تفسیر به رای قرآن کار برخی را به صدور فتاوای خطرناک کشانده است

تفسیر به رای قرآن کار برخی را به صدور فتاوای خطرناک کشانده است


نخستین خطر برای متدبران قرآنی آن است که بگوییم قرآن کریم برای ما کافی است و روایات معصومین به کار نمی‏ آید و این برخلاف حدیث متواتر ثقلین رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است‌

حضرت آیت‏ الله العظمی مکارم شیرازی، در مراسم آیین تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و حدیث حوزه ‏های علمیه که در دارالقرآن حضرت آیت‏ الله علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به جایگاه قرآن کریم در کشور قبل و بعد از انقلاب اظهار داشتند: قرآن کریم قبل از انقلاب کاملاً منزوی بود و حتی در حوزه‏های علمیه نیز رونق چندانی نداشت، اما پس از انقلاب تغییرات مهمی در راستای گسترش برنامه‏ های قرآنی صورت گرفت.

ایشان با بیان اینکه مقدمه قانون اساسی برگرفته از آیات قرآن و روایات ائمه معصومین(علیهم السلام) است، فرمودند: پس از انقلاب روز به روز در حوزه‏های علمیه حافظان، قاریان و مفسّران قرآن کریم در زمینه‏ های گوناگون گسترش یافته و به فعالیت خود ادامه می‏ دهند.

معظّم له اهمیّت تدبّر در آیات قرآن کریم را امری ضروری برشمرد و تأکید کردند: نکته قابل توجه برای همگان این است که به موازات حفظ قرائت قرآن کریم در آیات تدبّر بیشتری داشته باشند و عقیده من این است که پرداختن به حفظ، قرائت و تجوید با تدبّر در قرآن کریم هماهنگ و موازی نیست.

ایشان با اشاره به اهمیت و جایگاه تدبر در قرآن کریم یادآور شدند: چهار آیه در قرآن کریم درباره اهمیت تدبّر در آیات وجود دارد که آیه 29 سوره ص، آیه 24 سوره محمد(صلی الله علیه و آله)، آیه 82 سوره نساء و آیه 68 سوره مؤمنون از آن جمله ‏اند.

حضرت آیت‏الله العظمی مکارم شیرازی، در ادامه به آیه 44 سوره نحل و جایگاه تفکّر در قرآن اشاره کرد و فرمودند: در قرآن کریم بین تدبّر و تفکّر تفاوت وجود دارد و فرق آنها این است که تدبر به معنای نتیجه، برداشت و پرداختن، و تفکر به معنای تأمل درباره اسباب، انگیزه و چگونگی است و این اهمیّت تدبّر و تفکّر در آیات قرآن کریم را نشان می دهد که هر دو امری ضروری است.

ایشان در ادامه افزودند: باید سعی شود که مسأله تدبّر و تفکّر در قرآن کریم فراگیر شود و فقط به حفظ و قرائت قرآن کریم پرداخته نشود چرا که همه این‏ها برای تدبّر و تفکّر است و این دو مقدمه برای عمل است زیرا می‏توان در مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نتایج حاصله را پیاده کرد.

معظّم له در ادامه با اشاره به انواع تفسیر از قرآن کریم ابراز داشتند: مسأله تدبّر در قرآن کریم به صورت تفسیر ترتیبی و موضوعی وجود دارد و هر دو آن‏ها را باید پیگیری و بررسی کرد، چرا که هر دو آن‏ها برکت مخصوص به خود را به همراه دارد.

ایشان با بیان اینکه تفسیر موضوعی آثار و برکاتی به همراه دارد تصریح کردند: اگر بدون تفسیر موضوعی با آیات قرآن کریم رفتار کنیم و در صدد فهم آنها باشیم دچار انحرافی می‏شویم که امروز دامن وهابیّت را فرا گرفته است، چرا که آنها تنها به یک آیه اکتفا کرده و بر طبق آن خون دیگران را حلال می‏شمارند و این در حالی است که باید آیات را در کنار هم قرار داد و بعد نتیجه گیری کرد.

حضرت آیت‏ الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به بروز برخی شبهات ناشی از نداشتن تفسیر موضوعی از سوی وهابیت، اظهار داشتند: اگر تفسیر موضوعی نباشد بسیاری از محاسبات اشتباه در می‏ آید و با کنار هم گذاشتن چند آیه به عنوان مقدمه نتیجه اشتباه برداشت می ‏شود.

ایشان فقر اقتصادی، اعتقادی و فرهنگی را از مشکلات به وجود آمده در دوران جاهلیت نام برد که در قرآن کریم به آنها اشاره شده است و فرمودند: تقرّب به بت‏ها ، زنده به گور کردن دختران و خشیت املاق یعنی فقر از جمله مسائلی است که در قرآن کریم برای قتل فرزندان در قرآن کریم یاد شده است.

معظّم له به ظهور برخی از مباحث جاهلیت در روزگار کنونی اشاره کرد و اظهار داشتند: در جامعه امروز به خاطر ترس فقر، کودکان را در حالی که جنین هستند از بین می ‏برند و تنها دلیل آن را مسائل اقتصادی معرفی می کنند و به گونه ‏ای مسائل دوران جاهلیت بار دیگر ظهور کرده است و این مسأله سرچشمه نابسامانی عظیم در جامعه می‏گردد.

ایشان در پایان با اشاره به خطراتی که در کمین برای متدبران آیات قرآن است فرمودند: نخستین خطر برای متدبران قرآنی آن است که بگوییم قرآن کریم برای ما کافی است و روایات معصومین به کار نمی‏ آید و این برخلاف حدیث متواتر ثقلین رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است که می‏ فرماید قرآن کریم و عترت جدایی ناپذیر هستند و تهدید دوم تفسیر به رأی است که این اشتباه عظیمی است که برخی گرفتار آن شده ‏اند و فتواهای خطرناکی ضد اسلام و مسلمین صادر کرده ‏اند.

برچسب ها :
captcha