عربستان با فاجعه منا صادقانه برخوردکند/ خانواده های داغدیده باید بیشتر حمایت شوند

عربستان با فاجعه منا صادقانه برخوردکند/ خانواده های داغدیده باید بیشتر حمایت شوند


به مسؤولان پیشنهاد می کنیم اگر امتیازات شهدای جنگ را برای جان باختگان منا قائل شوند مایه تسکین خانواده های آنها خواهد بود‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با وزیر بهداشت با تقدیر از زحمات دکتر هاشمی فرمودند: شما در رابطه با حادثه منا حداکثر فداکاری و جانفشانی را انجام دادید؛ شب و روز مستمر کار کردن جای تقدیر دارد و همین سبب شد که جنازه‌ها با آبرومندی به کشور باز گردند و تا حدی موجب تسکین خانواده‌های عزادار بشود.

ایشان افزودند: مردم انتظار دارند که این جریان پیگیری شود و بدانند که علت اصلی این فاجعه چه بوده است؟ این که گفته می‌شود تعمد در کار بوده به نظر ما صحیح نیست؛ مسأله بیشتر بی کفایتی مسئولین حج سعودی‌ بوده؛ اگر سعودی‌ها مسئولیت حج را پذیرفتند باید در مواقع حساس حضور جدی داشته باشند.

معظم له با بیان اینکه اگر عربستان صادقانه برخود کند، صحنه عوض می‌شود اظهار داشتند: اکنون عصبانیتی از سوی مسلمانان نسبت به عربستان وجود دارد و حتی ممکن است که تبدیل به کینه شود؛ عربستان با چهار کار عاقلانه می‌تواند اوضاع را تغییر دهد؛ یکی از آن‌ها این است که مقامات بلند پایه عربستان بابت وقوع این حادثه ابراز همدردی کرده و اعلام کنند که در غم این فاجعه شریک هستند.

ایشان ادامه دادند: یکی دیگر از کارها این است که هیأت تحقیقی مرکب از خودشان، مراکز بین المللی و کشورهای آسیب دیده تشکیل شود و مسئولان عربستان اعلام کنند که مقصران را مجازات می‌کنند؛ پرداخت خسارات به حجاج آسیب دیده از دیگر موارد ضروری است.

وآخرین پیشنهاد این که گروهی باید از سوی دولت عربستان تشکیل شود و مسائل را بررسی کند و پیشنهادهای کارشناسان کشورهای دیگر را هم بپذیرند؛ مهم برخورد صادقانه با مسائل و مردم است اگر این کارها انجام شود نگرانی مسلمانان کاهش پیدا می‌کند.

ایشان عنوان کردند: انکار کردن و بر گردن دیگران انداختن حوادث فایده‌ای ندارد مسئولان عربستان باید برای سال‌های آینده بررسی کنند که چه لوازمی برای برگزاری مراسم حج نیاز است و برای تمام زوایا فکر کنند.

ایشان اضافه کردند: به مسؤولان پیشنهاد می کنیم اگر امتیازات شهدای جنگ را برای جان باختگان منا قائل شوند مایه تسکین خانواده های آنها خواهد بود. شهیدان میدان دفاع مقدس شهیدان درجه اول اند و آنها که در منا جان باختند شهیدان درجه دو محسوب می شوند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه حج افرادی که در این حادثه حضور داشتند و احرام بستند صحیح است فرمودند: نباید ناراحتی بابت خراب شدن حج و نادرست بودن آن وجود داشته باشد حتی نیابت برای جان باختگان واجب نیست؛ در برنامه‌های اسلام سختی وجود ندارد؛ ‌امیدواریم با تدبیر مسئولان کشور و تدبیر دولت عربستان آثار سوء این فاجعه برطرف شود.

ایشان با تقدیر از اجرایی شدن برنامه تحول بهداشتی در کشور افزود: تدبیری که برای مسائل بهداشتی در کشور اعمال شده تا بار سنگین هزینه‌ها از روی دوش مردم برداشته شود بسیار خوب است اما نظارت بیشتری را می‌خواهد تا اطباء و بیمارستان‌ها به طرح جدید عادت کنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر نظارت بیشتری انجام نشود ممکن است این زحمات به باد رود اظهار داشتند: باید نظارت جدی کرد تا مسأله طرح جدید سلامت به خوبی جا بیفتد؛ بقیه ارکان دولت و مردم نیز باید در این مسأله همکاری کنند؛ برخی هنوز شکایت‌هایی دارند که نظارت فوق العاده را می‌طلبد. امیدوارم موفق باشید.

برچسب ها :
captcha