنين مسلكى در دنياى امروز جايى ندارد و در سراشيبى سقوط است و پايان عمرش نزديك مى باشد ، لذا علمای اسلامی بايد اسلام را كه دين محبت است در شكل واقعىاش به جهانيان عرضه كنيم تا مورد پذيرش قرار گيرد و اسلام همچنان به سير خود در جهان ادامه دهد و قلوب و افكار را تسخير كند.[22]
زیرا خداوند تعال در قران کریم علمای ساكت و ترك كننده امر به معروف و نهى از منكر را مورد مذمت قرار داده، میگوید:« چه زشت است كارى كه آنها انجام مىدهند». (لبئس ما كانوا يصنعون)[23] و به اين ترتيب روشن مىشود كه سرنوشت كسانى كه وظيفه بزرگ امر بمعروف و نهى از منكر را ترك مى كنند- بخصوص اگر از دانشمندان و علما باشند- سرنوشت همان گناهكاران است و در حقيقت شريك جرم آنها محسوب مى شوند.[24]
اين جانب به عنوان يكى از خادمان علوم اسلامى با صداى رسا مى گويم آنچه را اين گروه خشن (وهابيان متعصب)و جریانهای تروریستی تکفیری از اسلام ترسيم كرده اند اسلام واقعى نيست، يك برداشت شخصى و متحجرانه از سوى افرادى است كه بهره بسیار اندک از علوم اسلامى داشته اند و اكثريت قريب به اتفاق علماى اسلام با آن مخالفند.[25]
نفی شیعه هراسی و سنی هراسی؛ مهمترین رسالت علمای اسلامی در مقابله با جریان های تکفیری
باید اذعان نمود یکی از مهمترین توطئه های دشمن این است که برای شیعه سنی هراسی و برای سنی، شیعه هراسی درست می کند، لیکن تعاملات میان مذهبی در بین علمای اسلامی این توطئه ها را خنثی خواهد نمود،به عنوان نمونه ما در ایران در چهار نقطه کشور اهل سنت داریم و با آنها در تعامل هستیم و هیچ مشکلی نداریم، چگونه می شود با مذهب های دیگر مشکلی داشته باشیم.[26]
تردیدی نیست که مکتب حقۀ شيعه امروز ابتکارعمل مبارزه با تکفيريها را در درست گرفته است[27]. لذا دروغ پردازیهای رسانه ای جریان های تکفیری علیه اسلام به ویژه تشیع حیرت انگیز است، زیرا اگر آنها غرض خاصی ندارند چرا راه دور می روند، رساله های مراجع حیّ و حاضر شیعه در قم و نجف را بردارند و ببینند و در آن تأمل کنند، به راستی چگونه می توان شیعه را به تکفیری متهم نمود؟[28] بی تردید این حقیقت را نمیتوان انکار کرد طبق روایاتی که از پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) و امامان اهلبیت(علیهم السلام) نقل شده تمام کسانی که به سوی قبله نماز میخوانند جان و مال و ناموسشان محترم است و ریختن خون آنها گناه بزرگ و غیر قابل بخشش است.[29]
لذا ارتقای گفت وگوی میان علماي مذاهب اسلامی و بهره گیری از رویکرد علمی، فرهنگی و عقیدتی ریشههای تکفیر را نابود خواهد کرد.[30]
تبیین اسلام ناب؛ رسالت علمای اسلامی در نابودی آموزه های تکفیری
بدیهی است آموزه های تکفیری که اسلام را دین خشونت و خونریزی و کشتار معرفی میکنند از ما نیستند،[31] بلکه بدترین بهانه را به دست اسلام ستیزان میدهند و باعث گسترش اسلام ستیزی می شوند در حالی که اسلام دین محبت و رحمت است و ما در نمازهای مان روزانه خدا را به رحمت عام و خاص تعریف می کنیم . [32]
بنابراین بر علماى بلاد اسلامی فرض است، مسائل مذهبى را تا آنجا كه ممكن است در جوامع اسلامی و نیز دیگر جوامع انسانی شفاف سازند تا زمينه براى سمپاشى دشمنان و ايجاد سوء ظن توسط گروه هاى تروریستی تکفیری باقى نماند.[33] که حصول این مهم نیز اینگونه است که در ميان علماى اسلام كسانى باشند كه با زبان هاى زنده دنيا آشنايى داشته باشند تا بتوانند به هنگام لزوم، بدون وساطت مترجمان كه گاه بر اثر ناآگاهى و گاه براى اعمال غرض شخصى، مسائل را تحريف مى كنند، با اهل زبان هاى ديگر سخن بگويند.[34]
هم چنین علماى اسلام باید در هر زمان از تمام مكاتب و مذاهب با خبر باشند [35] تا بتوانند با منطق خود آنها با آنان سخن بگويند و برترى آيين اسلام نبوی(صلی الله علیه وآله) و حقایق پلید اسلام تکفیری را در جوامع بشری آشکار سازند.[36] لذا علمای اسلامی باید به جهان بفهمانند که دین تکفیری ها و داعش، دین اسلام نیست و آنها با اسلام بیگانهاند. بی شک عالمان دینی باید با راهبرد مقابلۀ علمی با اندیشۀ تکفیر مبارزه نمایند و با صدای واحد از این گروه های تکفیری برائت جویند و دامان اسلام را از لوث افکار تفکیری بشویند .[37]
سخن آخر
