مشکلات نظام بانکی هر چه زودتر حل شود

مشکلات نظام بانکی هر چه زودتر حل شود


عجیب است که ارائه تسهیلات به مردم 22 درصد و به تولید کنندگان 27 درصد است، بعضی از بانک‌ها عقود شرعیه را رعایت نمی‌کنند و بانکداری ما دارد آهسته بانکداری اسلامی توأم با ربا می‌شود‌

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی، با اشاره به سالروز رحلت امام خمینی(ره)، فرمودند:‌ اگر از اصول امام تبعیت نکنیم ضرر خواهیم کرد.

ایشان با بیان این‌که مردم با روی کار آمدن دولت جدید به حل دو مسأله انرژی هسته‌ای و بهبود وضعیت اقتصادی امید پیدا کردند، فرمودند: امیدواریم با دولت جدید مسأله انرژی هسته‌ای به صورت آبرومندی حل شود و اگر دشمنان لجبازی نکنند شاید این مسأله ان شاءالله به جایی برسد.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بر ضرورت بهبود وضعیت اقتصادی کشور تأکید و اظهار کردند: فشار اقتصادی بر طبقات پایین خیلی زیاد است و مردم در این رابطه با ما صحبت می‌کنند؛ هفتصد نامه در این دو ماه در این رابطه آمده است که از مشکلات اقتصادی گلایه می‌کنند ما متولی حوزه های علمیه هستیم و نمی‌توانیم در تمام این موارد اقدام کنیم هرچند در حد توان به مردم کمک می‌کنیم.

ایشان توجه به اقتصاد و حل مسأله انرژی هسته‌ای را سبب محکم شدن پایه‌های دولت دانستند.

معظّم له با اشاره به مشکلات کارخانه‌ها، بیان کرد: بسیاری از کارخانه‌ها هستند که حمایت کافی از آنها نمی‌‌شود و می‌گویند نمی‌شود که با بالا رفتن قیمت همه چیز مزد کارگر، حامل های انرژی و ... ما نیز جنس را با همان قیمت بفروشیم؛ اگر مقدمات گران شده، ذی المقدمه نیز باید متوازن شود.

ایشان گفتند: عجیب است که ارائه تسهیلات به مردم 22 درصد و به تولید کنندگان 27 درصد است، بعضی از بانک‌ها عقود شرعیه را رعایت نمی‌کنند و بانکداری ما دارد آهسته بانکداری اسلامی توأم با ربا می‌شود!

معظّم له ادامه دادند: در عقود اسلامی باید به همان عقد عمل شود و برای غیر آن نمی‌شود عمل کرد در حالی که عمل نمی کنند.

ایشان تأکید کردند: فلسفه بانکداری اسلامی این است که بانک سرمایه را به تولید ببرد و اگر سهمی می‌دهد از درآمد آن تولید باشد نه از سود گرفتن بدون عقود شرعیه.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: امروز سوء ظنی برای مردم پیدا شده است که چرا به این اندازه شعبه‌های بانک‌ها فراوان شده است و می‌گویند بانک‌ها درآمد کلانی دارند که شعبه‌هایشان این همه فراوان شده است.

ایشان با بیان این‌که بانک‌ها بیشتر از همه چیز سود خود را می‌بیند،‌ ابراز کردند: بانک باید سود را در سایه خدمت به مردم پیدا کند نه سود منهای خدمت به مردم.

معظّم له با اشاره به این‌که بانک‌ها یکی از درآمدهاشان از حساب جاری است و درآمد دیگرشان از سپردهای مردم است،‌ اظهار کردند:‌ بخشی از این حساب جاری که در گردش است و مال مردم است باید برای قرض الحسنه به مردم باشد؛ برکت کار در قرض‌الحسنه است و باید به آن توجه شود.

ایشان در ادامه با بیان این‌که یارانه‌ها به صورت کنونی از ابتدا بلایی برای کشور بود،‌ فرمودند:‌ بنده ایراد گرفتم به آقایان در مجلس که چرا از ابتدا سکوت کردید و جلوی این کار را نگرفتید و سامان ندادید؛ دادن پول هنگفت چرخ اقتصاد ما را می‌خواباند.

معظّم له با بیان این‌که یارانه فقط باید به محرومان داده شود، فرمودند:‌ تنها یک سوم جمعیت ما نیازمند دریافت یارانه هستند؛ در این مسأله باید جراحی انجام گیرد و اگر اقدامی صورت نگیرد چرخ اقتصاد ما می‌لنگد.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه با بیان این‌که باید جلوی اضافه شدن بانک‌ها گرفته شود، ابراز داشتند: بانک‌ها نیاید جریمه تأخیر بگیرند جریمه‌های تأخیر داخل در فاز تعزیر می شود و این تعزیر مال بیت المال و حاکم شرع است نه برای بانک.

ایشان ادامه دادند: جریمه برای کسی است که می‌تواند بپردازد اما نمی‌پردازد کسانی که ندارند باید از جریمه برای آنها صرف نظر شود.

معظّم له در ادامه با بیان این‌که سعی کنید آمارهایی که می دهید واقعی باشد، افزودند: متأسفانه یکی از مشکلات دولت سابق بعضی آمارهای غیر واقعی بود که هم خودشان باور کردند و هم مردم، و مشکل ایجاد شد.

ایشان با تأکید بر این‌که آمارها باید واقعی باشد و نباید برای خوشایند دولت ها آمار داد، فرمودند:‌ هر تشکیلاتی که آمار غیر واقعی ارائه کند بالاخره با شکست مواجه می‌شود.

ایشان در پایان برای موفقیت بانک مرکزی برای حل مشکلات اقتصادی دعا کردند.

برچسب ها :
captcha