برنامه های رسانه ملی باید هدفدار باشد/ هیچ گاه نباید مرعوب هجمه دشمن شویم

برنامه های رسانه ملی باید هدفدار باشد/ هیچ گاه نباید مرعوب هجمه دشمن شویم


جذابیت سازی برای برنامه ها یک اصل مهم است، منتهی مراقب باشید تا ارزش های اسلامی حفظ شود. باید برای برنامه ها جذابیت ایجاد کنیم اما در چارچوبی که ارزش های اسلامی حفظ شود.‌

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار معاون سیمای سازمان صداوسیما فرمودند: با توجه به گزارش و توضیحاتی که دادید نشان می دهد که صداوسیما نسبت به مسائل ارزشی، دینی وا خلاقی هم بیدار و هم هوشیار است و امیدوارم این برنامه هایی که گفتید به خوبی پیاده کنید.
 معظم له با بیان این که در حال حاضر دنیا صحنه جنگ رسانه ها شده و خطر جنگ رسانه ها از جنگ های نظامی بیشتر است، تصریح کردند: امتیازی که ما در برابر رسانه های غرب داریم، مبانی غنی و جامع دین است.
 ایشان تبیین کردند: آنها کارشان دروغ و تهمت است و این از آن دست مسائلی است که با طبع انسان سازگار نیست؛ اما این طرف کارهای ارزشی، مردمی، پاکی و تقوا هست و همین سبب می شود این «فئه قلیله» بر «فئه کثیره» غالب بشود.
 معظم له تاکید کردند: البته دو مشکل در بعضی پیدا شده و این دو مشکل جلوی بعضی از پیشرفت های ما را می گیرد؛ مشکل نخست یأس است که عده ای می گویند جلوی ماهواره ها را نمی شود گرفت و کار از کار گذشته است؛ به عقیده ما بدترین بیماری ناامیدی و وادادگی است؛ مشکل دیگر هم  فرافکنی، سلب مسئولیت از خویشتن و مسئولیت را به گردن دیگران انداختن است.
 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: این دو خطر بزرگی است که باید نسبت به آن هوشیار بود، البته ما به لطف و فضل الهی امیدواریم چراکه  اگر هدف مان صحیح باشد در مسیر آن استقامت کنیم نیروهای عالم غیب هم به کمک مان خواهد آمد.
 ایشان اضافه کردند: افرادی که در مصادر امور هستند هرگز نمی توانند از خودشان سلب مسئولیت کنند؛ شما با احساس مسئولیت و با امیدواری پیش بروید و ان شاءالله موفق خواهید شد.
 معظم له با بیان توصیه هایی خطاب به مسؤولان صدا و سیما تاکید فرمودند: سعی کنید به وضعی که هستید قانع نباشید؛ تلاش کنید تا هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت پیشرفت کنید؛ البته مراقب باشید کیفیت برنامه ها فدای کمیت نشود.
 ایشان افزودند: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که ممکن است در بدنه صدا و سیما افراد غرب زده باشد و به تدریح بخواهند این فرهنگ را در برنامه ها و صدا و سیما حاکم کنند و شما باید مراقب آنها باشید.
 معظم له کسب مشتری و بیننده بیشتر به هر قیمت را بر خلاف آموزه های دینی توصیف و تصریح کردند: غربی ها برای دستیابی به این مساله از هر ابزار و روشی بهره می گیرند، اما ما خطوط قرمزی داریم و باید ملتزم به رعایت آن باشیم.
 ایشان افزودند: البته جذابیت سازی برای برنامه ها یک اصل مهم است، منتهی مراقب باشید تا ارزش های اسلامی حفظ شود. باید برای برنامه ها جذابیت ایجاد کنیم اما در چارچوبی که ارزش های اسلامی حفظ شود.
 معظم له درباره طرح شبهات در رسانه ملی و لزوم پاسخ به آن نیز متذکر شدند: البته پاسخ دادن به شبهات خوب است، اما شبهاتی که جنبه تخریبی دارد نباید پررنگ شود. شبهه را نباید گسترش داد چون اثر تخریبی دارد اما جواب باید کامل باشد ولی باید با مهارتی انجام شود که هیچ سوء تعبیری از آن نشود.
 ایشان فرمودند: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که تمام برنامه های صداوسیما اعم از برنامه های کودک، ورزش، طنز و دیگر امور باید هدفدار و دارای پیام و آموزنده باشد.
 معظم له خواستار آسیب شناسی مشکلات اجتماعی از سوی رسانه ملی در برنامه های تخصصی شدند و تاکید کردند: باید برای این کار گروهی را تشکیل دهید که به صورت کارشناسی آسیب شناسی لازم را درباره ناهنجاری های اجتماعی انجام دهند.
 ایشان همچنین تصریح فرمودند: نکته دیگر این است که نباید هیچ گاه مرعوب هجمه های مخالفین و دشمنان شویم، در هر خانه ای ماهواره وارد شود، به احتمال قوی جوانان آنها مشکل پیدا خواهند کرد.
 معظم له همچنین با اشاره به فعالیت مؤثر شبکه ولایت، بر ضرورت تقویت و توجه لازم به این شبکه تاکید و تصریح کردند: طبق آمارهای اعلام شده این شبکه حدود چهل میلیون بیننده دارد و شایسته است مورد توجه قرار گیرد.
ایشان همچنین با اشاره به فعالیت جریان های تکفیری، این قبیل گروه ها را خطر برای اسلام، مسلمانان و بشریت دانسته و تاکید کردند: در ماه های آینده برای بررسی همین مساله همایش و کنگره عظیمی با حضور علما و اندیشمندان کشورهای اسلامی در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد و از صدا و سیما نیز می خواهیم درباره این برنامه و خطر جریان های تکفیری همکاری لازم را داشته باشد.

برچسب ها :
captcha