در خاتمه باید گفت جریان های تکفیری به پايان عمرشان نزديك شده اند[38]، به نحوی که زوال و فروپاشی جریان های تکفیری مىتواند به ترسيم چهره مناسبى از اسلام در جهان كمك كند، و جاذبه هاى اين آيين پاك را كه به خاطر عقايد دگم و خشونت آميز سلفى هاى تکفیری به خطر افتاده است، تا حدى جبران كند،[39] لیکن خشونت هايى كه علاوه بر ويرانى هاى عظيم، خون مسلمانان بى گناه را اعم از زن و مرد و كودك و پير و جوان و سنى و شيعه، بر خاك مى ريزد و آيين پرافتخار اسلام را كه به يقين دين آينده تمام جهان است، بدنام مى كند، بهترين ابزار تبليغاتى را بر ضد اسلام و مسلمين در اختيار دشمنان اسلام قرار مى دهد، و تمام زحماتى را كه انديشمندان اسلامى و مبلغان و نويسندگان آگاه اسلامى در راه نشر اسلام كشيده اند بر باد مىدهد[40]، لذا ضرورت نقش آفرینی آحاد علمای اسلامی در مقابله با جریان های تکفیری غیر قابل انکار است، از این رو بیایید همه ما احساس مسئولیت کنیم و حضور خود را در پیشگاه خداوند در قیامت به یاد آوریم فریاد اعتراض بلند کنیم و بگوییم اسلام از اینگونه اعمال بیزار است.[41]
اینجانب مطمئن هستم که علمای اسلام نسبت به آنچه رخ می دهد سکوت نخواهند کرد و وظیفه دینی خود را در قبال جنایات گروه های تروریستی تکفیری انجام خواهند داد.[42]
پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظلّه) makarem.ir
[1] وهابيت بر سر دو راهى ؛ ص46.
[2] تفسير نمونه ؛ ج4 ؛ ص419.
[3] تفسير نمونه ؛ ج4 ؛ ص419.
[4] تفسير نمونه، ج4، ص: 420.
[5] رسالة توضيح المسائل (فارسى) ؛ ص468.
[6] تفسير نمونه ؛ ج18 ؛ ص248.
[7] همان.
[8] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج9 ؛ ص234.
[9] وهابيت بر سر دو راهى ؛ ص46.
[10] وهابيت بر سر دو راهى، ص: 87.
[11] همان.
[12] همان.
[13] وهابيت بر سر دو راهى ؛ ص141.
[14] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در کنگرۀ بین المللی «خطر جریانهای تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام»، 1394/11/08، makarem.ir.
[15] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار وزیر اوقاف اردن،1394/10/03.
[16] نامه حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی به علمای برجسته جهان اسلام،1394/09/06.
[17] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ،درس خارج فقه، مسجد اعظم قم، 1394/02/23.
[18] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در کنگرۀ بین المللی «خطر جریانهای تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام»، 1394/11/08، makarem.ir.
[19] همان.
[20] مناظرات تاريخى امام رضا عليه السلام با پيروان مذاهب و مكاتب ديگر ؛ ص97.
[21] نامه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به پاپ فرانسیس،1393/05/30.
[22] وهابيت بر سر دو راهى ؛ ص42.
[23] سورۀ مائده، آیۀ 63.
[24] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج1 ؛ ص531.
[25] وهابيت بر سر دو راهى ؛ ص42.
[26] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در کنگرۀ بین المللی «خطر جریانهای تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام»، 1394/11/08، makarem.ir.
[27] بیانات حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از کارکنان اداره کل فرودگاه امام خمینی(ره)،1393/10/16.
[28] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به نامه شماری از طلاب حوزه علمیه قم،22/7/1392.
[29] همان.
[30] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در کنگرۀ بین المللی «خطر جریانهای تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام»، 1394/11/08، makarem.ir.
[31] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در کنگرۀ بین المللی «خطر جریانهای تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام»، 1394/11/08، makarem.ir.
[32] همان.
[33] شيعه پاسخ مى گويد، ص: 14.
[34] مناظرات تاريخى امام رضا عليه السلام با پيروان مذاهب و مكاتب ديگر ؛ ص97.
[35] مناظرات تاريخى امام رضا عليه السلام با پيروان مذاهب و مكاتب ديگر ؛ ص96.
[36] مناظرات تاريخى امام رضا عليه السلام با پيروان مذاهب و مكاتب ديگر، ص: 97.
[37] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در کنگرۀ بین المللی «خطر جریانهای تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام»، 1394/11/08، makarem.ir.
[38] وهابيت بر سر دو راهى ؛ ص47.
[39] وهابيت بر سر دو راهى ؛ ص138.
[40] وهابيت بر سر دو راهى، ص: 184.
[41]بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به نامه شماری از طلاب حوزه علمیه قم،22/7/1392.
[42] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در افتتاحیه کنگره جریان افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام 1393/10/01.